Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Zezowate szczęście 01:48'11", feature film, 1960

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:48'11", feature film, 1960
  • Rewizor 01:59'37", radio play, 1952

    Rewizor

    Słuchowisko według sztuki Mikołaja Gogola "Rewizor".

    Rewizor

    Słuchowisko według sztuki Mikołaja Gogola "Rewizor".

    01:59'37", radio play, 1952
  • Romans Teresy Hennert 57'37", radio play, 1961

    Romans Teresy Hennert

    Słuchowisko według powieści pod tym samym tytułem. Akcja rozgrywa się w Warszawie w 1923 roku, a romans Teresy Hennert z pułkownikiem Omskim przedstawiony jest na tle sytuacji społeczno-politycznej w Polsce i pokazuje życie elit politycznych II Rzeczpospolitej. Mimo gorącego romansu, Omskiemu nie udaje się namówić Teresy do porzucenia męża, w końcu zabija kochankę.

    Romans Teresy Hennert

    Słuchowisko według powieści pod tym samym tytułem. Akcja rozgrywa się w Warszawie w 1923 roku, a romans Teresy Hennert z pułkownikiem Omskim przedstawiony jest na tle sytuacji społeczno-politycznej w Polsce i pokazuje życie elit politycznych II Rzeczpospolitej. Mimo gorącego romansu, Omskiemu nie udaje się namówić Teresy do porzucenia męża, w końcu zabija kochankę.

    57'37", radio play, 1961
  • Niemcy 01:33'57", radio play, 1959

    Niemcy

    Słuchowisko według sztuki "Niemcy" Leona Kruczkowskiego. Na przykładzie rodziny Sonnenbruchów przedstawiony został obraz różnych postaw w społeczeństwie niemieckim w okresie hitleryzmu, od pragnącego za wszelką cenę odgrodzić się niewiedzą od rzeczywistości profesora Sonnenbrucha, przez okrutną, zagorzałą faszystkę jego synową Lizę, do pełnej ludzkiego humanizmu córki profesora Ruth.

    Niemcy

    Słuchowisko według sztuki "Niemcy" Leona Kruczkowskiego. Na przykładzie rodziny Sonnenbruchów przedstawiony został obraz różnych postaw w społeczeństwie niemieckim w okresie hitleryzmu, od pragnącego za wszelką cenę odgrodzić się niewiedzą od rzeczywistości profesora Sonnenbrucha, przez okrutną, zagorzałą faszystkę jego synową Lizę, do pełnej ludzkiego humanizmu córki profesora Ruth.

    01:33'57", radio play, 1959
  • Samotni 29'39", radio play, 1960

    Samotni

    Słuchowisko według opowiadania "Samotni" Paula Heyse'a. Dramat miłości i przyjaźni. Karol, malarz, poznaje na Capri Teresę. Razem z bratem Tomasso przeniosła się z Neapolu, po śmierci przyjaciela brata, a swego narzeczonego, Nina. Karol jest świadkiem rozmów Teresy, Tomasso i kochającej go Łucji. Obok nich obecny jest zawsze duch Nina. Zamiast więc namalować portret Teresy pisze krótkie opowiadanie, twierdząc iż jedynie słowa wyrażą to czego nie dojrzy oko malarza. Portret najbardziej pełny wyrazu nie odsłoni treści dramatu, który zapowiadają oczy.

    Samotni

    Słuchowisko według opowiadania "Samotni" Paula Heyse'a. Dramat miłości i przyjaźni. Karol, malarz, poznaje na Capri Teresę. Razem z bratem Tomasso przeniosła się z Neapolu, po śmierci przyjaciela brata, a swego narzeczonego, Nina. Karol jest świadkiem rozmów Teresy, Tomasso i kochającej go Łucji. Obok nich obecny jest zawsze duch Nina. Zamiast więc namalować portret Teresy pisze krótkie opowiadanie, twierdząc iż jedynie słowa wyrażą to czego nie dojrzy oko malarza. Portret najbardziej pełny wyrazu nie odsłoni treści dramatu, który zapowiadają oczy.

    29'39", radio play, 1960
  • Ludzie i dudki 01:22'53", radio play, 1954

    Ludzie i dudki

    Słuchowisko oryginalne - problem kułactwa w ujęciu humorystycznym. Pietrek i Józek przyjeżdżają po odbytej służbie wojskowej do rodzinnej wsi Pietrka. Za kilka miesięcy mają zacząć pracę w Radomiu. Na wsi aktywnie agitują na rzecz nowego porządku społecznego. Pietrek zakochuje się w córce miejscowego chłopa. Potrzebuje pieniędzy na wesele. Starszy brat Antoni radzi mu zarobić pracą. Zawozi Józka i Pietrka do miejscowego „ukrytego” kułaka Wydołka. Chce aby „miejskie nieroby”, jak ich określa, dostały nauczkę. Wydołek jest starym oszustem, kanciarzem, sknerą i wyzyskiwaczem zatrudnianych parobków - wilkiem w skórze owieczki. Pietrek i Józek faktycznie dostają „wycisk” od Wydołka. Józek dowiaduje się od Balbiny, rzekomej córki kułaka, całej prawdy. Chłopcy postanawiają się zemścić. Doprowadzają do sytuacji, w której Wydołek zostaje przodownikiem pracy.

    Ludzie i dudki

    Słuchowisko oryginalne - problem kułactwa w ujęciu humorystycznym. Pietrek i Józek przyjeżdżają po odbytej służbie wojskowej do rodzinnej wsi Pietrka. Za kilka miesięcy mają zacząć pracę w Radomiu. Na wsi aktywnie agitują na rzecz nowego porządku społecznego. Pietrek zakochuje się w córce miejscowego chłopa. Potrzebuje pieniędzy na wesele. Starszy brat Antoni radzi mu zarobić pracą. Zawozi Józka i Pietrka do miejscowego „ukrytego” kułaka Wydołka. Chce aby „miejskie nieroby”, jak ich określa, dostały nauczkę. Wydołek jest starym oszustem, kanciarzem, sknerą i wyzyskiwaczem zatrudnianych parobków - wilkiem w skórze owieczki. Pietrek i Józek faktycznie dostają „wycisk” od Wydołka. Józek dowiaduje się od Balbiny, rzekomej córki kułaka, całej prawdy. Chłopcy postanawiają się zemścić. Doprowadzają do sytuacji, w której Wydołek zostaje przodownikiem pracy.

    01:22'53", radio play, 1954
  • Wieczór wspomnień 32'03", radio play, 1972

    Wieczór wspomnień

    Słuchowisko oryginalne. Dawny kolega prosi bohatera o pomoc w załatwieniu pracy. Po odmowie dochodzi do kłótni. Wychodząc ów kolega oświadcza bohaterowi, że od jutra będzie jego szefem. Cała scena rozgrywa się w wyobraźni bohatera.

    Wieczór wspomnień

    Słuchowisko oryginalne. Dawny kolega prosi bohatera o pomoc w załatwieniu pracy. Po odmowie dochodzi do kłótni. Wychodząc ów kolega oświadcza bohaterowi, że od jutra będzie jego szefem. Cała scena rozgrywa się w wyobraźni bohatera.

    32'03", radio play, 1972
  • Inge Bartsch 41'48", radio play, 1964

    Inge Bartsch

    Opowieść o niemieckiej aktorce Inge Bartsch oraz o sytuacji w Niemczech w latach trzydziestych XX wieku. Konstanty Ildefons Gałczyński pracował w tamtym czasie w polskim konsulacie w Berlinie. A Inge Bartsch była wtedy bardzo popularna. Studiowała u Maxa Reinhardta, występowała w Deutsche Theater i Reinessance Theater w Berlinie, prowadziła też kursy piosenek w studiu przy Filmschule UFA.

    Inge Bartsch

    Opowieść o niemieckiej aktorce Inge Bartsch oraz o sytuacji w Niemczech w latach trzydziestych XX wieku. Konstanty Ildefons Gałczyński pracował w tamtym czasie w polskim konsulacie w Berlinie. A Inge Bartsch była wtedy bardzo popularna. Studiowała u Maxa Reinhardta, występowała w Deutsche Theater i Reinessance Theater w Berlinie, prowadziła też kursy piosenek w studiu przy Filmschule UFA.

    41'48", radio play, 1964
  • Gwiazda, gwiazdeczka 36'37", radio play, 1966

    Gwiazda, gwiazdeczka

    Słuchowisko oparte na tekstach Ernesta Brylla oraz parafrazach ludowych pastorałek. Święto wigilijne z kolędami, gadkami ludowymi z Kurpiów i przyśpiewkami.

    Gwiazda, gwiazdeczka

    Słuchowisko oparte na tekstach Ernesta Brylla oraz parafrazach ludowych pastorałek. Święto wigilijne z kolędami, gadkami ludowymi z Kurpiów i przyśpiewkami.

    36'37", radio play, 1966
  • Lekcja martwego języka 01:40'33", feature film, 1979

    Lekcja martwego języka

    Film na podstawie noweli o tym samym tytule autorstwa Andrzeja Kuśniewicza. Bohaterem filmu jest Alfred Kiekeritz, były porucznik c.K. ułanów, obecnie podupadający na zdrowiu i zamieszkujący sam w starym, zniszczonym hotelu w galicyjski mieście Turka.Chory na gruźlicę, mając świadomosć, że jego życie nieuchronnie zbliża się do końca, usilnie stara mu się nadać jakieś znaczenie. Zajmuje się kolekcjonowaniem dzieł sztuki, które odsyła matce. Zafascynowany symbolizmem i śmiercią, podczas rozmowy z porucznikiem von Trautem, wspomina on chwile, gdy sam decydował o życiu lub śmierci człowieka.

    Lekcja martwego języka

    Film na podstawie noweli o tym samym tytule autorstwa Andrzeja Kuśniewicza. Bohaterem filmu jest Alfred Kiekeritz, były porucznik c.K. ułanów, obecnie podupadający na zdrowiu i zamieszkujący sam w starym, zniszczonym hotelu w galicyjski mieście Turka.Chory na gruźlicę, mając świadomosć, że jego życie nieuchronnie zbliża się do końca, usilnie stara mu się nadać jakieś znaczenie. Zajmuje się kolekcjonowaniem dzieł sztuki, które odsyła matce. Zafascynowany symbolizmem i śmiercią, podczas rozmowy z porucznikiem von Trautem, wspomina on chwile, gdy sam decydował o życiu lub śmierci człowieka.

    01:40'33", feature film, 1979
  • Helena Buczyńska 49'58", radio play, 1957

    Helena Buczyńska

    Słuchowisko z cyklu „Scena polska” poświęcone Helenie Buczyńskiej, która prezentuje się w kilku kreacjach aktorskich. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    Helena Buczyńska

    Słuchowisko z cyklu „Scena polska” poświęcone Helenie Buczyńskiej, która prezentuje się w kilku kreacjach aktorskich. Materiał ilustrowany jest muzyką Witolda Lutosławskiego.

    49'58", radio play, 1957