Fermenty 1968-11-23
Proza czytana przedstawiająca fragment powieści „Fermenty” Władysława Stanisława Reymonta .
Fermenty 1968-11-23
Proza czytana przedstawiająca fragment powieści „Fermenty” Władysława Stanisława Reymonta .
17'11", audycja, 1968Polskie Radio Proza czytana przedstawiająca fragment powieści „Fermenty” Władysława Stanisława Reymonta .
Proza czytana przedstawiająca fragment powieści „Fermenty” Władysława Stanisława Reymonta .
17'11", audycja, 1968Polskie Radio Audycja poświęcona życiu i działalności Stanisława Staszica
Audycja poświęcona życiu i działalności Stanisława Staszica
24'00", audycja, 1976Polskie Radio Proza czytana zawierająca fragment trzeciego tomu „Stare i nowe” Lucjana Rudnickiego.
Proza czytana zawierająca fragment trzeciego tomu „Stare i nowe” Lucjana Rudnickiego.
12'54", audycja, 1972Polskie Radio S.A. Dyskusja Teofila Sygi i Stanisława Szenica na temat Marii Teresy Antoniny Józefiny z Poniatowskich Tyszkiewiczowej (1760-1834), siostry księcia Józefa Poniatowskiego (1763-1813).
Dyskusja Teofila Sygi i Stanisława Szenica na temat Marii Teresy Antoniny Józefiny z Poniatowskich Tyszkiewiczowej (1760-1834), siostry księcia Józefa Poniatowskiego (1763-1813).
19'30", audycja, 1969Polskie Radio S.A. Fragment książki Hanny Mortkowicz-Olczakowej, w której opowiada o swoich kontaktach z pisarzami sprzed II wojny światowej.
Fragment książki Hanny Mortkowicz-Olczakowej, w której opowiada o swoich kontaktach z pisarzami sprzed II wojny światowej.
13'20", audycja, 1969reż: Gustaw Holoubek / Polskie Radio Słuchowisko według komedii Moliera "Skąpiec". Akcja rozgrywa się w Paryżu, w domu bogatego sknery Harpagona, stale zaprzątniętego myślą o pomnażaniu majątku i opanowanego lękiem przed złodziejami. W takiej atmosferze życie dorosłych dzieci skąpego wdowca nie jest łatwe.
Słuchowisko według komedii Moliera "Skąpiec". Akcja rozgrywa się w Paryżu, w domu bogatego sknery Harpagona, stale zaprzątniętego myślą o pomnażaniu majątku i opanowanego lękiem przed złodziejami. W takiej atmosferze życie dorosłych dzieci skąpego wdowca nie jest łatwe.
01:17'32", słuchowisko, 1977reż: Zbigniew Kopalko / Polskie Radio Słuchowisko według baśni z "Księgi tysiąca i jednej nocy". Opowieść o miłości Nima do Num, pięknej niewolnicy.
Słuchowisko według baśni z "Księgi tysiąca i jednej nocy". Opowieść o miłości Nima do Num, pięknej niewolnicy.
42'10", słuchowisko, 1974reż: Jerzy Rakowiecki / Polskie Radio Słuchowisko według dramatu "Opera za trzy grosze" Bertolta Brechta z muzyką Kurta Weilla. Sceny mówione oraz songi i piosenki przedstawiają historię miłości króla londyńskich opryszków Mackiego Majchra i pięknej Polly - córki chytrego przedsiębiorcy Jonatana Peachuma.
Słuchowisko według dramatu "Opera za trzy grosze" Bertolta Brechta z muzyką Kurta Weilla. Sceny mówione oraz songi i piosenki przedstawiają historię miłości króla londyńskich opryszków Mackiego Majchra i pięknej Polly - córki chytrego przedsiębiorcy Jonatana Peachuma.
01:26'40", słuchowisko, 1973reż: Tadeusz Byrski / Polskie Radio Słuchowisko według komedii będącej przeróbką komedii Moliera, w pięciu aktach pod tym samym tytułem. Nie jest to zwykły przekład. Autor przenosi akcję sztuki do Polski sobie współczesnej, nadaje koloryt lokalnym sytuacjom, a postaciom - nie tylko strój i mowę, ale i rysy charakteru specyficznie sarmackie. Rzecz dzieje się w osiemnastowiecznej Warszawie. Zalotnik Anusi i jego służący "dzwonią ostrogami", Anzelm pragnie ożenić się ze swoją wychowanicą, a służący Anzelma otrzymują mazurskie imiona Maćka i Bartka. Piosenki w wykonaniu aktorów; muzyka Zbigniewa Wiszniewskiego, brak danych o wykonawcach: - Syrena głosem swym zwodnicza, Anonim [0.16-] My pięknych pociech tysiącami mamy... - Daremnie się mężu biedzisz, nigdy żony nie wyśledzisz..., Anonim [7.53-8.30] - Wieczory, Franciszek Bohomolec [32.37-34.32] Wdzięczne wieczory, rozkoszne me chwile...
Słuchowisko według komedii będącej przeróbką komedii Moliera, w pięciu aktach pod tym samym tytułem. Nie jest to zwykły przekład. Autor przenosi akcję sztuki do Polski sobie współczesnej, nadaje koloryt lokalnym sytuacjom, a postaciom - nie tylko strój i mowę, ale i rysy charakteru specyficznie sarmackie. Rzecz dzieje się w osiemnastowiecznej Warszawie. Zalotnik Anusi i jego służący "dzwonią ostrogami", Anzelm pragnie ożenić się ze swoją wychowanicą, a służący Anzelma otrzymują mazurskie imiona Maćka i Bartka. Piosenki w wykonaniu aktorów; muzyka Zbigniewa Wiszniewskiego, brak danych o wykonawcach: - Syrena głosem swym zwodnicza, Anonim [0.16-] My pięknych pociech tysiącami mamy... - Daremnie się mężu biedzisz, nigdy żony nie wyśledzisz..., Anonim [7.53-8.30] - Wieczory, Franciszek Bohomolec [32.37-34.32] Wdzięczne wieczory, rozkoszne me chwile...
01:16'30", słuchowisko, 1968reż: Zbigniew Kopalko / Polskie Radio Opowieść o kompozytorze Fryderyku Chopinie. Będąc w Stuttgarcie w 1830 roku, u zaprzyjaźnionej rodziny Cramerów, dowiaduje się o upadku Warszawy. Ogarnia go rozpacz, odrętwienie i zobojętnienie. Prawdopodobnie wtedy powstały pierwsze szkice do Etiudy Rewolucyjnej. Będąc już ciężko chory, Chopin wspomina wydarzenia z przeszłości między innymi skomponowanie poloneza na imieniny swojego nauczyciela muzyki Wojciecha Żywnego. Wraca myślami do ostatniego spotkania z Konstancję Gładkowską oraz pożegnania z rodziną i ze znajomymi przed wyjazdem za granicę.
Opowieść o kompozytorze Fryderyku Chopinie. Będąc w Stuttgarcie w 1830 roku, u zaprzyjaźnionej rodziny Cramerów, dowiaduje się o upadku Warszawy. Ogarnia go rozpacz, odrętwienie i zobojętnienie. Prawdopodobnie wtedy powstały pierwsze szkice do Etiudy Rewolucyjnej. Będąc już ciężko chory, Chopin wspomina wydarzenia z przeszłości między innymi skomponowanie poloneza na imieniny swojego nauczyciela muzyki Wojciecha Żywnego. Wraca myślami do ostatniego spotkania z Konstancję Gładkowską oraz pożegnania z rodziną i ze znajomymi przed wyjazdem za granicę.
36'03", słuchowisko, 1960reż: Maria Wachowiak / Polskie Radio Słuchowisko według dramatu "Peleas i Melisanda". Pełna baśniowej metaforyki mroczna historia grzesznej namiętności Peleasa do swej bratowej Melisandy, zakończona śmiercią kochanków.
Słuchowisko według dramatu "Peleas i Melisanda". Pełna baśniowej metaforyki mroczna historia grzesznej namiętności Peleasa do swej bratowej Melisandy, zakończona śmiercią kochanków.
56'34", słuchowisko, 1977reż: Juliusz Owidzki. / Polskie Radio Słuchowisko na podstawie powieści "Ojciec Goriot"
Polskie Radio Marek Sadzewicz mówi o swojej pracy dziennikarskiej w powojennej Warszawie
Marek Sadzewicz mówi o swojej pracy dziennikarskiej w powojennej Warszawie
18'34", audycja, 1972Polskie Radio Audycja biograficzna poświęcona życiu Zygmunta Krasińskiego
Audycja biograficzna poświęcona życiu Zygmunta Krasińskiego
29'37", audycja, 1978Polskie Radio Marek Sadzewicz opowiada o początkach swojej pracy dziennikarskiej
Marek Sadzewicz opowiada o początkach swojej pracy dziennikarskiej
18'31", audycja, 1972Polskie Radio Gawęda Marka Sadzewicza
Polskie Radio Audycja biograficzna poświęcona życiu i działalności Juliana Marchlewskiego
Audycja biograficzna poświęcona życiu i działalności Juliana Marchlewskiego
29'22", audycja, 1976reż: Tadeusz Byrski / Polskie Radio Słuchowisko według tragedii antycznej Sofoklesa "Król Edyp" Mit o Edypie, którego przepowiednia doprowadza do zabójstwa ojca i kazirodczego związku z matką.
Słuchowisko według tragedii antycznej Sofoklesa "Król Edyp" Mit o Edypie, którego przepowiednia doprowadza do zabójstwa ojca i kazirodczego związku z matką.
01:04'51", słuchowisko, 1969reż: Wanda Laskowska / Polskie Radio Słuchowisko według powieści pod tym samym tytułem. Na tle japońskich realiów, bardzo współcześnie brzmiący dramat miłosny, którego bohaterami są gejsza i japoński intelektualista.
Słuchowisko według powieści pod tym samym tytułem. Na tle japońskich realiów, bardzo współcześnie brzmiący dramat miłosny, którego bohaterami są gejsza i japoński intelektualista.
55'36", słuchowisko, 1970reż: Zdzisław Nardelli / Polskie Radio Słuchowisko-monodram. Monolog wewnętrzny zarzynanej świni. Wieprz jest obdarzony nie tylko inteligencją, ale też godnością i wrażliwością, a nawet zdolnością do przeżywania uczuć, pamięcią i wiedzą. Orientuje się w realiach ludzkiego życia, a nawet w literaturze i filozofii. Nie tylko myśli w ludzkim języku, ale ma też zdolności literackie. Wieprzek jest własnością magistra Pilarskiego, założyciela i kierownika spółdzielni produkcyjnej; Pilarski dostał świnię od tejże spółdzielni w ramach tak zwanego deputatu. Świnia od dawna wie, jaki koniec ją czeka.
Słuchowisko-monodram. Monolog wewnętrzny zarzynanej świni. Wieprz jest obdarzony nie tylko inteligencją, ale też godnością i wrażliwością, a nawet zdolnością do przeżywania uczuć, pamięcią i wiedzą. Orientuje się w realiach ludzkiego życia, a nawet w literaturze i filozofii. Nie tylko myśli w ludzkim języku, ale ma też zdolności literackie. Wieprzek jest własnością magistra Pilarskiego, założyciela i kierownika spółdzielni produkcyjnej; Pilarski dostał świnię od tejże spółdzielni w ramach tak zwanego deputatu. Świnia od dawna wie, jaki koniec ją czeka.
40'42", słuchowisko, 1976reż: Wojciech Maciejewski / Polskie Radio Słuchowisko według powieści Iwana Turgieniewa "Wiosenne wody". Historia pierwszej, niespełnionej miłości młodego rosyjskiego szlachcica Dymitra Sanina do urodziwej Włoszki Gemmy Roselli.
Słuchowisko według powieści Iwana Turgieniewa "Wiosenne wody". Historia pierwszej, niespełnionej miłości młodego rosyjskiego szlachcica Dymitra Sanina do urodziwej Włoszki Gemmy Roselli.
01:01'56", słuchowisko, 1966reż: Zbigniew Kopalko / Polskie Radio Opowieść o niemieckiej aktorce Inge Bartsch oraz o sytuacji w Niemczech w latach trzydziestych XX wieku. Konstanty Ildefons Gałczyński pracował w tamtym czasie w polskim konsulacie w Berlinie. A Inge Bartsch była wtedy bardzo popularna. Studiowała u Maxa Reinhardta, występowała w Deutsche Theater i Reinessance Theater w Berlinie, prowadziła też kursy piosenek w studiu przy Filmschule UFA.
Opowieść o niemieckiej aktorce Inge Bartsch oraz o sytuacji w Niemczech w latach trzydziestych XX wieku. Konstanty Ildefons Gałczyński pracował w tamtym czasie w polskim konsulacie w Berlinie. A Inge Bartsch była wtedy bardzo popularna. Studiowała u Maxa Reinhardta, występowała w Deutsche Theater i Reinessance Theater w Berlinie, prowadziła też kursy piosenek w studiu przy Filmschule UFA.
41'48", słuchowisko, 1964reż: Zdzisław Wardejn / Polskie Radio Słuchowisko według sztuki pod tym samym tytułem. Rolę tytułowej gwiazdy, czyli aktorki, gra Tadeusz Łomnicki. Jej rolą życia jest jej własne nieudane życie. Próba pokazania procesu dezintegracji osobowości.
Słuchowisko według sztuki pod tym samym tytułem. Rolę tytułowej gwiazdy, czyli aktorki, gra Tadeusz Łomnicki. Jej rolą życia jest jej własne nieudane życie. Próba pokazania procesu dezintegracji osobowości.
53'30", słuchowisko, 1976reż: Zbigniew Kopalko / Polskie Radio Słuchowisko oparte na tekstach Ernesta Brylla oraz parafrazach ludowych pastorałek. Święto wigilijne z kolędami, gadkami ludowymi z Kurpiów i przyśpiewkami.
Słuchowisko oparte na tekstach Ernesta Brylla oraz parafrazach ludowych pastorałek. Święto wigilijne z kolędami, gadkami ludowymi z Kurpiów i przyśpiewkami.
36'37", słuchowisko, 1966Polskie Radio Materiał zawiera listy poety Cypriana Kamila Norwida (1821-1883).
Materiał zawiera listy poety Cypriana Kamila Norwida (1821-1883).
13'10", audycja, 1971reż: Zbigniew Kopalko / Polskie Radio Słuchowisko oryginalne. Mężczyzna wracając z urlopu skręca w boczną drogę twierdząc, że to skrót. Kobieta protestuje. Rok wcześniej potrącili w tym miejscu chłopca i uciekli z miejsca wypadku. Od dziadka chłopca dowiadują się, że dziecko nie żyje. W trakcie dalszej drogi do domu mężczyzna i kobieta nie poruszają tematu zabitego chłopca.
Słuchowisko oryginalne. Mężczyzna wracając z urlopu skręca w boczną drogę twierdząc, że to skrót. Kobieta protestuje. Rok wcześniej potrącili w tym miejscu chłopca i uciekli z miejsca wypadku. Od dziadka chłopca dowiadują się, że dziecko nie żyje. W trakcie dalszej drogi do domu mężczyzna i kobieta nie poruszają tematu zabitego chłopca.
38'02", słuchowisko, 1971