Archiwum NInA - menu szybkiego dostępu

Skip to content
Pokaż menu

Jutrznia na głosy solo, 2 chóry i orkiestrę symfoniczną

Opis

Rejestracja oratorium "Jutrznia" na głosy solo, 2 chóry i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Pendereckiego, którego wykonanie odbyło się 8 czerwca 1971 roku w Kościele św. Katarzyny w Krakowie. Chórem Chłopięcym pod kierownictwem Bronisławy Wietrzny, Chórem Mieszanym pod kierownictwem Adama Pałki oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie dyryguje Jerzy Katlewicz. W roli solistów występują: sopranistka Stefania Woytowicz, mezzosopranistka Krystyna Szczepańska, tenor Kazimierz Pustelak, bas Bernard Ładysz oraz basso profondo Peter Lagger.
Kompozycja zamówiona przez Westdeutscher Rundfunk w Kolonii powstawała na przestrzeni lat 1969-71. Część pierwsza "Złożenie Chrystusa do grobu" opiera się na tekstach pochodzących z obrzędów Wielkiego Piątku i Wielkiej Soboty, część druga "Zmartwychwstanie", wzbogacona obsadowo o chór chłopięcy, wykorzystuje teksty liturgiczne z Wielkiej Soboty i Niedzieli oraz fragment z Ewangelii wg św. Mateusza. Całość wynika z inspiracji kompozytora kościołem prawosławnym, ortodoksyjną muzyką rosyjską i bułgarską. A warstwie muzycznej pojawiają się elementy polichóralności, klimat brzmieniowy prawosławnej Wielkanocy oddają szepty, krzyki, dźwięk dzwonów, hałas kołatek i rozmaite „ilustracyjne” efekty wydobywane z instrumentów dętych i perkusyjnych.

Szczegóły filmu

Informacje podstawowe

  • tytuł identyfikacyjny
    Jutrznia na głosy solo, 2 chóry i orkiestrę symfoniczną
  • typ nagrania
    audio
  • czas trwania
    01:14'23"
  • tytuł oryginalny
    Jutrznia na głosy solo, 2 chóry i orkiestrę symfoniczną

Język

  • język oryginału
    cu
  • napisy
    brak
  • lektor
    brak

Informacje prawne

Miejsce wydarzenia

Twórcy

Uczestnicy i wykonawcy

Kontakt z archiwistą

Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
+

Informacja o licencji

Brak pełnych praw do tego materiału.

Producentem jest Polskie Radio 

Skontaktuj się z producentem, aby uzyskać prawa do materiału.