Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Głód / Złota Setka Teatru 42'30", radio play, 1957

    Głód / Złota Setka Teatru

    Słuchowisko według fragmentu powieści Knuta Hamsuna "Głód" o potędze woli życia i przetrwania. Bohater nie je od czterech dni. Jest mróz. Nigdzie nie może zarobić choćby na kawałek chleba. Duma i poczucie godności nie pozwala mu żebrać. W malignie zmaga się werbalnie z Głodem i Mrozem. Z objęć śmierci wyrywa go Erland, przyjaciel, który mimo swego ubóstwa i bezdomności, jeszcze nie doszedł jak on do granicy życia i śmierci.

    Głód / Złota Setka Teatru

    Słuchowisko według fragmentu powieści Knuta Hamsuna "Głód" o potędze woli życia i przetrwania. Bohater nie je od czterech dni. Jest mróz. Nigdzie nie może zarobić choćby na kawałek chleba. Duma i poczucie godności nie pozwala mu żebrać. W malignie zmaga się werbalnie z Głodem i Mrozem. Z objęć śmierci wyrywa go Erland, przyjaciel, który mimo swego ubóstwa i bezdomności, jeszcze nie doszedł jak on do granicy życia i śmierci.

    42'30", radio play, 1957
  • Moralność pani Dulskiej / 1950 01:18'47", radio play, 1950

    Moralność pani Dulskiej / 1950

    Słuchowisko na podstawie tragifarsy Gabrieli Zapolskiej. Utwór o hipokryzji i zakłamaniu mieszczaństwa. Tytułowa pani Dulska poucza wszystkich i udziela rad sama się do nich nie stosując.

    Moralność pani Dulskiej / 1950

    Słuchowisko na podstawie tragifarsy Gabrieli Zapolskiej. Utwór o hipokryzji i zakłamaniu mieszczaństwa. Tytułowa pani Dulska poucza wszystkich i udziela rad sama się do nich nie stosując.

    01:18'47", radio play, 1950
  • Kineformy 07'08", documentary film, 1957

    Kineformy

    Kineformy to zapis ruchomych obrazów wywoływanych na ekranie za pomocą projektora.

    Kineformy

    Kineformy to zapis ruchomych obrazów wywoływanych na ekranie za pomocą projektora.

    07'08", documentary film, 1957
  • Slalom specjalny 09'37", documentary film, 1955

    Slalom specjalny

    Film opowiada o zawodach narciarskich i prezentuje podstawowe typu slalomu, przybliżając widzom szczegóły techniczne tej dyscypliny sportowej.

    Slalom specjalny

    Film opowiada o zawodach narciarskich i prezentuje podstawowe typu slalomu, przybliżając widzom szczegóły techniczne tej dyscypliny sportowej.

    09'37", documentary film, 1955
  • Radosne pracownie 18'10", etiuda filmowa, 1952

    Radosne pracownie

    Aktywność pracowni w Katowickim Pałacu Młodzieży prezentujących osiągnięcia młodych wychowanków.

    Radosne pracownie

    Aktywność pracowni w Katowickim Pałacu Młodzieży prezentujących osiągnięcia młodych wychowanków.

    18'10", etiuda filmowa, 1952
  • Kino / bez dźwięku 04'53", etiuda filmowa, 1951

    Kino / bez dźwięku

    Film opowiada historię dziewczynki, którą matka zostawia u jednego z pracowników kina, ponieważ dzieci do lat 6 nie mają wstępu na seans

    Kino / bez dźwięku

    Film opowiada historię dziewczynki, którą matka zostawia u jednego z pracowników kina, ponieważ dzieci do lat 6 nie mają wstępu na seans

    04'53", etiuda filmowa, 1951
  • Antykwariat / real. M. Chwedczuk 06'42", etiuda filmowa, 1959

    Antykwariat / real. M. Chwedczuk

    Film pokazuje miejskie życie w trzech różnych przestrzeniach – na skwerach i ulicach, gdzie przechadzają się ludzie, w kawiarni, gdzie spotykają się, jedzą, rozmawiają i czytają oraz w antykwariacie, pełnym antycznych przedmiotów.

    Antykwariat / real. M. Chwedczuk

    Film pokazuje miejskie życie w trzech różnych przestrzeniach – na skwerach i ulicach, gdzie przechadzają się ludzie, w kawiarni, gdzie spotykają się, jedzą, rozmawiają i czytają oraz w antykwariacie, pełnym antycznych przedmiotów.

    06'42", etiuda filmowa, 1959
  • Ewa chce spać / zwiastun 2 00'55", trailer, 1957

    Ewa chce spać / zwiastun 2

    Zwiastun do filmu fabularnego w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego z 1957 roku "Ewa chce spać".

    Ewa chce spać / zwiastun 2

    Zwiastun do filmu fabularnego w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego z 1957 roku "Ewa chce spać".

    00'55", trailer, 1957
  • Niewinni czarodzieje / zwiastun 00'40", trailer, 1960

    Niewinni czarodzieje / zwiastun

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Andrzeja Wajdy pt. "Niewinni czarodzieje".

    Niewinni czarodzieje / zwiastun

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Andrzeja Wajdy pt. "Niewinni czarodzieje".

    00'40", trailer, 1960
  • Orzeł / zwiastun 1 00'33", trailer, 1958

    Orzeł / zwiastun 1

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    Orzeł / zwiastun 1

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    00'33", trailer, 1958
  • Orzeł / zwiastun 2 01'07", trailer, 1958

    Orzeł / zwiastun 2

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    Orzeł / zwiastun 2

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    01'07", trailer, 1958
  • Eroica / zwiastun 2 01'09", trailer, 1957

    Eroica / zwiastun 2

    Zwiastun do film fabularnego w reżyserii Andrzeja Munka z 1957 roku pt. "Eroica"

    Eroica / zwiastun 2

    Zwiastun do film fabularnego w reżyserii Andrzeja Munka z 1957 roku pt. "Eroica"

    01'09", trailer, 1957
  • Ewa chce spać /zwiastun 1 00'25", trailer, 1957

    Ewa chce spać /zwiastun 1

    Zwiastun do filmu fabularnego w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego z 1957 roku "Ewa chce spać".

    Ewa chce spać /zwiastun 1

    Zwiastun do filmu fabularnego w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego z 1957 roku "Ewa chce spać".

    00'25", trailer, 1957
  • Eroica / zwiastun 1 00'43", trailer, 1957

    Eroica / zwiastun 1

    Zwiastun do film fabularnego w reżyserii Andrzeja Munka z 1957 roku pt. "Eroica"

    Eroica / zwiastun 1

    Zwiastun do film fabularnego w reżyserii Andrzeja Munka z 1957 roku pt. "Eroica"

    00'43", trailer, 1957
  • Do widzenia do jutra / zwiastun 2 01'01", trailer, 1960

    Do widzenia do jutra / zwiastun 2

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    Do widzenia do jutra / zwiastun 2

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    01'01", trailer, 1960
  • Do widzenia do jutra / zwiastun 1 00'33", trailer, 1960

    Do widzenia do jutra / zwiastun 1

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    Do widzenia do jutra / zwiastun 1

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    00'33", trailer, 1960
  • Wszystko mi jedno 01'30", musical and spoken-word piece, 1958

    Wszystko mi jedno

    „Wszystko mi jedno”, muz.: Guy Magente

    Wszystko mi jedno

    „Wszystko mi jedno”, muz.: Guy Magente

    01'30", musical and spoken-word piece, 1958
  • Siedliszcze 07'13", report, 1960

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    07'13", report, 1960
  • Ludzie w drodze 11'01", documentary film, 1960

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    11'01", documentary film, 1960
  • Muzykanci Ninateka
    09'22", documentary film, 1960

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Ninateka
    09'22", documentary film, 1960
  • Pokolenie 01:27'04", feature film, 1954

    Pokolenie

    Pełnometrażowy film fabularny opowiadający o grupie młodych Polaków wkraczających w dorosłość podczas II wojny światowej i okupacji niemieckiej.

    Pokolenie

    Pełnometrażowy film fabularny opowiadający o grupie młodych Polaków wkraczających w dorosłość podczas II wojny światowej i okupacji niemieckiej.

    01:27'04", feature film, 1954
  • Orzeł 01:45'50", feature film, 1958

    Orzeł

    Pełnometrażowy film fabularny o losach załogi polskiego okrętu podwodnego walczącego podczas kampanii wrześniowej.

    Orzeł

    Pełnometrażowy film fabularny o losach załogi polskiego okrętu podwodnego walczącego podczas kampanii wrześniowej.

    01:45'50", feature film, 1958
  • Słoń 07'13", etiuda filmowa, 1959

    Słoń

    Etiuda filmowa będąca adaptacją opowiadania Sławomira Mrożka pt. „Słoń”. Dyrektor ogrodu zoologicznego, w którym w klatkach trzyma się kury, koty i króliki dostaje zawiadomienie o przydziale słonia dla swojego ogrodu. Jednak dyrektor uważa, że słonia powinno się pozyskać „sposobem gospodarczym” tzn. własnymi siłami pracowników. W rezultacie na terenie zoo zostaje postawiony gumowy dmuchany słoń napełniony gazem lotnym.

    Słoń

    Etiuda filmowa będąca adaptacją opowiadania Sławomira Mrożka pt. „Słoń”. Dyrektor ogrodu zoologicznego, w którym w klatkach trzyma się kury, koty i króliki dostaje zawiadomienie o przydziale słonia dla swojego ogrodu. Jednak dyrektor uważa, że słonia powinno się pozyskać „sposobem gospodarczym” tzn. własnymi siłami pracowników. W rezultacie na terenie zoo zostaje postawiony gumowy dmuchany słoń napełniony gazem lotnym.

    07'13", etiuda filmowa, 1959
  • Jedzie tabor 13'02", documentary film, 1955

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    13'02", documentary film, 1955
  • Drzwi Gnieźnieńskie 14'05", documentary film, 1957

    Drzwi Gnieźnieńskie

    Film opowiada o żywocie czeskiego duchownego i misjonarza św. Wojciecha, który został odlany z brązu na Drzwiach Gnieźnieńskich osadzonych w portalu wewnętrznym kruchty południowej archikatedry gnieźnieńskiej.

    Drzwi Gnieźnieńskie

    Film opowiada o żywocie czeskiego duchownego i misjonarza św. Wojciecha, który został odlany z brązu na Drzwiach Gnieźnieńskich osadzonych w portalu wewnętrznym kruchty południowej archikatedry gnieźnieńskiej.

    14'05", documentary film, 1957
  • Dziecięcy teatr 14'02", etiuda filmowa, 1952

    Dziecięcy teatr

    Film edukacyjny na temat funkcjonowania teatru kukiełkowego.

    Dziecięcy teatr

    Film edukacyjny na temat funkcjonowania teatru kukiełkowego.

    14'02", etiuda filmowa, 1952
  • Ach, pardon Ninateka
    03'13", musical and spoken-word piece, 1934

    Ach, pardon

    Rejestracja piosenki „Ach, pardon” Andrzeja Panufnika do tekstu Mariana Hemara zrealizowana w 1934 roku. Interpretacji dokonuje Adolf Dymsza z towarzyszeniem orkiestry.

    Ach, pardon

    Rejestracja piosenki „Ach, pardon” Andrzeja Panufnika do tekstu Mariana Hemara zrealizowana w 1934 roku. Interpretacji dokonuje Adolf Dymsza z towarzyszeniem orkiestry.

    Ninateka
    03'13", musical and spoken-word piece, 1934
  • Marsz wolności 02'22", musical piece, 1956

    Marsz wolności

    „Marsz wolności”

    Marsz wolności

    „Marsz wolności”

    02'22", musical piece, 1956
  • Warszawie - sława! (Kantata o Warszawie) 05'12", musical and spoken-word piece, 1951

    Warszawie - sława! (Kantata o Warszawie)

    Rejestracja kantaty o Warszawie „Warszawie - sława!” Witolda Lutosławskiego zrealizowana w styczniu 1951 roku w Warszawie. Interpretacji dokonuje baryton Leopold Nowosad, któremu towarzyszy chór mieszany oraz orkiestra.

    Warszawie - sława! (Kantata o Warszawie)

    Rejestracja kantaty o Warszawie „Warszawie - sława!” Witolda Lutosławskiego zrealizowana w styczniu 1951 roku w Warszawie. Interpretacji dokonuje baryton Leopold Nowosad, któremu towarzyszy chór mieszany oraz orkiestra.

    05'12", musical and spoken-word piece, 1951
  • Eroica 01:19'42", feature film, 1957

    Eroica

    Scherzo Alla Polacca (Nowela 1) W warszawie wybucha powstanie. Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę, by skryć się w podwarszawskim Zalesiu. W domu zastaje Istvana, oficera z rezydującego w pobliżu oddziału węgierskiego. Węgrzy są skłonni wspomóc powstańców, ale stawiają pewne warunki. Dzidziuś podejmuje się pertraktacji z dowództwem. Podczas jednej z wypraw zostaje omyłkowo uznany za szpiega i poddany przesłuchaniom. Zwolniony z aresztu, po całonocnej pijatyce, cudem przedostaje się do Zalesia, by przekazać Węgrom ostateczną decyzję. Fiasko negocjacji nie pozostawia złudzeń, co do dalszych losów powstania. Dzidziuś decyduje się wrócić do walczącej Warszawy. Ostinato Lugubre (Nowela II) Do niemieckiego oflagu dociera kolejna grupa polskich żołnierzy. Nowicjuszom trudno odnaleźć się w zrytualizowanej i zhierarchizowanej rzeczywistości obozu. Presji nie wytrzymuje porucznik Żak, wystawiając się na pewną śmierć, ginie od strzału wartownika. Wśród żołnierzy krąży opowieść o brawurowej ucieczce porucznika Zawistowskiego. Jedynie ta legenda jest w stanie skonsolidować skłóconą społeczność obozową. Pewnej nocy jeden z grupy nowo przybyłych, porucznik Kurzawa, odkrywa tajemnice Zawistowskiego. Mityczny bohater nie uciekł, lecz ciężko chory i załamany psychicznie ukrywa się na poddaszu.

    Eroica

    Scherzo Alla Polacca (Nowela 1) W warszawie wybucha powstanie. Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę, by skryć się w podwarszawskim Zalesiu. W domu zastaje Istvana, oficera z rezydującego w pobliżu oddziału węgierskiego. Węgrzy są skłonni wspomóc powstańców, ale stawiają pewne warunki. Dzidziuś podejmuje się pertraktacji z dowództwem. Podczas jednej z wypraw zostaje omyłkowo uznany za szpiega i poddany przesłuchaniom. Zwolniony z aresztu, po całonocnej pijatyce, cudem przedostaje się do Zalesia, by przekazać Węgrom ostateczną decyzję. Fiasko negocjacji nie pozostawia złudzeń, co do dalszych losów powstania. Dzidziuś decyduje się wrócić do walczącej Warszawy. Ostinato Lugubre (Nowela II) Do niemieckiego oflagu dociera kolejna grupa polskich żołnierzy. Nowicjuszom trudno odnaleźć się w zrytualizowanej i zhierarchizowanej rzeczywistości obozu. Presji nie wytrzymuje porucznik Żak, wystawiając się na pewną śmierć, ginie od strzału wartownika. Wśród żołnierzy krąży opowieść o brawurowej ucieczce porucznika Zawistowskiego. Jedynie ta legenda jest w stanie skonsolidować skłóconą społeczność obozową. Pewnej nocy jeden z grupy nowo przybyłych, porucznik Kurzawa, odkrywa tajemnice Zawistowskiego. Mityczny bohater nie uciekł, lecz ciężko chory i załamany psychicznie ukrywa się na poddaszu.

    01:19'42", feature film, 1957