Filtrowanie wyników

  • Gdzie obejrzysz materiał

    Aby zmienić wybór użyj kursorów.
  • Klasyfikacja materiału

    • gatunek Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      gatunek

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • słowa kluczowe Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      słowa kluczowe

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • typ nagrania Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      typ nagrania

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
  • Szczegóły materiału

    • producent Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      producent

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • kraj produkcji Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      kraj produkcji

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • rok produkcji Aby otworzyć wciśnij enter
    • czas trwania Aby otworzyć wciśnij enter
      min min
    • barwa Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      barwa

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • miejsce wydarzenia Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      miejsce wydarzenia

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
    • status prawny materiału Aby otworzyć wciśnij enter
      zamknij filtr

      status prawny materiału

      Aby zatwierdzić wybór elementów listy należy nacisnąć spację.
  • Geneza drugiego obiegu Ninateka
    02'41", wypowiedź, 0

    Geneza drugiego obiegu

    Wypowiedź polskiego poety i prozaika, Wiktora Woroszylskiego o wolności i literaturze w powojennej Polsce.

    Geneza drugiego obiegu

    Wypowiedź polskiego poety i prozaika, Wiktora Woroszylskiego o wolności i literaturze w powojennej Polsce.

    Ninateka
    02'41", wypowiedź, 0
  • O Komitecie Obrony Robotników i roli polskich intelektualistów po 1981 r. 0000-00-00 16'38", wywiad, 0

    O Komitecie Obrony Robotników i roli polskich intelektualistów po 1981 r. 0000-00-00

    Wywiad z polską poetką, prozaiczką, dziennikarką i działaczką opozycji Anką Kowalską na temat roli intelektualistów związanych z opozycją po 1981 r.

    O Komitecie Obrony Robotników i roli polskich intelektualistów po 1981 r. 0000-00-00

    Wywiad z polską poetką, prozaiczką, dziennikarką i działaczką opozycji Anką Kowalską na temat roli intelektualistów związanych z opozycją po 1981 r.

    16'38", wywiad, 0
  • O tezach V Plenum Komitetu Centralnego PZPR 1987-10-20 Ninateka
    08'35", wywiad, 0

    O tezach V Plenum Komitetu Centralnego PZPR 1987-10-20

    Wywiad Marii Wiernikowskiej z polskim historykiem i opozycjonistą, Bronisławem Geremkiem na temat tez V Plenum KC PZPR i ich znaczeniu dla przyszłości Polski.

    O tezach V Plenum Komitetu Centralnego PZPR 1987-10-20

    Wywiad Marii Wiernikowskiej z polskim historykiem i opozycjonistą, Bronisławem Geremkiem na temat tez V Plenum KC PZPR i ich znaczeniu dla przyszłości Polski.

    Ninateka
    08'35", wywiad, 0
  • Dzieci trudne 04'12", etiuda filmowa, 1950

    Dzieci trudne

    Problem przestępczości wśród nieletnich. Pomoc Pracowni Psychologicznej.

    Dzieci trudne

    Problem przestępczości wśród nieletnich. Pomoc Pracowni Psychologicznej.

    04'12", etiuda filmowa, 1950
  • Tkacze 49'41", słuchowisko, 1950

    Tkacze

    Słuchowisko według sztuki "Tkacze" Gerharta Hauptmanna. W dramacie dedykowanym ojcu pisarz wykorzystuje wątki rodzinne - dziadek był tkaczem. Słuchowisko poprzedza krótki wstęp [Krasnowiecki, 0.09-1.57] Dzieje buntu tkaczy śląskich w 1844 roku.

    Tkacze

    Słuchowisko według sztuki "Tkacze" Gerharta Hauptmanna. W dramacie dedykowanym ojcu pisarz wykorzystuje wątki rodzinne - dziadek był tkaczem. Słuchowisko poprzedza krótki wstęp [Krasnowiecki, 0.09-1.57] Dzieje buntu tkaczy śląskich w 1844 roku.

    49'41", słuchowisko, 1950
  • Harcerze na zlocie 18'04", reportaż, 1952

    Harcerze na zlocie

    Reportaż ze Zlotu Młodych Przodowników Budowniczych Polski Ludowej, który odbył się w lipcu 1952 roku w Warszawie.

    Harcerze na zlocie

    Reportaż ze Zlotu Młodych Przodowników Budowniczych Polski Ludowej, który odbył się w lipcu 1952 roku w Warszawie.

    18'04", reportaż, 1952
  • Płytki wzorcowe 16'33", etiuda filmowa, 1953

    Płytki wzorcowe

    Prezentacja róznych sposobów wykorzystania płytek mierniczych.

    Płytki wzorcowe

    Prezentacja róznych sposobów wykorzystania płytek mierniczych.

    16'33", etiuda filmowa, 1953
  • Rok na kurzej fermie 20'44", etiuda filmowa, 1953

    Rok na kurzej fermie

    Akcja skupia się na ukazaniu rocznego cyklu pracy fermy drobiu w PRL lat pięćdziesiątych.

    Rok na kurzej fermie

    Akcja skupia się na ukazaniu rocznego cyklu pracy fermy drobiu w PRL lat pięćdziesiątych.

    20'44", etiuda filmowa, 1953
  • Jadą goście, jadą 53'05", słuchowisko, 1960

    Jadą goście, jadą

    Słuchowisko oparte na fakcie autentycznym, czyli słynnym liście rolnika Władysława Rokosza z miejscowości Łobez, zamieszczonym w piśmie "Gromada-Rolnik Polski" i w "Nowej Kulturze". Rok 1956. Wzorowy gospodarz z województwa szczecińskiego otrzymuje nakaz zapłacenia podatku, który już zapłacił. Gehenna Rokosza trwa kilka lat. Słuchowisko ilustrowane muzyką. Brak informacji o wykorzystanych utworach muzycznych, ich autorach i wykonawcach.

    Jadą goście, jadą

    Słuchowisko oparte na fakcie autentycznym, czyli słynnym liście rolnika Władysława Rokosza z miejscowości Łobez, zamieszczonym w piśmie "Gromada-Rolnik Polski" i w "Nowej Kulturze". Rok 1956. Wzorowy gospodarz z województwa szczecińskiego otrzymuje nakaz zapłacenia podatku, który już zapłacił. Gehenna Rokosza trwa kilka lat. Słuchowisko ilustrowane muzyką. Brak informacji o wykorzystanych utworach muzycznych, ich autorach i wykonawcach.

    53'05", słuchowisko, 1960
  • 24 godziny Jadwigi L. 14'20", film dokumentalny, 1967

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    14'20", film dokumentalny, 1967
  • Rejs 01:06'45", film fabularny, 1970

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:06'45", film fabularny, 1970
  • Refren 10'35", film dokumentalny, 1972

    Refren

    Praca zakładu pogrzebowego prowadzonego w czasie PRL. Bardzo biurokratyczny twór w którym nie ma czasu na refleksję pracowników zakładu. Kolejny zmarły to kolejny numerek w rzędzie na cmentarzu. Reżyser kolejny raz przedstawia różnorodność ludzkich charakterów i postaw życiowych.

    Refren

    Praca zakładu pogrzebowego prowadzonego w czasie PRL. Bardzo biurokratyczny twór w którym nie ma czasu na refleksję pracowników zakładu. Kolejny zmarły to kolejny numerek w rzędzie na cmentarzu. Reżyser kolejny raz przedstawia różnorodność ludzkich charakterów i postaw życiowych.

    10'35", film dokumentalny, 1972
  • Król 06'27", film dokumentalny, 1975

    Król

    Film, który powstał przypadkiem podczas realizacji innego materiału. Jest to historia typowego oportunisty, który zawsze potrafił dopasować się do czasów w których żył.„Bohater” bez żadnego poczucia wstydu opowiada jak szył mundury dla niemieckich oficerów a teraz prowadzi dobrze prosperującą restaurację.

    Król

    Film, który powstał przypadkiem podczas realizacji innego materiału. Jest to historia typowego oportunisty, który zawsze potrafił dopasować się do czasów w których żył.„Bohater” bez żadnego poczucia wstydu opowiada jak szył mundury dla niemieckich oficerów a teraz prowadzi dobrze prosperującą restaurację.

    06'27", film dokumentalny, 1975
  • Człowiek z marmuru 02:34'07", film fabularny, 1976

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    02:34'07", film fabularny, 1976
  • Ten pierwszy 13'43", reportaż, 1976

    Ten pierwszy

    Relacja z działalności komitetu, który ukonstytuował się przy jednym z warszawskich kin.

    Ten pierwszy

    Relacja z działalności komitetu, który ukonstytuował się przy jednym z warszawskich kin.

    13'43", reportaż, 1976
  • Zegarek Ninateka
    10'36", reportaż, 1977

    Zegarek

    Rejestracja przebiegu przygotowań i wyboru w drodze plebiscytu najlepszego pracownika roku w jednym z warszawskich przedsiębiorstw.

    Zegarek

    Rejestracja przebiegu przygotowań i wyboru w drodze plebiscytu najlepszego pracownika roku w jednym z warszawskich przedsiębiorstw.

    Ninateka
    10'36", reportaż, 1977
  • Październik 1956 17'42", program edukacyjny, 1982

    Październik 1956

    Audycja poświęcona wydarzeniom z października 1956 roku, czyli początku tzw. odwilży gomułkowskiej.

    Październik 1956

    Audycja poświęcona wydarzeniom z października 1956 roku, czyli początku tzw. odwilży gomułkowskiej.

    17'42", program edukacyjny, 1982
  • Każdy wie kto za kim stoi 06'24", film dokumentalny, 1983

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    06'24", film dokumentalny, 1983
  • Jestem mężczyzną 16'05", film dokumentalny, 1985

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    16'05", film dokumentalny, 1985
  • O Józefie Czapskim, polskim filmie o Katyniu i sztuce „Dybuk” 1986-12-26 Ninateka
    09'21", wypowiedź, 1986

    O Józefie Czapskim, polskim filmie o Katyniu i sztuce „Dybuk” 1986-12-26

    Wywiad Michała Sosnowicza z polskim reżyserem i scenarzystą Andrzejem Wajdą na temat filmu o polskim malarzu i pisarzu Józefie Czapskim, zbrodni katyńskiej oraz wystawieniu w Krakowie dramatu „Dybuk” żydowskiego pisarza Szymona An-skiego.

    O Józefie Czapskim, polskim filmie o Katyniu i sztuce „Dybuk” 1986-12-26

    Wywiad Michała Sosnowicza z polskim reżyserem i scenarzystą Andrzejem Wajdą na temat filmu o polskim malarzu i pisarzu Józefie Czapskim, zbrodni katyńskiej oraz wystawieniu w Krakowie dramatu „Dybuk” żydowskiego pisarza Szymona An-skiego.

    Ninateka
    09'21", wypowiedź, 1986
  • O profesorze Edwardzie Lipińskim 1986-08-12 23'14", wypowiedź, 1986

    O profesorze Edwardzie Lipińskim 1986-08-12

    Wypowiedź polskiego historyka i opozycjonisty, założyciela Komitetu Obrony Robotników Jacka Kuronia na temat fenomenu polskiego ekonomisty, działacza społecznego i opozycjonisty profesora Edwarda Lipińskiego.

    O profesorze Edwardzie Lipińskim 1986-08-12

    Wypowiedź polskiego historyka i opozycjonisty, założyciela Komitetu Obrony Robotników Jacka Kuronia na temat fenomenu polskiego ekonomisty, działacza społecznego i opozycjonisty profesora Edwarda Lipińskiego.

    23'14", wypowiedź, 1986