Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Orzeł / zwiastun 1 00'33", trailer, 1958

    Orzeł / zwiastun 1

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    Orzeł / zwiastun 1

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    00'33", trailer, 1958
  • Orzeł / zwiastun 2 01'07", trailer, 1958

    Orzeł / zwiastun 2

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    Orzeł / zwiastun 2

    Materiał filmowy, który pokazuje jak wyglądał film fabularny przed i po rekonstrukcji cyfrowej. Tu na przykładzie filmu Leonarda Buczkowskiego z 1958 roku "Orzeł".

    01'07", trailer, 1958
  • Wszystko mi jedno 01'30", musical and spoken-word piece, 1958

    Wszystko mi jedno

    „Wszystko mi jedno”, muz.: Guy Magente

    Wszystko mi jedno

    „Wszystko mi jedno”, muz.: Guy Magente

    01'30", musical and spoken-word piece, 1958
  • Orzeł 01:45'50", feature film, 1958

    Orzeł

    Pełnometrażowy film fabularny o losach załogi polskiego okrętu podwodnego walczącego podczas kampanii wrześniowej.

    Orzeł

    Pełnometrażowy film fabularny o losach załogi polskiego okrętu podwodnego walczącego podczas kampanii wrześniowej.

    01:45'50", feature film, 1958
  • Popiół i diament 01:38'27", documentary film, 1958

    Popiół i diament

    Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny swiatowej. Dwaj konspiratorzy, Maciek Chełmicki i jego dowódca Andrzej, przy pomocy Drewnowskiego dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PPR Szczukę. W zamachu giną dwaj niewinni mieszkańcy miasteczka. Dowództwo domaga sie kontynuacji zadania i Maciek zaczyna sledzic Szczukę. W międzyczasie poznaje barmankę Krystynę i nawiązuje z nią nieoczekiwany romans. Maciek traktuje wykonanie rozkazu jako swoje ostatnie zadanie, po czym zamierza opuścić oddział. Zabija sekretarza, kiedy ten bez eskorty i broni i dzie na posterunek UB, gdyż wraz z niedobitkami oddziału kapitana Wilka schwytano syna Szczuki, Marka. W innym wątku zaś widzimy przejmowanie władzy przez komunistów i awans karierowiczów bratających się na bankiecie z okazji mianowania jednego z miejscowych urzędników ministrem. Jego sekretarz Drewnowski upija się i zostaje wyrzucony na ulicę. Najpierw próbuje odjechać z Andrzejem, który obejmuje dowództwo leśnego oddziału po śmierci kapitana Wilka, lecz zostaje przezeń upokorzony i pobity. Spostrzega Maćka, spieszącego się na pociąg, i biegnie za nim. Maciek ucieka przed Drewnowskim i przypadkowo wpada na patrol wojskowy. Śmiertelnie postrzelony, zdoła zbiec, lecz umrze w męczarniach, pełznąc po podmiejskim śmietnisku. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Popiół i diament

    Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny swiatowej. Dwaj konspiratorzy, Maciek Chełmicki i jego dowódca Andrzej, przy pomocy Drewnowskiego dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PPR Szczukę. W zamachu giną dwaj niewinni mieszkańcy miasteczka. Dowództwo domaga sie kontynuacji zadania i Maciek zaczyna sledzic Szczukę. W międzyczasie poznaje barmankę Krystynę i nawiązuje z nią nieoczekiwany romans. Maciek traktuje wykonanie rozkazu jako swoje ostatnie zadanie, po czym zamierza opuścić oddział. Zabija sekretarza, kiedy ten bez eskorty i broni i dzie na posterunek UB, gdyż wraz z niedobitkami oddziału kapitana Wilka schwytano syna Szczuki, Marka. W innym wątku zaś widzimy przejmowanie władzy przez komunistów i awans karierowiczów bratających się na bankiecie z okazji mianowania jednego z miejscowych urzędników ministrem. Jego sekretarz Drewnowski upija się i zostaje wyrzucony na ulicę. Najpierw próbuje odjechać z Andrzejem, który obejmuje dowództwo leśnego oddziału po śmierci kapitana Wilka, lecz zostaje przezeń upokorzony i pobity. Spostrzega Maćka, spieszącego się na pociąg, i biegnie za nim. Maciek ucieka przed Drewnowskim i przypadkowo wpada na patrol wojskowy. Śmiertelnie postrzelony, zdoła zbiec, lecz umrze w męczarniach, pełznąc po podmiejskim śmietnisku. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:38'27", documentary film, 1958
  • Somnambulicy 08'46", animated film, 1958

    Somnambulicy

    Film animowany stanowiący próbę przeniesienia na taśmę filmową cech charakterystycznych dla sztuki informel, polegającej na swobodnej ekspresji poprzez stosowanie barwnych plam, linii i innych abstrakcyjnych kształtów. Inspirację stanowiły płótna Tadeusza Kantora.

    Somnambulicy

    Film animowany stanowiący próbę przeniesienia na taśmę filmową cech charakterystycznych dla sztuki informel, polegającej na swobodnej ekspresji poprzez stosowanie barwnych plam, linii i innych abstrakcyjnych kształtów. Inspirację stanowiły płótna Tadeusza Kantora.

    08'46", animated film, 1958
  • Srebrny klucz 1958-11-28 09'42", program, 1958

    Srebrny klucz 1958-11-28

    Wiersze Aleksandra Rymkiewicza: - Ze strzelbą [0.00-1.10] - Klucze [1.10-2.17] - Wiejscy synowie [2.17-3.37] - Nad bagnistą rzeką [3.37-5.19] - Człowiek [5.19-6.18] - W klatce miejskich wędrówek [6.18-7.27] - Pusty kurhan [7.27-8.24] - Na starym sztychu [8.24-9.41].

    Srebrny klucz 1958-11-28

    Wiersze Aleksandra Rymkiewicza: - Ze strzelbą [0.00-1.10] - Klucze [1.10-2.17] - Wiejscy synowie [2.17-3.37] - Nad bagnistą rzeką [3.37-5.19] - Człowiek [5.19-6.18] - W klatce miejskich wędrówek [6.18-7.27] - Pusty kurhan [7.27-8.24] - Na starym sztychu [8.24-9.41].

    09'42", program, 1958
  • Spacer w Bieszczadach 06'01", documentary film, 1958

    Spacer w Bieszczadach

    Piękne krajobrazy jesienne w Bieszczadach.

    Spacer w Bieszczadach

    Piękne krajobrazy jesienne w Bieszczadach.

    06'01", documentary film, 1958
  • Opowieść o drodze 18'58", documentary film, 1958

    Opowieść o drodze

    Film o budowie drogi w Bieszczadach.

    Opowieść o drodze

    Film o budowie drogi w Bieszczadach.

    18'58", documentary film, 1958
  • Czardasz 07'03", musical piece, 1958

    Czardasz

    Nagranie studyjne Czardasza Gustave'a Michielsa

    Czardasz

    Nagranie studyjne Czardasza Gustave'a Michielsa

    07'03", musical piece, 1958
  • Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 cz. III Allegro giocoso non troppo vivace 07'39", musical piece, 1958

    Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 cz. III Allegro giocoso non troppo vivace

    Nagranie koncertowe Allegro giocoso non troppo vivace - cz. III Koncertu skrzypcowego D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa

    Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 cz. III Allegro giocoso non troppo vivace

    Nagranie koncertowe Allegro giocoso non troppo vivace - cz. III Koncertu skrzypcowego D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa

    07'39", musical piece, 1958
  • Sprawa zaginionych planów 44'55", radio play, 1958

    Sprawa zaginionych planów

    Słuchowisko według opowiadania pod tym samym tytułem Sherlock Holmes i doktor Watson wyjaśniają sprawę zabójstwa młodego człowieka Cadogana Westa, w którego kieszeni znaleziono część planów tajemniczej łodzi podwodnej Bruce-Partington.

    Sprawa zaginionych planów

    Słuchowisko według opowiadania pod tym samym tytułem Sherlock Holmes i doktor Watson wyjaśniają sprawę zabójstwa młodego człowieka Cadogana Westa, w którego kieszeni znaleziono część planów tajemniczej łodzi podwodnej Bruce-Partington.

    44'55", radio play, 1958
  • Niezrównany Crichton 01:27'09", radio play, 1958

    Niezrównany Crichton

    Słuchowisko według komedii satyrycznej "Nieporównany Crichton". Akcja rozgrywa się w 1902 roku w posiadłości lorda Loane, ojca trzech córek na wydaniu. W jego domu odbywa się przyjęcie dla służby. Tego zwyczaju nie akceptuje Crichton, który zna swoje miejsce w szeregu. Po przyjęciu, lord z rodziną wypływa jachtem w podróż morską. Funkcję majordomusa przyjmuje Crichton. Rozbitkowie spędzają dwa lata na bezludnej wyspie. Dzięki zaradności lokaja udaje się wszystkim szczęśliwie przeżyć ten czas.

    Niezrównany Crichton

    Słuchowisko według komedii satyrycznej "Nieporównany Crichton". Akcja rozgrywa się w 1902 roku w posiadłości lorda Loane, ojca trzech córek na wydaniu. W jego domu odbywa się przyjęcie dla służby. Tego zwyczaju nie akceptuje Crichton, który zna swoje miejsce w szeregu. Po przyjęciu, lord z rodziną wypływa jachtem w podróż morską. Funkcję majordomusa przyjmuje Crichton. Rozbitkowie spędzają dwa lata na bezludnej wyspie. Dzięki zaradności lokaja udaje się wszystkim szczęśliwie przeżyć ten czas.

    01:27'09", radio play, 1958
  • Poczta (Złota Setka Teatru) 52'56", radio play, 1958

    Poczta (Złota Setka Teatru)

    Słuchowisko według sztuki Rabindranatha Tagore "Poczta". Potęga miłości i wyobraźni. Omol jest bardzo chorym dzieckiem. Wuj, który się nim opiekuje bardzo go kocha. Lekarz, którego wzywa radzi odizolować chłopca w domu. Omol jednak całe dnie spędza w otwartym oknie. W wyimaginowany świat chłopca wkraczają postaci ze świata realnego: sprzedawca twarogu, strażnik, wójt, córka kwiaciarki, trzej bracia. Omol marzy o spotkaniu z radżą. Czeka na jego list i wizytę. Wuj i dziadek, nazywany przez chłopca fakirem, oznajmiają chłopcu, że nadszedł list od radży i przybył jego nadworny lekarz aby go zbadać. Uspokojone i szczęśliwe dziecko zasypia. Sen jest kresem jego życia.

    Poczta (Złota Setka Teatru)

    Słuchowisko według sztuki Rabindranatha Tagore "Poczta". Potęga miłości i wyobraźni. Omol jest bardzo chorym dzieckiem. Wuj, który się nim opiekuje bardzo go kocha. Lekarz, którego wzywa radzi odizolować chłopca w domu. Omol jednak całe dnie spędza w otwartym oknie. W wyimaginowany świat chłopca wkraczają postaci ze świata realnego: sprzedawca twarogu, strażnik, wójt, córka kwiaciarki, trzej bracia. Omol marzy o spotkaniu z radżą. Czeka na jego list i wizytę. Wuj i dziadek, nazywany przez chłopca fakirem, oznajmiają chłopcu, że nadszedł list od radży i przybył jego nadworny lekarz aby go zbadać. Uspokojone i szczęśliwe dziecko zasypia. Sen jest kresem jego życia.

    52'56", radio play, 1958
  • Numer poda centrala 41'01", radio play, 1958

    Numer poda centrala

    Słuchowisko oryginalne. Jerzy Kowalski, lekarz, dostaje upragniony telefon. Telefonistka z centrali powiadamia go o numerze 22-48-33. Numer telefonu przywołuje wspomnienia z obozu koncentracyjnego. Numer 224833 miał jego przyjaciel. Lekarz miał numer 224832 i pełnił funkcję pomocnika lekarza niemieckiego. Przyjaciel, dzięki jego staraniom, został sanitariuszem. Przyszedł jednak moment, w którym doktor musiał wybierać, który z tych dwóch numerów będzie królikiem doświadczalnym dla dwóch niemieckich lekarzy, przybyłych do obozu.

    Numer poda centrala

    Słuchowisko oryginalne. Jerzy Kowalski, lekarz, dostaje upragniony telefon. Telefonistka z centrali powiadamia go o numerze 22-48-33. Numer telefonu przywołuje wspomnienia z obozu koncentracyjnego. Numer 224833 miał jego przyjaciel. Lekarz miał numer 224832 i pełnił funkcję pomocnika lekarza niemieckiego. Przyjaciel, dzięki jego staraniom, został sanitariuszem. Przyszedł jednak moment, w którym doktor musiał wybierać, który z tych dwóch numerów będzie królikiem doświadczalnym dla dwóch niemieckich lekarzy, przybyłych do obozu.

    41'01", radio play, 1958
  • Zbrodnia Sylwestra Bonnard 01:29'29", radio play, 1958

    Zbrodnia Sylwestra Bonnard

    Słuchowisko według opowiadania Anatola France'a "Zbrodnia Sylwestra Bonnard". Sylwester Bonnard jest uczonym, członkiem Akademii Francuskiej, starym kawalerem. Klementyna, kobieta którą kochał, wyszła za innego. U swych przyjaciół państwa de Gabry dowiaduje się o losie Joanny Alexandre, wnuczki Klementyny, osieroconej przez matkę i ojca bankruta. Opiekunem prawnym niepełnoletniej Joasi jest rejent Mouche, człowiek fałszywy, interesowny, bezduszny. Zgodnie z jego wolą Joasia przebywa na pensji panny Prefere w Ternes. Sylwester Bonnar chce zostać opiekunem Joasi. Oburzony traktowaniem dziewczyny ułatwia jej ucieczkę z pensji. Zgodnie z prawem, za uprowadzenie osoby nieletniej, grozi mu pięć lat więzienia.

    Zbrodnia Sylwestra Bonnard

    Słuchowisko według opowiadania Anatola France'a "Zbrodnia Sylwestra Bonnard". Sylwester Bonnard jest uczonym, członkiem Akademii Francuskiej, starym kawalerem. Klementyna, kobieta którą kochał, wyszła za innego. U swych przyjaciół państwa de Gabry dowiaduje się o losie Joanny Alexandre, wnuczki Klementyny, osieroconej przez matkę i ojca bankruta. Opiekunem prawnym niepełnoletniej Joasi jest rejent Mouche, człowiek fałszywy, interesowny, bezduszny. Zgodnie z jego wolą Joasia przebywa na pensji panny Prefere w Ternes. Sylwester Bonnar chce zostać opiekunem Joasi. Oburzony traktowaniem dziewczyny ułatwia jej ucieczkę z pensji. Zgodnie z prawem, za uprowadzenie osoby nieletniej, grozi mu pięć lat więzienia.

    01:29'29", radio play, 1958
  • Joanna 53'10", radio play, 1958

    Joanna

    Słuchowisko oryginalne Tragiczna sytuacja dziewczyny, jako konsekwencja romansu z żonatym mężczyzną.

    Joanna

    Słuchowisko oryginalne Tragiczna sytuacja dziewczyny, jako konsekwencja romansu z żonatym mężczyzną.

    53'10", radio play, 1958
  • Drewniana lalka 01'29", musical piece, 1958

    Drewniana lalka

    „Drewniana lalka”, muz.: Heitor Villa-Lobos

    Drewniana lalka

    „Drewniana lalka”, muz.: Heitor Villa-Lobos

    01'29", musical piece, 1958
  • Pajac 01'06", musical piece, 1958

    Pajac

    „Pajac”, muz.: Heitor Villa-Lobos

    Pajac

    „Pajac”, muz.: Heitor Villa-Lobos

    01'06", musical piece, 1958
  • Recitativ i Scherzo - kaprys 04'37", musical piece, 1958

    Recitativ i Scherzo - kaprys

    Recitativ i Scherzo - kaprys, muz.: Fritz Kreisler

    Recitativ i Scherzo - kaprys

    Recitativ i Scherzo - kaprys, muz.: Fritz Kreisler

    04'37", musical piece, 1958
  • Jesień 01'07", musical and spoken-word piece, 1958

    Jesień

    „Jesień”, muz.: Stanisław Kazuro

    Jesień

    „Jesień”, muz.: Stanisław Kazuro

    01'07", musical and spoken-word piece, 1958
  • Świerszczyk 01'54", musical and spoken-word piece, 1958

    Świerszczyk

    „Świerszczyk”, muz.: Zygmunt Noskowski

    Świerszczyk

    „Świerszczyk”, muz.: Zygmunt Noskowski

    01'54", musical and spoken-word piece, 1958
  • Kaktusik Magdusi 02'11", musical and spoken-word piece, 1958

    Kaktusik Magdusi

    Kaktusik Magdusi, muz.: Stanisław Musiałowski

    Kaktusik Magdusi

    Kaktusik Magdusi, muz.: Stanisław Musiałowski

    02'11", musical and spoken-word piece, 1958
  • Duet z operetki „Rose Marie” 03'36", musical and spoken-word piece, 1958

    Duet z operetki „Rose Marie”

    Duet z operetki „Rose Marie”, muz.: Rudolf Friml

    Duet z operetki „Rose Marie”

    Duet z operetki „Rose Marie”, muz.: Rudolf Friml

    03'36", musical and spoken-word piece, 1958
  • Etiuda 02'07", musical piece, 1958

    Etiuda

    „Etiuda”, muz.: Tadeusz Paciorkiewicz

    Etiuda

    „Etiuda”, muz.: Tadeusz Paciorkiewicz

    02'07", musical piece, 1958