Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Niewinni czarodzieje / zwiastun 00'40", trailer, 1960

    Niewinni czarodzieje / zwiastun

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Andrzeja Wajdy pt. "Niewinni czarodzieje".

    Niewinni czarodzieje / zwiastun

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Andrzeja Wajdy pt. "Niewinni czarodzieje".

    00'40", trailer, 1960
  • Do widzenia do jutra / zwiastun 2 01'01", trailer, 1960

    Do widzenia do jutra / zwiastun 2

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    Do widzenia do jutra / zwiastun 2

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    01'01", trailer, 1960
  • Do widzenia do jutra / zwiastun 1 00'33", trailer, 1960

    Do widzenia do jutra / zwiastun 1

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    Do widzenia do jutra / zwiastun 1

    Zwiastun filmu fabularnego w reżyserii Janusza Morgensterna z 1960 roku "Do widzenia do jutra".

    00'33", trailer, 1960
  • Siedliszcze 07'13", report, 1960

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    07'13", report, 1960
  • Ludzie w drodze 11'01", documentary film, 1960

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    Ludzie w drodze

    Obraz życia codziennego artystów cyrkowych. Niekończąca się podróż z miejsca na miejsce, ciężka praca i ćwiczenia –wszystko po to by nie zawieść publiki.

    11'01", documentary film, 1960
  • Muzykanci Ninateka
    09'22", documentary film, 1960

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Muzykanci

    Próba amatorskiej orkiestry dętej warszawskich tramwajarzy.

    Ninateka
    09'22", documentary film, 1960
  • Zezowate szczęście 01:48'11", feature film, 1960

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:48'11", feature film, 1960
  • Trzy miniatury na skrzypce i fortepian 10'22", musical and spoken-word piece, 1960

    Trzy miniatury na skrzypce i fortepian

    Rejestracja "Trzech miniatur na skrzypce i fortepian" do wierszy Jerzego Harasyowicza, których wykonanie odbyło się w 1960 roku w Warszawie. Recytuje Mariusz Dmochowski, partię skrzypiec wykonuje Eugenia Umińska, przy fortepianie sam kompozytor.

    Trzy miniatury na skrzypce i fortepian

    Rejestracja "Trzech miniatur na skrzypce i fortepian" do wierszy Jerzego Harasyowicza, których wykonanie odbyło się w 1960 roku w Warszawie. Recytuje Mariusz Dmochowski, partię skrzypiec wykonuje Eugenia Umińska, przy fortepianie sam kompozytor.

    10'22", musical and spoken-word piece, 1960
  • Listy do matki 02'30", recitation, 1960

    Listy do matki

    "Listy do matki" Juliusza Słowackiego

    Listy do matki

    "Listy do matki" Juliusza Słowackiego

    02'30", recitation, 1960
  • Listy do matki 07'29", recitation, 1960

    Listy do matki

    "Listy do matki" Juliusza Słowackiego

    Listy do matki

    "Listy do matki" Juliusza Słowackiego

    07'29", recitation, 1960
  • Kronika młodych 08'45", etiuda filmowa, 1960

    Kronika młodych

    Film jest twórczym portretem „pokolenia, które nie zaznało wojny” – zestawiającym ze sobą sceny z domówek, uliczne portrety, sceny dotyczące pracy (np. w fabrykach) czy studiów z ujęciami dotyczącymi II Zjazdu Związku Młodzieży Socjalistycznej i jego bytności w prasie. Propagandowy komentarz z offu przeplata się z muzyką jazzową, a całościowy wydźwięk filmu ma pokazywać jak różnorodne i nastawiona na indywidualność było to pokolenie.

    Kronika młodych

    Film jest twórczym portretem „pokolenia, które nie zaznało wojny” – zestawiającym ze sobą sceny z domówek, uliczne portrety, sceny dotyczące pracy (np. w fabrykach) czy studiów z ujęciami dotyczącymi II Zjazdu Związku Młodzieży Socjalistycznej i jego bytności w prasie. Propagandowy komentarz z offu przeplata się z muzyką jazzową, a całościowy wydźwięk filmu ma pokazywać jak różnorodne i nastawiona na indywidualność było to pokolenie.

    08'45", etiuda filmowa, 1960
  • Hamleś 07'38", etiuda filmowa, 1960

    Hamleś

    Żart filmowy siegajacy do utworu Williama Szekspira Hamlet

    Hamleś

    Żart filmowy siegajacy do utworu Williama Szekspira Hamlet

    07'38", etiuda filmowa, 1960
  • Wśród ludzi 13'52", documentary film, 1960

    Wśród ludzi

    Film dokumentalny pokazuje smutne życie codzienne bezpańskiego psa.

    Wśród ludzi

    Film dokumentalny pokazuje smutne życie codzienne bezpańskiego psa.

    13'52", documentary film, 1960
  • Kwartet smyczkowy (2) 04'35", musical piece, 1960

    Kwartet smyczkowy (2)

    Nagranie studyjne II części (Lento molto) Kwartetu smyczkowego Tadeusza Paciorkiewicza

    Kwartet smyczkowy (2)

    Nagranie studyjne II części (Lento molto) Kwartetu smyczkowego Tadeusza Paciorkiewicza

    04'35", musical piece, 1960
  • Kwartet smyczkowy (3) 04'25", musical piece, 1960

    Kwartet smyczkowy (3)

    Nagranie studyjne II części (Scherzando fugato) Kwartetu smyczkowego Tadeusza Paciorkiewicza

    Kwartet smyczkowy (3)

    Nagranie studyjne II części (Scherzando fugato) Kwartetu smyczkowego Tadeusza Paciorkiewicza

    04'25", musical piece, 1960
  • Kwartet smyczkowy (1) 04'44", musical piece, 1960

    Kwartet smyczkowy (1)

    Nagranie studyjne I części (Larghetto allegro moderato) Kwartetu smyczkowego Tadeusza Paciorkiewicza

    Kwartet smyczkowy (1)

    Nagranie studyjne I części (Larghetto allegro moderato) Kwartetu smyczkowego Tadeusza Paciorkiewicza

    04'44", musical piece, 1960
  • Trio fortepianowe 09'40", musical piece, 1960

    Trio fortepianowe

    Nagranie studyjne Tria fortepianowego Bernarda Pietrzaka

    Trio fortepianowe

    Nagranie studyjne Tria fortepianowego Bernarda Pietrzaka

    09'40", musical piece, 1960
  • Cavatina 05'37", musical piece, 1960

    Cavatina

    Cavatina Maksa Kjussa

    Cavatina

    Cavatina Maksa Kjussa

    05'37", musical piece, 1960
  • 10 sonetów op. 52 nr 3 Ljublju (Sonet nr 102 Szekspira) 02'33", musical and spoken-word piece, 1960

    10 sonetów op. 52 nr 3 Ljublju (Sonet nr 102 Szekspira)

    Nagranie studyjne III sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 102: Люблю, но реже говорю об этом w tł. Samuiła Marszaka)

    10 sonetów op. 52 nr 3 Ljublju (Sonet nr 102 Szekspira)

    Nagranie studyjne III sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 102: Люблю, но реже говорю об этом w tł. Samuiła Marszaka)

    02'33", musical and spoken-word piece, 1960
  • 10 sonetów op. 52 nr 2 Trudami iznurion (Sonet nr 7 Szekspira) 02'18", musical and spoken-word piece, 1960

    10 sonetów op. 52 nr 2 Trudami iznurion (Sonet nr 7 Szekspira)

    Nagranie studyjne II sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 7: Трудами изнурён, хочу уснуть w tł. Samuiła Marszaka)

    10 sonetów op. 52 nr 2 Trudami iznurion (Sonet nr 7 Szekspira)

    Nagranie studyjne II sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 7: Трудами изнурён, хочу уснуть w tł. Samuiła Marszaka)

    02'18", musical and spoken-word piece, 1960
  • 10 sonetów op. 52 nr 8 Ty pagrusti (Sonet nr 71 Szekspira) 02'06", musical and spoken-word piece, 1960

    10 sonetów op. 52 nr 8 Ty pagrusti (Sonet nr 71 Szekspira)

    Nagranie studyjne VIII sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 71: Ты погрусти, когда умрёт поэт w tł. Samuiła Marszaka)

    10 sonetów op. 52 nr 8 Ty pagrusti (Sonet nr 71 Szekspira)

    Nagranie studyjne VIII sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 71: Ты погрусти, когда умрёт поэт w tł. Samuiła Marszaka)

    02'06", musical and spoken-word piece, 1960
  • 10 sonetów op. 52 nr 6 Nie izmieniajsa (Sonet nr 13 Szekspira) 02'14", musical and spoken-word piece, 1960

    10 sonetów op. 52 nr 6 Nie izmieniajsa (Sonet nr 13 Szekspira)

    Nagranie studyjne VI sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 13: Не изменяйся, будь самим собой w tł. Samuiła Marszaka)

    10 sonetów op. 52 nr 6 Nie izmieniajsa (Sonet nr 13 Szekspira)

    Nagranie studyjne VI sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 13: Не изменяйся, будь самим собой w tł. Samuiła Marszaka)

    02'14", musical and spoken-word piece, 1960
  • 10 sonetów op. 52 nr 10 U wy moi stich (Sonet nr 76 Szekspira) 02'04", musical and spoken-word piece, 1960

    10 sonetów op. 52 nr 10 U wy moi stich (Sonet nr 76 Szekspira)

    Nagranie studyjne X sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 76: Увы, мой стих не блещет новизной w tł. Samuiła Marszaka)

    10 sonetów op. 52 nr 10 U wy moi stich (Sonet nr 76 Szekspira)

    Nagranie studyjne X sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 76: Увы, мой стих не блещет новизной w tł. Samuiła Marszaka)

    02'04", musical and spoken-word piece, 1960
  • 10 sonetów op. 52 nr 4 Kagda na sud (Sonet nr 30 Szekspira) 02'45", musical and spoken-word piece, 1960

    10 sonetów op. 52 nr 4 Kagda na sud (Sonet nr 30 Szekspira)

    Nagranie studyjne IV sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 30: Когда на суд безмолвных, тайных дум w tł. Samuiła Marszaka)

    10 sonetów op. 52 nr 4 Kagda na sud (Sonet nr 30 Szekspira)

    Nagranie studyjne IV sonetu Dmitrija Kabalewskiego do słów Szekspira (Sonet nr 30: Когда на суд безмолвных, тайных дум w tł. Samuiła Marszaka)

    02'45", musical and spoken-word piece, 1960
  • Idzie na pola 01'28", musical and spoken-word piece, 1960

    Idzie na pola

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Idzie na pola”

    Idzie na pola

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Idzie na pola”

    01'28", musical and spoken-word piece, 1960
  • Przed nocą wieczną 01'51", musical and spoken-word piece, 1960

    Przed nocą wieczną

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Przed nocą wieczną”

    Przed nocą wieczną

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Przed nocą wieczną”

    01'51", musical and spoken-word piece, 1960
  • Nie płacz nade mną 01'48", musical and spoken-word piece, 1960

    Nie płacz nade mną

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Nie płacz nade mną”

    Nie płacz nade mną

    Nagranie studyjne pieśni Mieczysława Karłowicza „Nie płacz nade mną”

    01'48", musical and spoken-word piece, 1960