Filtrowanie wyników

  • Gdzie obejrzysz materiał

    Aby zmienić wybór użyj kursorów.
  • Klasyfikacja materiału

    • gatunek Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      gatunek

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • słowa kluczowe Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      słowa kluczowe

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • typ nagrania Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      typ nagrania

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
  • Szczegóły materiału

    • producent Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      producent

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • kraj produkcji Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      kraj produkcji

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • rok produkcji Aby otworzyć wciśnij enter
    • czas trwania Aby otworzyć wciśnij enter
      min min
    • barwa Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      barwa

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • miejsce wydarzenia Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      miejsce wydarzenia

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • status prawny materiału Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      status prawny materiału

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
  • Eroica 01:19'42", film fabularny, 1957

    Eroica

    Scherzo Alla Polacca (Nowela 1) W warszawie wybucha powstanie. Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę, by skryć się w podwarszawskim Zalesiu. W domu zastaje Istvana, oficera z rezydującego w pobliżu oddziału węgierskiego. Węgrzy są skłonni wspomóc powstańców, ale stawiają pewne warunki. Dzidziuś podejmuje się pertraktacji z dowództwem. Podczas jednej z wypraw zostaje omyłkowo uznany za szpiega i poddany przesłuchaniom. Zwolniony z aresztu, po całonocnej pijatyce, cudem przedostaje się do Zalesia, by przekazać Węgrom ostateczną decyzję. Fiasko negocjacji nie pozostawia złudzeń, co do dalszych losów powstania. Dzidziuś decyduje się wrócić do walczącej Warszawy. Ostinato Lugubre (Nowela II) Do niemieckiego oflagu dociera kolejna grupa polskich żołnierzy. Nowicjuszom trudno odnaleźć się w zrytualizowanej i zhierarchizowanej rzeczywistości obozu. Presji nie wytrzymuje porucznik Żak, wystawiając się na pewną śmierć, ginie od strzału wartownika. Wśród żołnierzy krąży opowieść o brawurowej ucieczce porucznika Zawistowskiego. Jedynie ta legenda jest w stanie skonsolidować skłóconą społeczność obozową. Pewnej nocy jeden z grupy nowo przybyłych, porucznik Kurzawa, odkrywa tajemnice Zawistowskiego. Mityczny bohater nie uciekł, lecz ciężko chory i załamany psychicznie ukrywa się na poddaszu.

    Eroica

    Scherzo Alla Polacca (Nowela 1) W warszawie wybucha powstanie. Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę, by skryć się w podwarszawskim Zalesiu. W domu zastaje Istvana, oficera z rezydującego w pobliżu oddziału węgierskiego. Węgrzy są skłonni wspomóc powstańców, ale stawiają pewne warunki. Dzidziuś podejmuje się pertraktacji z dowództwem. Podczas jednej z wypraw zostaje omyłkowo uznany za szpiega i poddany przesłuchaniom. Zwolniony z aresztu, po całonocnej pijatyce, cudem przedostaje się do Zalesia, by przekazać Węgrom ostateczną decyzję. Fiasko negocjacji nie pozostawia złudzeń, co do dalszych losów powstania. Dzidziuś decyduje się wrócić do walczącej Warszawy. Ostinato Lugubre (Nowela II) Do niemieckiego oflagu dociera kolejna grupa polskich żołnierzy. Nowicjuszom trudno odnaleźć się w zrytualizowanej i zhierarchizowanej rzeczywistości obozu. Presji nie wytrzymuje porucznik Żak, wystawiając się na pewną śmierć, ginie od strzału wartownika. Wśród żołnierzy krąży opowieść o brawurowej ucieczce porucznika Zawistowskiego. Jedynie ta legenda jest w stanie skonsolidować skłóconą społeczność obozową. Pewnej nocy jeden z grupy nowo przybyłych, porucznik Kurzawa, odkrywa tajemnice Zawistowskiego. Mityczny bohater nie uciekł, lecz ciężko chory i załamany psychicznie ukrywa się na poddaszu.

    01:19'42", film fabularny, 1957
  • Zezowate szczęście 01:48'11", film fabularny, 1960

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:48'11", film fabularny, 1960
  • Rejs 01:06'45", film fabularny, 1970

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:06'45", film fabularny, 1970
  • Popiół i diament 01:38'27", film dokumentalny, 1958

    Popiół i diament

    Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny swiatowej. Dwaj konspiratorzy, Maciek Chełmicki i jego dowódca Andrzej, przy pomocy Drewnowskiego dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PPR Szczukę. W zamachu giną dwaj niewinni mieszkańcy miasteczka. Dowództwo domaga sie kontynuacji zadania i Maciek zaczyna sledzic Szczukę. W międzyczasie poznaje barmankę Krystynę i nawiązuje z nią nieoczekiwany romans. Maciek traktuje wykonanie rozkazu jako swoje ostatnie zadanie, po czym zamierza opuścić oddział. Zabija sekretarza, kiedy ten bez eskorty i broni i dzie na posterunek UB, gdyż wraz z niedobitkami oddziału kapitana Wilka schwytano syna Szczuki, Marka. W innym wątku zaś widzimy przejmowanie władzy przez komunistów i awans karierowiczów bratających się na bankiecie z okazji mianowania jednego z miejscowych urzędników ministrem. Jego sekretarz Drewnowski upija się i zostaje wyrzucony na ulicę. Najpierw próbuje odjechać z Andrzejem, który obejmuje dowództwo leśnego oddziału po śmierci kapitana Wilka, lecz zostaje przezeń upokorzony i pobity. Spostrzega Maćka, spieszącego się na pociąg, i biegnie za nim. Maciek ucieka przed Drewnowskim i przypadkowo wpada na patrol wojskowy. Śmiertelnie postrzelony, zdoła zbiec, lecz umrze w męczarniach, pełznąc po podmiejskim śmietnisku. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Popiół i diament

    Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny swiatowej. Dwaj konspiratorzy, Maciek Chełmicki i jego dowódca Andrzej, przy pomocy Drewnowskiego dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PPR Szczukę. W zamachu giną dwaj niewinni mieszkańcy miasteczka. Dowództwo domaga sie kontynuacji zadania i Maciek zaczyna sledzic Szczukę. W międzyczasie poznaje barmankę Krystynę i nawiązuje z nią nieoczekiwany romans. Maciek traktuje wykonanie rozkazu jako swoje ostatnie zadanie, po czym zamierza opuścić oddział. Zabija sekretarza, kiedy ten bez eskorty i broni i dzie na posterunek UB, gdyż wraz z niedobitkami oddziału kapitana Wilka schwytano syna Szczuki, Marka. W innym wątku zaś widzimy przejmowanie władzy przez komunistów i awans karierowiczów bratających się na bankiecie z okazji mianowania jednego z miejscowych urzędników ministrem. Jego sekretarz Drewnowski upija się i zostaje wyrzucony na ulicę. Najpierw próbuje odjechać z Andrzejem, który obejmuje dowództwo leśnego oddziału po śmierci kapitana Wilka, lecz zostaje przezeń upokorzony i pobity. Spostrzega Maćka, spieszącego się na pociąg, i biegnie za nim. Maciek ucieka przed Drewnowskim i przypadkowo wpada na patrol wojskowy. Śmiertelnie postrzelony, zdoła zbiec, lecz umrze w męczarniach, pełznąc po podmiejskim śmietnisku. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:38'27", film dokumentalny, 1958
  • Dubus 04'09", wideo-art, 2005

    Dubus

    Wideo-art zrealizowany w technice found footage, który łączy fragmenty klasycznych czarno-białych filmów z muzyką stanowiącą mieszankę jazzu, elektroniki i dubu.

    Dubus

    Wideo-art zrealizowany w technice found footage, który łączy fragmenty klasycznych czarno-białych filmów z muzyką stanowiącą mieszankę jazzu, elektroniki i dubu.

    04'09", wideo-art, 2005
  • Pogorszenie widzenia 06'04", wideo-art, 2008

    Pogorszenie widzenia

    Wideo art będący poetyckim autoportretem polskiego artysty sztuk wizualnych, Wojciecha Bąkowskiego.

    Pogorszenie widzenia

    Wideo art będący poetyckim autoportretem polskiego artysty sztuk wizualnych, Wojciecha Bąkowskiego.

    06'04", wideo-art, 2008
  • Wilkasy 70 08'22", etiuda filmowa, 1971

    Wilkasy 70

    Film zrealizowany na zlecenie Zarządu Głównego Związku Młodzieży Socjalistycznej opowiadający o letnim wypoczynku studentów zrzeszonych w ZMS.

    Wilkasy 70

    Film zrealizowany na zlecenie Zarządu Głównego Związku Młodzieży Socjalistycznej opowiadający o letnim wypoczynku studentów zrzeszonych w ZMS.

    08'22", etiuda filmowa, 1971
  • Nóż w wodzie 01:35'31", film fabularny, 1961

    Nóż w wodzie

    Film po rekonstrukcji cyfrowej. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swą znacznie młodszą i atrakcyjną żoną Krystyną na krótki wypoczynek na Mazury. Prowadzony przez niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia na pokład i jacht wypływa na jeziora.

    Nóż w wodzie

    Film po rekonstrukcji cyfrowej. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swą znacznie młodszą i atrakcyjną żoną Krystyną na krótki wypoczynek na Mazury. Prowadzony przez niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia na pokład i jacht wypływa na jeziora.

    01:35'31", film fabularny, 1961
  • Historia pewnej miłości 52'12", film fabularny, 1974

    Historia pewnej miłości

    Bohater filmu, Edek Wieczorek (w tej roli rewelacyjny Andrzej Mellin), to chłopak czysty jak kryształ i naiwny jak dziecko. Pracuje w fabryce, mieszka z matką, marzy o szczęśliwym ożenku i własnym kącie. Pewnego dnia dowiaduje się, że rada zakładowa przydzieliła mu mieszkanie. Ale lokal jest "rozwojowy", więc Edek, chcąc otrzymać klucze, musi jak najszybciej założyć rodzinę. Chłopak nie jest wyrachowany, pragnie ożenić się z miłości. Mimo to jego wybór pada na dziewczynę, którą ledwie zna z widzenia.

    Historia pewnej miłości

    Bohater filmu, Edek Wieczorek (w tej roli rewelacyjny Andrzej Mellin), to chłopak czysty jak kryształ i naiwny jak dziecko. Pracuje w fabryce, mieszka z matką, marzy o szczęśliwym ożenku i własnym kącie. Pewnego dnia dowiaduje się, że rada zakładowa przydzieliła mu mieszkanie. Ale lokal jest "rozwojowy", więc Edek, chcąc otrzymać klucze, musi jak najszybciej założyć rodzinę. Chłopak nie jest wyrachowany, pragnie ożenić się z miłości. Mimo to jego wybór pada na dziewczynę, którą ledwie zna z widzenia.

    52'12", film fabularny, 1974
  • Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy 25'20", etiuda filmowa, 1973

    Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy

    Film o górniku, Bernardzie Bugdole, przodowniku pracy z końca lat czterdziestych. Bernard i Rudolf Bugdolowie, górnicy z Kopalni Śląsk w Chrobaczewie osiągnęli 552% normy.

    Opowieść o człowieku, który wykonał 552% normy

    Film o górniku, Bernardzie Bugdole, przodowniku pracy z końca lat czterdziestych. Bernard i Rudolf Bugdolowie, górnicy z Kopalni Śląsk w Chrobaczewie osiągnęli 552% normy.

    25'20", etiuda filmowa, 1973
  • Stolarz 13'50", film dokumentalny, 1975

    Stolarz

    Jan Himilsbach, czyta życiorys fikcyjnego stolarza. Ujęcia z perspektywy żabiej, ‘rybie oko’ kamery – takie zabiegi formalne mają konkretne przełożenie na treść filmu – reżyser podważa wiarygodność przedstawionych wydarzeń.

    Stolarz

    Jan Himilsbach, czyta życiorys fikcyjnego stolarza. Ujęcia z perspektywy żabiej, ‘rybie oko’ kamery – takie zabiegi formalne mają konkretne przełożenie na treść filmu – reżyser podważa wiarygodność przedstawionych wydarzeń.

    13'50", film dokumentalny, 1975
  • ...Sztygar na zagrodzie... 13'06", film dokumentalny, 1978

    ...Sztygar na zagrodzie...

    Filmowa ballada o sztygarze, który chciał zostać rolnikiem

    ...Sztygar na zagrodzie...

    Filmowa ballada o sztygarze, który chciał zostać rolnikiem

    13'06", film dokumentalny, 1978
  • Zawał serca 07'09", etiuda filmowa, 1967

    Zawał serca

    Bohater będący najprawdopodobniej księgowym porusza się autem w upale. Obserwujemy najpierw pierwsze symptomy, a następnie jego śmierć w wyniku zawału serca.

    Zawał serca

    Bohater będący najprawdopodobniej księgowym porusza się autem w upale. Obserwujemy najpierw pierwsze symptomy, a następnie jego śmierć w wyniku zawału serca.

    07'09", etiuda filmowa, 1967
  • Ślad (reż. Wojciech Wiszniewski) 06'10", etiuda filmowa, 1969

    Ślad (reż. Wojciech Wiszniewski)

    Pietrakiewicz, stary pracownik parowozowni przechodzi na emeryturę. Wydaje się, że jego życie straciło zupełnie sens. Dawniej wypełnione było hałasem, pospiechem i celowością. Tymczasem emerytura oferuje mu nudę codzienności brak jakiegokolwiek celu.

    Ślad (reż. Wojciech Wiszniewski)

    Pietrakiewicz, stary pracownik parowozowni przechodzi na emeryturę. Wydaje się, że jego życie straciło zupełnie sens. Dawniej wypełnione było hałasem, pospiechem i celowością. Tymczasem emerytura oferuje mu nudę codzienności brak jakiegokolwiek celu.

    06'10", etiuda filmowa, 1969
  • Jutro. 31 kwietnia - 1 maja 1970 08'44", etiuda filmowa, 1970

    Jutro. 31 kwietnia - 1 maja 1970

    Opowieść o kolejnym pokoleniu robotniczym - tzw. bumelanckiej młodzieży, która nie podziela już ideałów swoich rodziców. Nie ma w nich żadnego etosu pracy - pragną tylko wygodnego, łatwego z życia.

    Jutro. 31 kwietnia - 1 maja 1970

    Opowieść o kolejnym pokoleniu robotniczym - tzw. bumelanckiej młodzieży, która nie podziela już ideałów swoich rodziców. Nie ma w nich żadnego etosu pracy - pragną tylko wygodnego, łatwego z życia.

    08'44", etiuda filmowa, 1970
  • Byłem Generałem Wermachtu 18'50", film dokumentalny, 1988

    Byłem Generałem Wermachtu

    Portret dokumentalny Kazimierza Leskiego, inżyniera, lotnika, byłego kapitana i pracownika wywiadu AK, represjonowanego po 1945 r

    Byłem Generałem Wermachtu

    Portret dokumentalny Kazimierza Leskiego, inżyniera, lotnika, byłego kapitana i pracownika wywiadu AK, represjonowanego po 1945 r

    18'50", film dokumentalny, 1988
  • Jestem mężczyzną 16'05", film dokumentalny, 1985

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    16'05", film dokumentalny, 1985
  • Każdy wie kto za kim stoi 06'24", film dokumentalny, 1983

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    06'24", film dokumentalny, 1983
  • Portret w kropli 22'20", etiuda filmowa, 1997

    Portret w kropli

    Opowieść zbudowana z fotografii połączonych z zarejestrowanych na magnetofonie refleksjami ludzi w różnym wieku i z różnych środowisk, którzy odpowiadają na pytania dotyczące ich sposobu patrzenia na świat lęków, nadziei. Tematem filmu jest jeden dzień z życia miasta, jeden z wielu podobnych do siebie dni, wyrwany z ciągu czasu i zapisany w serii zdjęć i wypowiedzi. Fotografie przedstawiają ludzi i miejsca o różnych porach dnia, które podobnie jak słowa zza kadru, zachowują w filmie swoją anonimowość. Nie widzimy tych, którzy się wypowiadają, zdjęcia nie przedstawiają najbardziej znanych i rozpoznawalnych miejsc Warszawy. (opis z broszury Kazimierz Karabasz. Polska Szkoła Dokumentu)

    Portret w kropli

    Opowieść zbudowana z fotografii połączonych z zarejestrowanych na magnetofonie refleksjami ludzi w różnym wieku i z różnych środowisk, którzy odpowiadają na pytania dotyczące ich sposobu patrzenia na świat lęków, nadziei. Tematem filmu jest jeden dzień z życia miasta, jeden z wielu podobnych do siebie dni, wyrwany z ciągu czasu i zapisany w serii zdjęć i wypowiedzi. Fotografie przedstawiają ludzi i miejsca o różnych porach dnia, które podobnie jak słowa zza kadru, zachowują w filmie swoją anonimowość. Nie widzimy tych, którzy się wypowiadają, zdjęcia nie przedstawiają najbardziej znanych i rozpoznawalnych miejsc Warszawy. (opis z broszury Kazimierz Karabasz. Polska Szkoła Dokumentu)

    22'20", etiuda filmowa, 1997
  • Próba materii 01:21'34", etiuda filmowa, 1973

    Próba materii

    Poruszający pełnometrażowy dokument o Polakach czasu pierwszej „Solidarności” ukazujący rzeczywistość poza polityką- bardziej „przy ziemi”, blisko codzienności. Obszarem obserwacji jest tu warszawska Wola i jej mieszkańcy – starzy, ci w średnim wieku i młodzi. Film pokazuje w przekroju życie dzielnicy, odsłaniając jego różne warstwy – te dotyczące przeszłości, zapisane we wspomnieniach, wierszach i na starych fotografiach, oraz te współczesne, wyłaniające się z szeregu zanotowanych sytuacji i rozmów. (opis z broszury Kazimierz Karabasz. Polska Szkoła Dokumentu)

    Próba materii

    Poruszający pełnometrażowy dokument o Polakach czasu pierwszej „Solidarności” ukazujący rzeczywistość poza polityką- bardziej „przy ziemi”, blisko codzienności. Obszarem obserwacji jest tu warszawska Wola i jej mieszkańcy – starzy, ci w średnim wieku i młodzi. Film pokazuje w przekroju życie dzielnicy, odsłaniając jego różne warstwy – te dotyczące przeszłości, zapisane we wspomnieniach, wierszach i na starych fotografiach, oraz te współczesne, wyłaniające się z szeregu zanotowanych sytuacji i rozmów. (opis z broszury Kazimierz Karabasz. Polska Szkoła Dokumentu)

    01:21'34", etiuda filmowa, 1973
  • Rok Franka W. 59'24", etiuda filmowa, 1967

    Rok Franka W.

    Twórcy filmu przez rok towarzyszą z kamerą bohaterowi filmu, dwudziestoletniemu Frankowi Wróblowi. Film przedstawia bohatera wkraczającego w dorosłość pod koniec dekady lat 60.. Franek jest chłopakiem z małej wioski rzuconym przez los w sam środek wielkoprzemysłowego Śląska.

    Rok Franka W.

    Twórcy filmu przez rok towarzyszą z kamerą bohaterowi filmu, dwudziestoletniemu Frankowi Wróblowi. Film przedstawia bohatera wkraczającego w dorosłość pod koniec dekady lat 60.. Franek jest chłopakiem z małej wioski rzuconym przez los w sam środek wielkoprzemysłowego Śląska.

    59'24", etiuda filmowa, 1967
  • Krystyna M. 32'36", etiuda filmowa, 1973

    Krystyna M.

    Obraz młodej dziewczyny ze wsi.

    Krystyna M.

    Obraz młodej dziewczyny ze wsi.

    32'36", etiuda filmowa, 1973
  • Węzeł 09'36", etiuda filmowa, 1961

    Węzeł

    Reportaż o pracy stacji towarowej w Tarnowskich Górach.

    Węzeł

    Reportaż o pracy stacji towarowej w Tarnowskich Górach.

    09'36", etiuda filmowa, 1961
  • Jak co dzień 12'01", etiuda filmowa, 1955

    Jak co dzień

    Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych.

    Jak co dzień

    Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych.

    12'01", etiuda filmowa, 1955
  • Próba mikrofonu 18'31", film dokumentalny, 1980

    Próba mikrofonu

    W zakładach Pollena- Uroda działa lokalny radiowęzeł, który prowadzi młody człowiek, traktując serio podstawowe hasła ustroju, zadaje robotnikom pytanie: czy czujesz się współgospodarzem zakładu? Robotnicy odpowiadają szczerze: nikt nie czuje się współgospodarzem. Dyrekcja jest oburzona wymową audycji, chce ją ocenzurować. Zarzuca autorowi, że „stawia niewłaściwe pytania”. Gdyby rzeczywiście pozwolić robotnikom współrządzić „rozkradliby zakład”- stwierdza dyrekcja. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Próba mikrofonu

    W zakładach Pollena- Uroda działa lokalny radiowęzeł, który prowadzi młody człowiek, traktując serio podstawowe hasła ustroju, zadaje robotnikom pytanie: czy czujesz się współgospodarzem zakładu? Robotnicy odpowiadają szczerze: nikt nie czuje się współgospodarzem. Dyrekcja jest oburzona wymową audycji, chce ją ocenzurować. Zarzuca autorowi, że „stawia niewłaściwe pytania”. Gdyby rzeczywiście pozwolić robotnikom współrządzić „rozkradliby zakład”- stwierdza dyrekcja. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    18'31", film dokumentalny, 1980
  • Happy end Ninateka
    16'00", film dokumentalny, 1973

    Happy end

    Dokumentalne studium postaw grupy ludzi w sytuacji gdy muszą podjąć odpowiednią decyzję.

    Happy end

    Dokumentalne studium postaw grupy ludzi w sytuacji gdy muszą podjąć odpowiednią decyzję.

    Ninateka
    16'00", film dokumentalny, 1973
  • Ludzie w drodze 11'01", film dokumentalny, 1960

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    11'01", film dokumentalny, 1960
  • Wizyta Ninateka
    15'04", film dokumentalny, 1974

    Wizyta

    Szkic do portretu młodej kobiety, która sama prowadzi gospodarstwo rolne a mimo to znajduje czas na rozrywki kulturalne m.in. koresponduje z literatami. Marcel Łoziński za zgodą bohaterki zaaranżował jej spotkanie z dziennikarką, która zgodnie z ówczesnym stylem - przyjechała do bohaterki z gotowa tezą, że jej życie na wsi nie ma sensu i powinna spróbować zrobić karierę w mieście. (opis z broszury: Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Wizyta

    Szkic do portretu młodej kobiety, która sama prowadzi gospodarstwo rolne a mimo to znajduje czas na rozrywki kulturalne m.in. koresponduje z literatami. Marcel Łoziński za zgodą bohaterki zaaranżował jej spotkanie z dziennikarką, która zgodnie z ówczesnym stylem - przyjechała do bohaterki z gotowa tezą, że jej życie na wsi nie ma sensu i powinna spróbować zrobić karierę w mieście. (opis z broszury: Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Ninateka
    15'04", film dokumentalny, 1974
  • Muzykanci Ninateka
    09'22", film dokumentalny, 1960

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Ninateka
    09'22", film dokumentalny, 1960
  • Usłyszcie mój krzyk 46'18", film dokumentalny, 1991

    Usłyszcie mój krzyk

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    Usłyszcie mój krzyk

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    46'18", film dokumentalny, 1991