Filtrowanie wyników

  • Gdzie obejrzysz materiał

    Aby zmienić wybór użyj kursorów.
  • Klasyfikacja materiału

    • gatunek Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      gatunek

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • słowa kluczowe Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      słowa kluczowe

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • typ nagrania Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      typ nagrania

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
  • Szczegóły materiału

    • producent Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      producent

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • kraj produkcji Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      kraj produkcji

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • rok produkcji Aby otworzyć wciśnij enter
    • czas trwania Aby otworzyć wciśnij enter
      min min
    • barwa Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      barwa

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • miejsce wydarzenia Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      miejsce wydarzenia

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • status prawny materiału Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      status prawny materiału

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
  • Nazywa sie Błażej Rejdak 16'25", reportaż, 1968

    Nazywa sie Błażej Rejdak

    W tym wyjątkowo pogodnym i urokliwym filmie Gryczełowska sportretowała pewien socjologiczny fenomen PRL: chłoporobotnika, czyli małorolnego chłopa, który posiadał zbyt mało ziemi, by utrzymać się z jej uprawy i dodatkowo zatrudniał się w przemyśle lub transporcie. Błażej Rejdak uprawia z żoną kawałek ziemi i pracuje na kolei. Przyglądamy się i przysłuchujemy człowiekowi o ogromnym harcie ducha, pogodzie i serdeczności. Rejdak jest de facto człowiekiem sukcesu. Wychowany samotnie przez matkę, sam doszedł do wszystkiego, co posiada. Zbudował dom i zapewnił rodzinie utrzymanie. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Nazywa sie Błażej Rejdak

    W tym wyjątkowo pogodnym i urokliwym filmie Gryczełowska sportretowała pewien socjologiczny fenomen PRL: chłoporobotnika, czyli małorolnego chłopa, który posiadał zbyt mało ziemi, by utrzymać się z jej uprawy i dodatkowo zatrudniał się w przemyśle lub transporcie. Błażej Rejdak uprawia z żoną kawałek ziemi i pracuje na kolei. Przyglądamy się i przysłuchujemy człowiekowi o ogromnym harcie ducha, pogodzie i serdeczności. Rejdak jest de facto człowiekiem sukcesu. Wychowany samotnie przez matkę, sam doszedł do wszystkiego, co posiada. Zbudował dom i zapewnił rodzinie utrzymanie. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    16'25", reportaż, 1968
  • Nasze znajome z Łodzi 15'54", reportaż, 1971

    Nasze znajome z Łodzi

    Próba ukazania sytuacji życiowej i zawodowej łódzkich włókniarek.

    Nasze znajome z Łodzi

    Próba ukazania sytuacji życiowej i zawodowej łódzkich włókniarek.

    15'54", reportaż, 1971
  • 90 dni w roku 14'10", reportaż, 1968

    90 dni w roku

    Relacja z punktu skupu produktów rolnych.

    90 dni w roku

    Relacja z punktu skupu produktów rolnych.

    14'10", reportaż, 1968
  • Wtorki, czwartki i soboty 09'34", reportaż, 1965

    Wtorki, czwartki i soboty

    Reportaż z Klubu emerytów i rencistów w Stołecznym Domu Kultury.

    Wtorki, czwartki i soboty

    Reportaż z Klubu emerytów i rencistów w Stołecznym Domu Kultury.

    09'34", reportaż, 1965
  • Studnia 13'32", reportaż, 1986

    Studnia

    Reportaż z mazurskiej wsi noszącej miano wioski spokojnej starości. Chciano stworzyć w niej przystań dla starych, schorowanych, często samotnych rolników. Szlachetna inicjatywa - w konfrontacji z rzeczywistością - przynisła inne skutki od zamierzonych. Starz ludzie, w większości pozbawieni opieki i pomocy borykają się z uciążliwymi kłopotami codzienności.

    Studnia

    Reportaż z mazurskiej wsi noszącej miano wioski spokojnej starości. Chciano stworzyć w niej przystań dla starych, schorowanych, często samotnych rolników. Szlachetna inicjatywa - w konfrontacji z rzeczywistością - przynisła inne skutki od zamierzonych. Starz ludzie, w większości pozbawieni opieki i pomocy borykają się z uciążliwymi kłopotami codzienności.

    13'32", reportaż, 1986
  • Siedliszcze 07'13", reportaż, 1960

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    07'13", reportaż, 1960
  • 24 godziny Jadwigi L. 14'20", film dokumentalny, 1967

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    14'20", film dokumentalny, 1967
  • ... w lutym 1971 10'01", film dokumentalny, 1971

    ... w lutym 1971

    Reportaż ze spotkania posła z mieszkańcami wsi.

    ... w lutym 1971

    Reportaż ze spotkania posła z mieszkańcami wsi.

    10'01", film dokumentalny, 1971
  • Coś wesołego Ninateka
    19'11", etiuda filmowa, 1980

    Coś wesołego

    Studencka etiuda fabularna, której tematem są przygotowania do koncertu z okazji czterdziestolecia uczelni.

    Coś wesołego

    Studencka etiuda fabularna, której tematem są przygotowania do koncertu z okazji czterdziestolecia uczelni.

    Ninateka
    19'11", etiuda filmowa, 1980
  • Dzień za dniem 16'15", film dokumentalny, 1988

    Dzień za dniem

    Opowieść o siostrach bliźniaczkach, które całe życie poświęciły ciężkiej fizycznej pracy. Zachęcone przez propagandowe PRL-owskie hasła zachęcające do „pracy ku chwale ojczyzny” przeszły przez życie nigdy nie doświadczając szczęścia, radości, nie wspominając już o jakichkolwiek dobrach materialnych.

    Dzień za dniem

    Opowieść o siostrach bliźniaczkach, które całe życie poświęciły ciężkiej fizycznej pracy. Zachęcone przez propagandowe PRL-owskie hasła zachęcające do „pracy ku chwale ojczyzny” przeszły przez życie nigdy nie doświadczając szczęścia, radości, nie wspominając już o jakichkolwiek dobrach materialnych.

    16'15", film dokumentalny, 1988
  • Naturalni 22'46", film fabularny, 2014

    Naturalni

    Krótkometrażowy film fabularny, powstały w ramach programu „30 minut” Studia Munka.

    Naturalni

    Krótkometrażowy film fabularny, powstały w ramach programu „30 minut” Studia Munka.

    22'46", film fabularny, 2014
  • Ludzie w drodze 11'01", film dokumentalny, 1960

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    11'01", film dokumentalny, 1960
  • Muzykanci Ninateka
    09'22", film dokumentalny, 1960

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Ninateka
    09'22", film dokumentalny, 1960
  • Zamarła Turnia Ninateka
    11'01", film dokumentalny, 1962

    Zamarła Turnia

    Dokument pokazuje wejście taterników na dwuwierzchołkowy szczyt (tytułowa Zamarła Turnia) w Tatrach Wysokich.

    Zamarła Turnia

    Dokument pokazuje wejście taterników na dwuwierzchołkowy szczyt (tytułowa Zamarła Turnia) w Tatrach Wysokich.

    Ninateka
    11'01", film dokumentalny, 1962
  • Rysopis 01:15'08", film fabularny, 1964

    Rysopis

    Pełnometrażowy film fabularny opowiadający o losach 24-letniego Andrzeja Leszczyca. Pewnego ranka Andrzej postanawia porzucić studia i zaciągnąć się do wojska. Ostatni dzień przed wyjazdem do jednostki spędza na załatwianiu swoich zwykłych, codziennych spraw.

    Rysopis

    Pełnometrażowy film fabularny opowiadający o losach 24-letniego Andrzeja Leszczyca. Pewnego ranka Andrzej postanawia porzucić studia i zaciągnąć się do wojska. Ostatni dzień przed wyjazdem do jednostki spędza na załatwianiu swoich zwykłych, codziennych spraw.

    01:15'08", film fabularny, 1964
  • Historia pewnej miłości 52'12", film fabularny, 1974

    Historia pewnej miłości

    Bohater filmu, Edek Wieczorek (w tej roli rewelacyjny Andrzej Mellin), to chłopak czysty jak kryształ i naiwny jak dziecko. Pracuje w fabryce, mieszka z matką, marzy o szczęśliwym ożenku i własnym kącie. Pewnego dnia dowiaduje się, że rada zakładowa przydzieliła mu mieszkanie. Ale lokal jest "rozwojowy", więc Edek, chcąc otrzymać klucze, musi jak najszybciej założyć rodzinę. Chłopak nie jest wyrachowany, pragnie ożenić się z miłości. Mimo to jego wybór pada na dziewczynę, którą ledwie zna z widzenia.

    Historia pewnej miłości

    Bohater filmu, Edek Wieczorek (w tej roli rewelacyjny Andrzej Mellin), to chłopak czysty jak kryształ i naiwny jak dziecko. Pracuje w fabryce, mieszka z matką, marzy o szczęśliwym ożenku i własnym kącie. Pewnego dnia dowiaduje się, że rada zakładowa przydzieliła mu mieszkanie. Ale lokal jest "rozwojowy", więc Edek, chcąc otrzymać klucze, musi jak najszybciej założyć rodzinę. Chłopak nie jest wyrachowany, pragnie ożenić się z miłości. Mimo to jego wybór pada na dziewczynę, którą ledwie zna z widzenia.

    52'12", film fabularny, 1974
  • ...Portret własny 20'00", film dokumentalny, 1987

    ...Portret własny

    Na film składają się wybrane i zmontowane przez reżysera fragmenty filmów amatorskich realizowanych od lat 40. po 80. Ich autorzy utrwalili na taśmie filmowej zarówno obrazy z życia zbiorowości : pochody pierwszomajowe, procesje kościelne, defilady wojskowe, jak i sceny ukazujące codziennośc swych rodzin, dorastanie dzieci, swięta i pogrzeby.

    ...Portret własny

    Na film składają się wybrane i zmontowane przez reżysera fragmenty filmów amatorskich realizowanych od lat 40. po 80. Ich autorzy utrwalili na taśmie filmowej zarówno obrazy z życia zbiorowości : pochody pierwszomajowe, procesje kościelne, defilady wojskowe, jak i sceny ukazujące codziennośc swych rodzin, dorastanie dzieci, swięta i pogrzeby.

    20'00", film dokumentalny, 1987
  • Słoń 07'13", etiuda filmowa, 1959

    Słoń

    Etiuda filmowa będąca adaptacją opowiadania Sławomira Mrożka pt. „Słoń”. Dyrektor ogrodu zoologicznego, w którym w klatkach trzyma się kury, koty i króliki dostaje zawiadomienie o przydziale słonia dla swojego ogrodu. Jednak dyrektor uważa, że słonia powinno się pozyskać „sposobem gospodarczym” tzn. własnymi siłami pracowników. W rezultacie na terenie zoo zostaje postawiony gumowy dmuchany słoń napełniony gazem lotnym.

    Słoń

    Etiuda filmowa będąca adaptacją opowiadania Sławomira Mrożka pt. „Słoń”. Dyrektor ogrodu zoologicznego, w którym w klatkach trzyma się kury, koty i króliki dostaje zawiadomienie o przydziale słonia dla swojego ogrodu. Jednak dyrektor uważa, że słonia powinno się pozyskać „sposobem gospodarczym” tzn. własnymi siłami pracowników. W rezultacie na terenie zoo zostaje postawiony gumowy dmuchany słoń napełniony gazem lotnym.

    07'13", etiuda filmowa, 1959
  • Jedzie tabor 13'02", film dokumentalny, 1955

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    13'02", film dokumentalny, 1955
  • Tonia i jej dzieci Ninateka
    57'01", film dokumentalny, 2011

    Tonia i jej dzieci

    Film dokumentalny o losie żydowskiej komunistki Toni Lechtman, aresztowanej i oskarżonej o współpracę z amerykańskim wywiadem a następnie skazanej na 5 lat więzienia i o losie jej dzieci Wery i Marcela, które ten czas (pobyt matki w więzieniu) spędziły w domu dziecka, jako "dzieci komunistów".

    Tonia i jej dzieci

    Film dokumentalny o losie żydowskiej komunistki Toni Lechtman, aresztowanej i oskarżonej o współpracę z amerykańskim wywiadem a następnie skazanej na 5 lat więzienia i o losie jej dzieci Wery i Marcela, które ten czas (pobyt matki w więzieniu) spędziły w domu dziecka, jako "dzieci komunistów".

    Ninateka
    57'01", film dokumentalny, 2011
  • Przy egzemplarzu 05'15", etiuda filmowa, 1965

    Przy egzemplarzu

    Krótki film przedstawiający fragment teatralnego wieczoru widzianego z perspektywy suflera.

    Przy egzemplarzu

    Krótki film przedstawiający fragment teatralnego wieczoru widzianego z perspektywy suflera.

    05'15", etiuda filmowa, 1965
  • Drzwi Gnieźnieńskie 14'05", film dokumentalny, 1957

    Drzwi Gnieźnieńskie

    Film opowiada o żywocie czeskiego duchownego i misjonarza św. Wojciecha, który został odlany z brązu na Drzwiach Gnieźnieńskich osadzonych w portalu wewnętrznym kruchty południowej archikatedry gnieźnieńskiej.

    Drzwi Gnieźnieńskie

    Film opowiada o żywocie czeskiego duchownego i misjonarza św. Wojciecha, który został odlany z brązu na Drzwiach Gnieźnieńskich osadzonych w portalu wewnętrznym kruchty południowej archikatedry gnieźnieńskiej.

    14'05", film dokumentalny, 1957
  • Dziecięcy teatr 14'02", etiuda filmowa, 1952

    Dziecięcy teatr

    Film edukacyjny na temat funkcjonowania teatru kukiełkowego.

    Dziecięcy teatr

    Film edukacyjny na temat funkcjonowania teatru kukiełkowego.

    14'02", etiuda filmowa, 1952
  • Ćwiczenia warsztatowe Ninateka
    12'23", film dokumentalny, 1986

    Ćwiczenia warsztatowe

    Film o możliwości manipulowania ludźmi przez nieuczciwe metody dziennikarskie. Uliczna sonda na temat współczesnej młodzieży. Pytani przechodnie odpowiadają na pytania reporterki - ich odpowiedzi preparowane są z pomocą montażu tak, że zasadniczo wypaczony jest sens.

    Ćwiczenia warsztatowe

    Film o możliwości manipulowania ludźmi przez nieuczciwe metody dziennikarskie. Uliczna sonda na temat współczesnej młodzieży. Pytani przechodnie odpowiadają na pytania reporterki - ich odpowiedzi preparowane są z pomocą montażu tak, że zasadniczo wypaczony jest sens.

    Ninateka
    12'23", film dokumentalny, 1986
  • Eroica 01:19'42", film fabularny, 1957

    Eroica

    Scherzo Alla Polacca (Nowela 1) W warszawie wybucha powstanie. Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę, by skryć się w podwarszawskim Zalesiu. W domu zastaje Istvana, oficera z rezydującego w pobliżu oddziału węgierskiego. Węgrzy są skłonni wspomóc powstańców, ale stawiają pewne warunki. Dzidziuś podejmuje się pertraktacji z dowództwem. Podczas jednej z wypraw zostaje omyłkowo uznany za szpiega i poddany przesłuchaniom. Zwolniony z aresztu, po całonocnej pijatyce, cudem przedostaje się do Zalesia, by przekazać Węgrom ostateczną decyzję. Fiasko negocjacji nie pozostawia złudzeń, co do dalszych losów powstania. Dzidziuś decyduje się wrócić do walczącej Warszawy. Ostinato Lugubre (Nowela II) Do niemieckiego oflagu dociera kolejna grupa polskich żołnierzy. Nowicjuszom trudno odnaleźć się w zrytualizowanej i zhierarchizowanej rzeczywistości obozu. Presji nie wytrzymuje porucznik Żak, wystawiając się na pewną śmierć, ginie od strzału wartownika. Wśród żołnierzy krąży opowieść o brawurowej ucieczce porucznika Zawistowskiego. Jedynie ta legenda jest w stanie skonsolidować skłóconą społeczność obozową. Pewnej nocy jeden z grupy nowo przybyłych, porucznik Kurzawa, odkrywa tajemnice Zawistowskiego. Mityczny bohater nie uciekł, lecz ciężko chory i załamany psychicznie ukrywa się na poddaszu.

    Eroica

    Scherzo Alla Polacca (Nowela 1) W warszawie wybucha powstanie. Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę, by skryć się w podwarszawskim Zalesiu. W domu zastaje Istvana, oficera z rezydującego w pobliżu oddziału węgierskiego. Węgrzy są skłonni wspomóc powstańców, ale stawiają pewne warunki. Dzidziuś podejmuje się pertraktacji z dowództwem. Podczas jednej z wypraw zostaje omyłkowo uznany za szpiega i poddany przesłuchaniom. Zwolniony z aresztu, po całonocnej pijatyce, cudem przedostaje się do Zalesia, by przekazać Węgrom ostateczną decyzję. Fiasko negocjacji nie pozostawia złudzeń, co do dalszych losów powstania. Dzidziuś decyduje się wrócić do walczącej Warszawy. Ostinato Lugubre (Nowela II) Do niemieckiego oflagu dociera kolejna grupa polskich żołnierzy. Nowicjuszom trudno odnaleźć się w zrytualizowanej i zhierarchizowanej rzeczywistości obozu. Presji nie wytrzymuje porucznik Żak, wystawiając się na pewną śmierć, ginie od strzału wartownika. Wśród żołnierzy krąży opowieść o brawurowej ucieczce porucznika Zawistowskiego. Jedynie ta legenda jest w stanie skonsolidować skłóconą społeczność obozową. Pewnej nocy jeden z grupy nowo przybyłych, porucznik Kurzawa, odkrywa tajemnice Zawistowskiego. Mityczny bohater nie uciekł, lecz ciężko chory i załamany psychicznie ukrywa się na poddaszu.

    01:19'42", film fabularny, 1957
  • Zezowate szczęście 01:48'11", film fabularny, 1960

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:48'11", film fabularny, 1960
  • Rejs 01:06'45", film fabularny, 1970

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:06'45", film fabularny, 1970
  • Popiół i diament 01:38'27", film dokumentalny, 1958

    Popiół i diament

    Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny swiatowej. Dwaj konspiratorzy, Maciek Chełmicki i jego dowódca Andrzej, przy pomocy Drewnowskiego dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PPR Szczukę. W zamachu giną dwaj niewinni mieszkańcy miasteczka. Dowództwo domaga sie kontynuacji zadania i Maciek zaczyna sledzic Szczukę. W międzyczasie poznaje barmankę Krystynę i nawiązuje z nią nieoczekiwany romans. Maciek traktuje wykonanie rozkazu jako swoje ostatnie zadanie, po czym zamierza opuścić oddział. Zabija sekretarza, kiedy ten bez eskorty i broni i dzie na posterunek UB, gdyż wraz z niedobitkami oddziału kapitana Wilka schwytano syna Szczuki, Marka. W innym wątku zaś widzimy przejmowanie władzy przez komunistów i awans karierowiczów bratających się na bankiecie z okazji mianowania jednego z miejscowych urzędników ministrem. Jego sekretarz Drewnowski upija się i zostaje wyrzucony na ulicę. Najpierw próbuje odjechać z Andrzejem, który obejmuje dowództwo leśnego oddziału po śmierci kapitana Wilka, lecz zostaje przezeń upokorzony i pobity. Spostrzega Maćka, spieszącego się na pociąg, i biegnie za nim. Maciek ucieka przed Drewnowskim i przypadkowo wpada na patrol wojskowy. Śmiertelnie postrzelony, zdoła zbiec, lecz umrze w męczarniach, pełznąc po podmiejskim śmietnisku. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Popiół i diament

    Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny swiatowej. Dwaj konspiratorzy, Maciek Chełmicki i jego dowódca Andrzej, przy pomocy Drewnowskiego dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PPR Szczukę. W zamachu giną dwaj niewinni mieszkańcy miasteczka. Dowództwo domaga sie kontynuacji zadania i Maciek zaczyna sledzic Szczukę. W międzyczasie poznaje barmankę Krystynę i nawiązuje z nią nieoczekiwany romans. Maciek traktuje wykonanie rozkazu jako swoje ostatnie zadanie, po czym zamierza opuścić oddział. Zabija sekretarza, kiedy ten bez eskorty i broni i dzie na posterunek UB, gdyż wraz z niedobitkami oddziału kapitana Wilka schwytano syna Szczuki, Marka. W innym wątku zaś widzimy przejmowanie władzy przez komunistów i awans karierowiczów bratających się na bankiecie z okazji mianowania jednego z miejscowych urzędników ministrem. Jego sekretarz Drewnowski upija się i zostaje wyrzucony na ulicę. Najpierw próbuje odjechać z Andrzejem, który obejmuje dowództwo leśnego oddziału po śmierci kapitana Wilka, lecz zostaje przezeń upokorzony i pobity. Spostrzega Maćka, spieszącego się na pociąg, i biegnie za nim. Maciek ucieka przed Drewnowskim i przypadkowo wpada na patrol wojskowy. Śmiertelnie postrzelony, zdoła zbiec, lecz umrze w męczarniach, pełznąc po podmiejskim śmietnisku. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:38'27", film dokumentalny, 1958
  • Dubus 04'09", wideo-art, 2005

    Dubus

    Wideo-art zrealizowany w technice found footage, który łączy fragmenty klasycznych czarno-białych filmów z muzyką stanowiącą mieszankę jazzu, elektroniki i dubu.

    Dubus

    Wideo-art zrealizowany w technice found footage, który łączy fragmenty klasycznych czarno-białych filmów z muzyką stanowiącą mieszankę jazzu, elektroniki i dubu.

    04'09", wideo-art, 2005
  • Pogorszenie widzenia 06'04", wideo-art, 2008

    Pogorszenie widzenia

    Wideo art będący poetyckim autoportretem polskiego artysty sztuk wizualnych, Wojciecha Bąkowskiego.

    Pogorszenie widzenia

    Wideo art będący poetyckim autoportretem polskiego artysty sztuk wizualnych, Wojciecha Bąkowskiego.

    06'04", wideo-art, 2008