Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Zwierzęta futerkowe 06'26", etiuda filmowa, 1960

    Zwierzęta futerkowe

    Etiuda filmowa, której akcja dzieje się w barze. Dwaj żołnierze polscy rozmawiają na temat swoich marzeń i tego co chcieliby robić w życiu po wojnie.

    Zwierzęta futerkowe

    Etiuda filmowa, której akcja dzieje się w barze. Dwaj żołnierze polscy rozmawiają na temat swoich marzeń i tego co chcieliby robić w życiu po wojnie.

    06'26", etiuda filmowa, 1960
  • Zwariowane przygody 10'20", animated film, 1960

    Zwariowane przygody

    Film animowany opowiadający o zwariowanych przygodach chłopca zakochanego w córce kolejarza.

    Zwariowane przygody

    Film animowany opowiadający o zwariowanych przygodach chłopca zakochanego w córce kolejarza.

    10'20", animated film, 1960
  • Złote pantofelki / wyk. Hanna Rek 02'39", musical and spoken-word piece, 1960

    Złote pantofelki / wyk. Hanna Rek

    Rejestracja piosenki "Złote pantofelki" Witolda Lutosławskiego zrealizowana 18 grudnia 1960 roku w Warszawie. Zespołem instrumentalnym dyryguje Bogusław Klimczuk, śpiewa Hanna Rek.

    Złote pantofelki / wyk. Hanna Rek

    Rejestracja piosenki "Złote pantofelki" Witolda Lutosławskiego zrealizowana 18 grudnia 1960 roku w Warszawie. Zespołem instrumentalnym dyryguje Bogusław Klimczuk, śpiewa Hanna Rek.

    02'39", musical and spoken-word piece, 1960
  • Zezowate szczęście 01:48'11", feature film, 1960

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:48'11", feature film, 1960
  • Zachodzi słoneczko 02'46", musical and spoken-word piece, 1960

    Zachodzi słoneczko

    „Zachodzi słoneczko”, muz.: Jerzy Szeel

    Zachodzi słoneczko

    „Zachodzi słoneczko”, muz.: Jerzy Szeel

    02'46", musical and spoken-word piece, 1960
  • Wśród ludzi 13'52", documentary film, 1960

    Wśród ludzi

    Film dokumentalny pokazuje smutne życie codzienne bezpańskiego psa.

    Wśród ludzi

    Film dokumentalny pokazuje smutne życie codzienne bezpańskiego psa.

    13'52", documentary film, 1960
  • Własny domek 09'30", composite film, 1960

    Własny domek

    Film animowany, którego akcja rozgrywa się na szkolnej tablicy. Przy pomocy różnokolorowych kred na czarnym tle pojawia się Ola, Olek i ich wspólny domek, których przyjaźń zostaje wystawiona na próbę.

    Własny domek

    Film animowany, którego akcja rozgrywa się na szkolnej tablicy. Przy pomocy różnokolorowych kred na czarnym tle pojawia się Ola, Olek i ich wspólny domek, których przyjaźń zostaje wystawiona na próbę.

    09'30", composite film, 1960
  • Wierzba 03'19", musical and spoken-word piece, 1960

    Wierzba

    „Aprile”, muz.: Paolo Tosti

    Wierzba

    „Aprile”, muz.: Paolo Tosti

    03'19", musical and spoken-word piece, 1960
  • Wianeczek 04'18", musical and spoken-word piece, 1960

    Wianeczek

    „Wianeczek”, muz.: Jerzy Szeel

    Wianeczek

    „Wianeczek”, muz.: Jerzy Szeel

    04'18", musical and spoken-word piece, 1960
  • Wesele poety 18'34", radio play, 1960

    Wesele poety

    Słuchowisko poetyckie według poematu pod tym tytułem. 1. Poemat Basi [Śpiew I] Co się zdarzy przy drodze nie wraca... 2. Poemat Basi [Śpiew II] Może przeminą gody ludzkie... 3. Poemat Basi [Śpiew III] Nie zapomnisz, nie zapomnisz skał... 4. Dom poety [I] Tam jest zawsze jesień... 5. Dom poety [II] Oto dźwierze wiatrem rozwarte na przestrzał... 6. Dom poety [III] Wedy będzie jakby kniei płynność... 7. Dom poety [IV] Dom jest jasny, zbudowany z blasku... 8. Dom poety [V] Tam się wiedzie miłość wszechstworzeniu... 9. Dom poety [V - Otwarcie] Już wiał wiatr trzy razy... 10. Dom poety [V - Powitanie] Gdzie on? wszyscy pytają i dzwonią w złote jabłka... 11. Dom poety [V - Uczta] Wej! upili się, a setnie upili... 12. Taniec [I] Pod muzyką świat zamknięty... 13. Taniec [II] Unosiły się jelenie i sarny... 14. Taniec [II - Noc] Szyby deszczu zamknęły noc... 15. Taniec [II - Śpiew końcowy] Ciała, które przechodzą, czym są?... Słuchowisko ilustrowane muzyką Zbigniewa Wiszniewskiego. Brak informacji o wykonawcach. Zapowiedzi nagrane.

    Wesele poety

    Słuchowisko poetyckie według poematu pod tym tytułem. 1. Poemat Basi [Śpiew I] Co się zdarzy przy drodze nie wraca... 2. Poemat Basi [Śpiew II] Może przeminą gody ludzkie... 3. Poemat Basi [Śpiew III] Nie zapomnisz, nie zapomnisz skał... 4. Dom poety [I] Tam jest zawsze jesień... 5. Dom poety [II] Oto dźwierze wiatrem rozwarte na przestrzał... 6. Dom poety [III] Wedy będzie jakby kniei płynność... 7. Dom poety [IV] Dom jest jasny, zbudowany z blasku... 8. Dom poety [V] Tam się wiedzie miłość wszechstworzeniu... 9. Dom poety [V - Otwarcie] Już wiał wiatr trzy razy... 10. Dom poety [V - Powitanie] Gdzie on? wszyscy pytają i dzwonią w złote jabłka... 11. Dom poety [V - Uczta] Wej! upili się, a setnie upili... 12. Taniec [I] Pod muzyką świat zamknięty... 13. Taniec [II] Unosiły się jelenie i sarny... 14. Taniec [II - Noc] Szyby deszczu zamknęły noc... 15. Taniec [II - Śpiew końcowy] Ciała, które przechodzą, czym są?... Słuchowisko ilustrowane muzyką Zbigniewa Wiszniewskiego. Brak informacji o wykonawcach. Zapowiedzi nagrane.

    18'34", radio play, 1960
  • Villanella 01'12", musical and spoken-word piece, 1960

    Villanella

    Villanella Wojciecha Długoraja na organy

    Villanella

    Villanella Wojciecha Długoraja na organy

    01'12", musical and spoken-word piece, 1960
  • Umrzyła goralka 03'46", musical and spoken-word piece, 1960

    Umrzyła goralka

    „Umrzyła goralka”, muz.: Józef Swatoń

    Umrzyła goralka

    „Umrzyła goralka”, muz.: Józef Swatoń

    03'46", musical and spoken-word piece, 1960
  • Ulice mego miasta 02'55", musical and spoken-word piece, 1960

    Ulice mego miasta

    „Ulice mego miasta”, muz.: Norbert Glanzberg, sł.: Kazimierz Winkler

    Ulice mego miasta

    „Ulice mego miasta”, muz.: Norbert Glanzberg, sł.: Kazimierz Winkler

    02'55", musical and spoken-word piece, 1960
  • Trzy miniatury na skrzypce i fortepian 10'22", musical and spoken-word piece, 1960

    Trzy miniatury na skrzypce i fortepian

    Rejestracja "Trzech miniatur na skrzypce i fortepian" do wierszy Jerzego Harasyowicza, których wykonanie odbyło się w 1960 roku w Warszawie. Recytuje Mariusz Dmochowski, partię skrzypiec wykonuje Eugenia Umińska, przy fortepianie sam kompozytor.

    Trzy miniatury na skrzypce i fortepian

    Rejestracja "Trzech miniatur na skrzypce i fortepian" do wierszy Jerzego Harasyowicza, których wykonanie odbyło się w 1960 roku w Warszawie. Recytuje Mariusz Dmochowski, partię skrzypiec wykonuje Eugenia Umińska, przy fortepianie sam kompozytor.

    10'22", musical and spoken-word piece, 1960
  • Trio fortepianowe 09'40", musical piece, 1960

    Trio fortepianowe

    Nagranie studyjne Tria fortepianowego Bernarda Pietrzaka

    Trio fortepianowe

    Nagranie studyjne Tria fortepianowego Bernarda Pietrzaka

    09'40", musical piece, 1960
  • Tęsknota 02'41", musical and spoken-word piece, 1960

    Tęsknota

    Rejestracja pieśni „Tęsknota” Siergieja Wasilenko zrealizowana w 1960 roku w studiu muzycznym Rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi.

    Tęsknota

    Rejestracja pieśni „Tęsknota” Siergieja Wasilenko zrealizowana w 1960 roku w studiu muzycznym Rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi.

    02'41", musical and spoken-word piece, 1960
  • Tabu 03'12", musical and spoken-word piece, 1960

    Tabu

    Rejestracja piosenki "Tabu" Witolda Lutosławskiego zrealizowana w 1960 roku. Interpretacji dokonuje Orkiestra Taneczna Polskiego Radia, Chór Beltono oraz Halina Kunicka.

    Tabu

    Rejestracja piosenki "Tabu" Witolda Lutosławskiego zrealizowana w 1960 roku. Interpretacji dokonuje Orkiestra Taneczna Polskiego Radia, Chór Beltono oraz Halina Kunicka.

    03'12", musical and spoken-word piece, 1960
  • Świecznik 01:13'46", radio play, 1960

    Świecznik

    Słuchowisko zrealizowane na podstawie komedii Alfreda de Musseta o tym samym tytule, przedstawiające przewrotny przebieg pewnej intrygi miłosnej. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    Świecznik

    Słuchowisko zrealizowane na podstawie komedii Alfreda de Musseta o tym samym tytule, przedstawiające przewrotny przebieg pewnej intrygi miłosnej. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    01:13'46", radio play, 1960
  • Śpi w blaskach nocy 01'45", musical and spoken-word piece, 1960

    Śpi w blaskach nocy

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Śpi w blaskach nocy”

    Śpi w blaskach nocy

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Śpi w blaskach nocy”

    01'45", musical and spoken-word piece, 1960
  • Szelmowskie figle 02'37", musical and spoken-word piece, 1960

    Szelmowskie figle

    Fokstrot „Szelmowskie figle”, muz.: Horst Reipsch

    Szelmowskie figle

    Fokstrot „Szelmowskie figle”, muz.: Horst Reipsch

    02'37", musical and spoken-word piece, 1960
  • Szelmowskie figle 04'22", musical piece, 1960

    Szelmowskie figle

    „Szelmowskie figle”, muz.: Horst Reipsch

    Szelmowskie figle

    „Szelmowskie figle”, muz.: Horst Reipsch

    04'22", musical piece, 1960
  • Siedliszcze 07'13", report, 1960

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    07'13", report, 1960
  • Samotni 29'39", radio play, 1960

    Samotni

    Słuchowisko według opowiadania "Samotni" Paula Heyse'a. Dramat miłości i przyjaźni. Karol, malarz, poznaje na Capri Teresę. Razem z bratem Tomasso przeniosła się z Neapolu, po śmierci przyjaciela brata, a swego narzeczonego, Nina. Karol jest świadkiem rozmów Teresy, Tomasso i kochającej go Łucji. Obok nich obecny jest zawsze duch Nina. Zamiast więc namalować portret Teresy pisze krótkie opowiadanie, twierdząc iż jedynie słowa wyrażą to czego nie dojrzy oko malarza. Portret najbardziej pełny wyrazu nie odsłoni treści dramatu, który zapowiadają oczy.

    Samotni

    Słuchowisko według opowiadania "Samotni" Paula Heyse'a. Dramat miłości i przyjaźni. Karol, malarz, poznaje na Capri Teresę. Razem z bratem Tomasso przeniosła się z Neapolu, po śmierci przyjaciela brata, a swego narzeczonego, Nina. Karol jest świadkiem rozmów Teresy, Tomasso i kochającej go Łucji. Obok nich obecny jest zawsze duch Nina. Zamiast więc namalować portret Teresy pisze krótkie opowiadanie, twierdząc iż jedynie słowa wyrażą to czego nie dojrzy oko malarza. Portret najbardziej pełny wyrazu nie odsłoni treści dramatu, który zapowiadają oczy.

    29'39", radio play, 1960
  • Reportaż prosto z patelni 09'01", documentary film, 1960

    Reportaż prosto z patelni

    Humorystyczny obrazek z „patelni”- miejsca na Gubałówce gdzie relaksują się turyści.

    Reportaż prosto z patelni

    Humorystyczny obrazek z „patelni”- miejsca na Gubałówce gdzie relaksują się turyści.

    09'01", documentary film, 1960
  • Radosne życie 03'03", musical piece, 1960

    Radosne życie

    „Radosne życie”, muz.: Gerard Matthes

    Radosne życie

    „Radosne życie”, muz.: Gerard Matthes

    03'03", musical piece, 1960
  • Przyjechoł do nij 02'51", musical and spoken-word piece, 1960

    Przyjechoł do nij

    „Przyjechoł do nij”, muz.: Felicjan Szopski

    Przyjechoł do nij

    „Przyjechoł do nij”, muz.: Felicjan Szopski

    02'51", musical and spoken-word piece, 1960
  • Przygoda w paski 10'57", animated film, 1960

    Przygoda w paski

    Film animowany, którego bohaterką jest słonica w czarno-białe paski. Odrzucona przez stado, w końcu spotyka kogoś podobnego do siebie.

    Przygoda w paski

    Film animowany, którego bohaterką jest słonica w czarno-białe paski. Odrzucona przez stado, w końcu spotyka kogoś podobnego do siebie.

    10'57", animated film, 1960
  • Przed nocą wieczną 01'51", musical and spoken-word piece, 1960

    Przed nocą wieczną

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Przed nocą wieczną”

    Przed nocą wieczną

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Przed nocą wieczną”

    01'51", musical and spoken-word piece, 1960