Archiwum NInA - menu szybkiego dostępu

Skip to content
Pokaż menu

„Sąd ostateczny” Hansa Memlinga (21) 2010-10-31

Opis

Audycja cykliczna o tematyce publicystycznej interpretująca znane dzieła sztuki polskiej i światowej. W kolejnym odcinku redaktor Michał Montowski rozmawia z historykiem sztuki doktor Grażyną Bastek na temat tryptyku Hansa Memlinga „Sąd ostateczny”, znajdującego się obecnie w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
W materiale dr G. Bastek opowiada historię tego dzieła, które pierwotnie powstało na zamówienie burgijskiej filii banku Medyceuszy dla kościoła Badia Fiesolana we Florencji. Podczas transportu do Italii obraz został przechwycony przez gdańskiego kapra Pawła Beneke, który podarował go kościołowi Mariackiemu w Gdańsku. W późniejszym okresie dzieło zostało wywiezione do Luwru jako zdobycz wojenna, następnie znalazło się w Berlinie, a w 1817 roku powrócił do Gdańska. Podczas II wojny światowej zostało skradzione przez Niemców, ostatecznie w kraju znalazło się w 1956 roku. Dr G. Bastek podczas audycji dokładnie opisuje obraz, zwracając uwagę na formę jego wykonania oraz zastosowane w nim iluzjonistyczne triki. Centralny panel tryptyku przedstawia Chrystusa zasiadającego na tęczy, którego otacza dwunastu apostołów, Maria oraz Jan Chrzciciel. Na obrazie przedstawiono również św. Michała Archanioła, dokonującego podziału na dusze błogosławione i potępione za pomocą wagi i pastorału. Dr G. Bastek zauważa, iż H.Memling wzorował swoje dzieło na obrazie Rogiera van der Weydena 'Ołtarz Sądu Ostatecznego”.

Szczegóły filmu

Informacje podstawowe

  • tytuł identyfikacyjny
    „Sąd ostateczny” Hansa Memlinga (21) 2010-10-31
  • typ nagrania
    audio
  • czas trwania
    14'55"
  • odcinek
    (21)

Język

  • język oryginału
    pl
  • napisy
    brak
  • lektor
    brak

Informacje prawne

Twórcy

Uczestnicy i wykonawcy

Kontakt z archiwistą

Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
+

Informacja o licencji

Brak pełnych praw do tego materiału.

Producentem jest Polskie Radio S.A. 

Skontaktuj się z producentem, aby uzyskać prawa do materiału.