Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Slalom specjalny 09'37", documentary film, 1955

    Slalom specjalny

    Film opowiada o zawodach narciarskich i prezentuje podstawowe typu slalomu, przybliżając widzom szczegóły techniczne tej dyscypliny sportowej.

    Slalom specjalny

    Film opowiada o zawodach narciarskich i prezentuje podstawowe typu slalomu, przybliżając widzom szczegóły techniczne tej dyscypliny sportowej.

    09'37", documentary film, 1955
  • Jedzie tabor 13'02", documentary film, 1955

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    13'02", documentary film, 1955
  • Jak co dzień 12'01", etiuda filmowa, 1955

    Jak co dzień

    Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych.

    Jak co dzień

    Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych.

    12'01", etiuda filmowa, 1955
  • Łodzie wypływaja o świcie 13'24", etiuda filmowa, 1955

    Łodzie wypływaja o świcie

    Rybacy wypływają w łodziach na otwarte morze a bliscy oczekują ich powrotu w napięciu.

    Łodzie wypływaja o świcie

    Rybacy wypływają w łodziach na otwarte morze a bliscy oczekują ich powrotu w napięciu.

    13'24", etiuda filmowa, 1955
  • Białe skały 11'23", etiuda filmowa, 1955

    Białe skały

    Film pokazuje pozostałości po kopalni granitu i niedaleko położonych kamieniołomach, w których ludzie z pobliskiego miasteczka ciężko pracują przy wydobyciu bloków skalnych.

    Białe skały

    Film pokazuje pozostałości po kopalni granitu i niedaleko położonych kamieniołomach, w których ludzie z pobliskiego miasteczka ciężko pracują przy wydobyciu bloków skalnych.

    11'23", etiuda filmowa, 1955
  • Kaprysy maszyny 09'46", etiuda filmowa, 1955

    Kaprysy maszyny

    Film ma charakter fabularyzowanego filmiku instruktażowego, dokładnie opisującego kolejność czynności sprawdzania, dlaczego motor nie chce zadziałać.

    Kaprysy maszyny

    Film ma charakter fabularyzowanego filmiku instruktażowego, dokładnie opisującego kolejność czynności sprawdzania, dlaczego motor nie chce zadziałać.

    09'46", etiuda filmowa, 1955
  • Etiuda C-dur op. 10 nr 1 02'01", musical piece, 1955

    Etiuda C-dur op. 10 nr 1

    Nagranie koncertowe Etiudy C-dur op. 10 nr 1 Fryderyka Chopina

    Etiuda C-dur op. 10 nr 1

    Nagranie koncertowe Etiudy C-dur op. 10 nr 1 Fryderyka Chopina

    02'01", musical piece, 1955
  • Mazurek cis-moll 02'10", musical piece, 1955

    Mazurek cis-moll

    Nagranie koncertowe Mazurka cis-moll Fryderyka Chopina

    Mazurek cis-moll

    Nagranie koncertowe Mazurka cis-moll Fryderyka Chopina

    02'10", musical piece, 1955
  • Preludium cis-moll 04'23", musical piece, 1955

    Preludium cis-moll

    Nagranie koncertowe Preludium cis-moll Fryderyka Chopina

    Preludium cis-moll

    Nagranie koncertowe Preludium cis-moll Fryderyka Chopina

    04'23", musical piece, 1955
  • Spóźniony słowik 02'52", musical and spoken-word piece, 1955

    Spóźniony słowik

    „Spóźniony słowik” do słów Juliana Tuwima. Muzyka: Witold Lutosławski

    Spóźniony słowik

    „Spóźniony słowik” do słów Juliana Tuwima. Muzyka: Witold Lutosławski

    02'52", musical and spoken-word piece, 1955
  • O panu Tralalińskim 02'43", musical and spoken-word piece, 1955

    O panu Tralalińskim

    „O panu Tralalińskim” do słów Juliana Tuwima. Muzyka: Witold Lutosławski

    O panu Tralalińskim

    „O panu Tralalińskim” do słów Juliana Tuwima. Muzyka: Witold Lutosławski

    02'43", musical and spoken-word piece, 1955
  • Chmiel 01'47", musical and spoken-word piece, 1955

    Chmiel

    „Chmiel” - melodia ludowa w opracowaniu na orkiestrę

    Chmiel

    „Chmiel” - melodia ludowa w opracowaniu na orkiestrę

    01'47", musical and spoken-word piece, 1955
  • Jest tu dobrze op. 21 nr 7 02'07", musical and spoken-word piece, 1955

    Jest tu dobrze op. 21 nr 7

    Pieśń „Jest tu dobrze” op. 21 nr 7 z cyklu 12 Romansów Siergieja Rachmaninowa do słów Grafiry Eynerling w nieznanym tłumaczeniu

    Jest tu dobrze op. 21 nr 7

    Pieśń „Jest tu dobrze” op. 21 nr 7 z cyklu 12 Romansów Siergieja Rachmaninowa do słów Grafiry Eynerling w nieznanym tłumaczeniu

    02'07", musical and spoken-word piece, 1955
  • Noc tysięczna i druga 50'45", radio play, 1955

    Noc tysięczna i druga

    Słuchowisko według komedii w jednym akcie "Noc tysiączna druga". Rzecz dzieje się w Castel-Fermo pod Weroną. Jest noc, burza. Do oberży przybywa Roger z Czarnolesia, wrażliwy artysta. Zajmuje jeden z najładniejszych pokoi, z którego rozciąga się przepiękny widok. Roger przeżywa miłosny zawód. Czyta list od swojej ukochanej, mając nadzieję, że ta ustosunkuje się do wyznanych przez niego przed wyjazdem uczuć. Czuje się zawiedziony i zlekceważony gdy okazuje się, że część listu od kochanki to fragment jego listu miłosnego. Przybyła do oberży dama chce skorzystać z pokoju Rogera, aby móc podziwiać piękny widok za oknem. Okazuje się, że ową damą jest Klaudia - jego ukochana.

    Noc tysięczna i druga

    Słuchowisko według komedii w jednym akcie "Noc tysiączna druga". Rzecz dzieje się w Castel-Fermo pod Weroną. Jest noc, burza. Do oberży przybywa Roger z Czarnolesia, wrażliwy artysta. Zajmuje jeden z najładniejszych pokoi, z którego rozciąga się przepiękny widok. Roger przeżywa miłosny zawód. Czyta list od swojej ukochanej, mając nadzieję, że ta ustosunkuje się do wyznanych przez niego przed wyjazdem uczuć. Czuje się zawiedziony i zlekceważony gdy okazuje się, że część listu od kochanki to fragment jego listu miłosnego. Przybyła do oberży dama chce skorzystać z pokoju Rogera, aby móc podziwiać piękny widok za oknem. Okazuje się, że ową damą jest Klaudia - jego ukochana.

    50'45", radio play, 1955
  • Ostry dyżur 01:25'03", radio play, 1955

    Ostry dyżur

    Słuchowisko według sztuki pod tym samym tytułem. Konfrontacja postaw politycznych i moralnych, których katalizatorem staje się sprawa operacji ważnej osobistości partyjnej, przywiezionej na ostry dyżur do prowincjonalnego szpitala, z ostrym zapaleniem wyrostka, wymagającym natychmiastowej ingerencji chirurgicznej. W szpitalu tym pracuje świetny chirurg doktor Tadeusz Osiński, ale miejscowi przedstawiciele Urzędu Bezpieczeństwa nie mają do niego zaufania, gdyż doktor Osiński był kiedyś skazany, za udzielanie pomocy lekarskiej członkom bandy dywersyjnej, aczkolwiek nie zdawał sobie sprawy, kim są ranni.

    Ostry dyżur

    Słuchowisko według sztuki pod tym samym tytułem. Konfrontacja postaw politycznych i moralnych, których katalizatorem staje się sprawa operacji ważnej osobistości partyjnej, przywiezionej na ostry dyżur do prowincjonalnego szpitala, z ostrym zapaleniem wyrostka, wymagającym natychmiastowej ingerencji chirurgicznej. W szpitalu tym pracuje świetny chirurg doktor Tadeusz Osiński, ale miejscowi przedstawiciele Urzędu Bezpieczeństwa nie mają do niego zaufania, gdyż doktor Osiński był kiedyś skazany, za udzielanie pomocy lekarskiej członkom bandy dywersyjnej, aczkolwiek nie zdawał sobie sprawy, kim są ranni.

    01:25'03", radio play, 1955
  • Mozart i Salieri 31'07", radio play, 1955

    Mozart i Salieri

    Słuchowisko według tragedii Aleksandra Puszkina "Mozart i Salieri". Natchniony geniusz przeciwstawiony rzemieślnikowi. Czy Salieri podał Mozartowi truciznę w winie?

    Mozart i Salieri

    Słuchowisko według tragedii Aleksandra Puszkina "Mozart i Salieri". Natchniony geniusz przeciwstawiony rzemieślnikowi. Czy Salieri podał Mozartowi truciznę w winie?

    31'07", radio play, 1955
  • Gryczane pierożki 38'14", radio play, 1955

    Gryczane pierożki

    Słuchowisko według krotochwili wierszem Tomasza Zana "Gryczane pierożki" uzupełnione krótkim wstępem oraz dopisanym przez Adama Mickiewicza epilogiem "Dodatek do Cwibaka", napisanym w 1821 roku na dzień imienin Zana. Wileńscy studenci bawią się beztrosko i robią sobie nawzajem kawały. Pewnego dnia spotykają sprzedawcę pierożków, dobrodusznego Niemca, który przybył do Wilna z Mińska. Studencka brać przezywa go Cwibakiem. Zapraszają go do domu. Zaczyna się zabawa w ciuciubakę. Kiedy zabawa się kończy w skrzyni Cwibaka nie ma pierożków. Niemiec chce zapłaty. Studenci nie mają pieniędzy. Chłopcy proszą lokaja by udawał ich guwernera i wystraszył Cwibaka. Niespodziewanie zjawia się sam guwerner Lerman. Płaci Cwibakowi ratując swych podopiecznych.

    Gryczane pierożki

    Słuchowisko według krotochwili wierszem Tomasza Zana "Gryczane pierożki" uzupełnione krótkim wstępem oraz dopisanym przez Adama Mickiewicza epilogiem "Dodatek do Cwibaka", napisanym w 1821 roku na dzień imienin Zana. Wileńscy studenci bawią się beztrosko i robią sobie nawzajem kawały. Pewnego dnia spotykają sprzedawcę pierożków, dobrodusznego Niemca, który przybył do Wilna z Mińska. Studencka brać przezywa go Cwibakiem. Zapraszają go do domu. Zaczyna się zabawa w ciuciubakę. Kiedy zabawa się kończy w skrzyni Cwibaka nie ma pierożków. Niemiec chce zapłaty. Studenci nie mają pieniędzy. Chłopcy proszą lokaja by udawał ich guwernera i wystraszył Cwibaka. Niespodziewanie zjawia się sam guwerner Lerman. Płaci Cwibakowi ratując swych podopiecznych.

    38'14", radio play, 1955
  • Łódź też ma Stare Miasto 03'50", musical and spoken-word piece, 1955

    Łódź też ma Stare Miasto

    Piosenka „Łódź też ma Stare Miasto”

    Łódź też ma Stare Miasto

    Piosenka „Łódź też ma Stare Miasto”

    03'50", musical and spoken-word piece, 1955
  • Odgłosy wiosny 07'38", musical piece, 1955

    Odgłosy wiosny

    Walc „Odgłosy wiosny”, muz.: Emile Waldteufel

    Odgłosy wiosny

    Walc „Odgłosy wiosny”, muz.: Emile Waldteufel

    07'38", musical piece, 1955
  • Serdeczna piosenka 03'11", musical and spoken-word piece, 1955

    Serdeczna piosenka

    „Serdeczna piosenka”

    Serdeczna piosenka

    „Serdeczna piosenka”

    03'11", musical and spoken-word piece, 1955
  • Staropolskie zaloty 02'27", musical and spoken-word piece, 1955

    Staropolskie zaloty

    „Staropolskie zaloty”, muz.: Stanisław Niewiadomski

    Staropolskie zaloty

    „Staropolskie zaloty”, muz.: Stanisław Niewiadomski

    02'27", musical and spoken-word piece, 1955
  • Choinka 02'05", musical and spoken-word piece, 1955

    Choinka

    „Choinka”, muz.: Jan Tomasz Wydżga, sł.: Maria Konopnicka

    Choinka

    „Choinka”, muz.: Jan Tomasz Wydżga, sł.: Maria Konopnicka

    02'05", musical and spoken-word piece, 1955
  • Baj 02'52", musical and spoken-word piece, 1955

    Baj

    „Baj” - kołysanka Juliusza Hermana do tekstu Kazimiery Iłłakowiczówny

    Baj

    „Baj” - kołysanka Juliusza Hermana do tekstu Kazimiery Iłłakowiczówny

    02'52", musical and spoken-word piece, 1955
  • Marsz uroczysty 02'10", musical piece, 1955

    Marsz uroczysty

    Marsz uroczysty

    Marsz uroczysty

    Marsz uroczysty

    02'10", musical piece, 1955
  • Czy pan istnieje Mr. Johns? 24'35", radio play, 1955

    Czy pan istnieje Mr. Johns?

    Słuchowisko według opowiadania science-fiction Przebieg rozprawy sądowej wytoczonej kierowcy wyścigowemu Jonesowi przez firmę Cybernetyk Company.

    Czy pan istnieje Mr. Johns?

    Słuchowisko według opowiadania science-fiction Przebieg rozprawy sądowej wytoczonej kierowcy wyścigowemu Jonesowi przez firmę Cybernetyk Company.

    24'35", radio play, 1955
  • Zaklęty rumak 56'20", radio play, 1955

    Zaklęty rumak

    Słuchowisko dla dzieci z cyklu „Klechdy sezamowe” zrealizowane na podstawie tytułowej „Baśni z tysiąca i jednej nocy” w opracowaniu Bolesława Leśmiana. Syn króla Persji wyrusza w podróż na zaklętym przez czarnoksiężnika rumaku, przeżywając rozmaite przygody. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    Zaklęty rumak

    Słuchowisko dla dzieci z cyklu „Klechdy sezamowe” zrealizowane na podstawie tytułowej „Baśni z tysiąca i jednej nocy” w opracowaniu Bolesława Leśmiana. Syn króla Persji wyrusza w podróż na zaklętym przez czarnoksiężnika rumaku, przeżywając rozmaite przygody. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    56'20", radio play, 1955
  • Dziady - Salon warszawski, Bal u Senatora 23'00", radio play, 1955

    Dziady - Salon warszawski, Bal u Senatora

    Słuchowisko zrealizowane na podstawie fragmentów trzeciej części dramatu „Dziady” Adama Mickiewicza w reżyserii Tadeusza Łopalewskiego. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    Dziady - Salon warszawski, Bal u Senatora

    Słuchowisko zrealizowane na podstawie fragmentów trzeciej części dramatu „Dziady” Adama Mickiewicza w reżyserii Tadeusza Łopalewskiego. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    23'00", radio play, 1955
  • Koncert na orkiestrę. Passacaglia, toccata e corale (3) / dyr. Jan Krenz 16'33", musical piece, 1955

    Koncert na orkiestrę. Passacaglia, toccata e corale (3) / dyr. Jan Krenz

    Rejestracja trzeciej części "Koncertu na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego, którego wykonanie odbyło się 9 grudnia 1955 roku w Katowicach. Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach dyryguje Jan Krenz.

    Koncert na orkiestrę. Passacaglia, toccata e corale (3) / dyr. Jan Krenz

    Rejestracja trzeciej części "Koncertu na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego, którego wykonanie odbyło się 9 grudnia 1955 roku w Katowicach. Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach dyryguje Jan Krenz.

    16'33", musical piece, 1955