Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Nóż w wodzie 01:35'31", feature film, 1961

    Nóż w wodzie

    Film po rekonstrukcji cyfrowej. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swą znacznie młodszą i atrakcyjną żoną Krystyną na krótki wypoczynek na Mazury. Prowadzony przez niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia na pokład i jacht wypływa na jeziora.

    Nóż w wodzie

    Film po rekonstrukcji cyfrowej. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swą znacznie młodszą i atrakcyjną żoną Krystyną na krótki wypoczynek na Mazury. Prowadzony przez niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia na pokład i jacht wypływa na jeziora.

    01:35'31", feature film, 1961
  • Wanda Gościmińska. Włókniarka 20'40", feature film, 1975

    Wanda Gościmińska. Włókniarka

    Portret łódzkiej włókniarki, zasłużonej przodownicy pracy. Inscenizowany film dokumentalny Wojciecha Wiszniewskiego, jedno z najlepszych dzieł tego utalentowanego reżysera, zrealizowany na kanwie historii Wandy Gościmińskiej, łódzkiej włókniarki, słynnej przodowniczki pracy, symbolu i produktu epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Ówczesny aparat ideowej propagandy uczynił z niej najsłynniejszą włókniarkę PRL-u, robiono o niej filmy, pokazywano ją często w kronikach filmowych, była obecna na łamach ogólnopolskiej prasy.

    Wanda Gościmińska. Włókniarka

    Portret łódzkiej włókniarki, zasłużonej przodownicy pracy. Inscenizowany film dokumentalny Wojciecha Wiszniewskiego, jedno z najlepszych dzieł tego utalentowanego reżysera, zrealizowany na kanwie historii Wandy Gościmińskiej, łódzkiej włókniarki, słynnej przodowniczki pracy, symbolu i produktu epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Ówczesny aparat ideowej propagandy uczynił z niej najsłynniejszą włókniarkę PRL-u, robiono o niej filmy, pokazywano ją często w kronikach filmowych, była obecna na łamach ogólnopolskiej prasy.

    20'40", feature film, 1975
  • Stolarz 13'50", documentary film, 1975

    Stolarz

    Jan Himilsbach, czyta życiorys fikcyjnego stolarza. Ujęcia z perspektywy żabiej, ‘rybie oko’ kamery – takie zabiegi formalne mają konkretne przełożenie na treść filmu – reżyser podważa wiarygodność przedstawionych wydarzeń.

    Stolarz

    Jan Himilsbach, czyta życiorys fikcyjnego stolarza. Ujęcia z perspektywy żabiej, ‘rybie oko’ kamery – takie zabiegi formalne mają konkretne przełożenie na treść filmu – reżyser podważa wiarygodność przedstawionych wydarzeń.

    13'50", documentary film, 1975
  • ...Sztygar na zagrodzie... 13'06", documentary film, 1978

    ...Sztygar na zagrodzie...

    Filmowa ballada o sztygarze, który chciał zostać rolnikiem

    ...Sztygar na zagrodzie...

    Filmowa ballada o sztygarze, który chciał zostać rolnikiem

    13'06", documentary film, 1978
  • Elementarz 09'42", composite film, 1978

    Elementarz

    Film kombinowany przedstawiający dalsze losy bohaterów powojennego "Elementarza" Mariana Falskiego. Z wykorzystaniem nagrań archiwalnych zostaje ukazane dorosłe życie Ali i jej męża, rodziców oraz dzieci. Całość składa się na społeczno-psychologiczny portret polskiej rodziny końca lat 70. XX wieku.

    Elementarz

    Film kombinowany przedstawiający dalsze losy bohaterów powojennego "Elementarza" Mariana Falskiego. Z wykorzystaniem nagrań archiwalnych zostaje ukazane dorosłe życie Ali i jej męża, rodziców oraz dzieci. Całość składa się na społeczno-psychologiczny portret polskiej rodziny końca lat 70. XX wieku.

    09'42", composite film, 1978
  • Zawał serca 07'09", etiuda filmowa, 1967

    Zawał serca

    Bohater będący najprawdopodobniej księgowym porusza się autem w upale. Obserwujemy najpierw pierwsze symptomy, a następnie jego śmierć w wyniku zawału serca.

    Zawał serca

    Bohater będący najprawdopodobniej księgowym porusza się autem w upale. Obserwujemy najpierw pierwsze symptomy, a następnie jego śmierć w wyniku zawału serca.

    07'09", etiuda filmowa, 1967
  • Pirouette 06'53", performance, 1984

    Pirouette

    Performance polskiej artystki sztuk wizualnych Ewy Partum będący próbą zmierzenia się performerki z przeszłością, zrealizowany w Galerii Dialog w Berlinie Zachodnim, 23 listopada 1984 roku.

    Pirouette

    Performance polskiej artystki sztuk wizualnych Ewy Partum będący próbą zmierzenia się performerki z przeszłością, zrealizowany w Galerii Dialog w Berlinie Zachodnim, 23 listopada 1984 roku.

    06'53", performance, 1984
  • Ślizgiem do nieba 15'06", documentary film, 1985

    Ślizgiem do nieba

    Portret dokumentalny Waldemara Marszałka, z zawodu mechanika, 6-krotnego mistrza świata i 33-krotnego mistrza Polski w sportach motorowodnych, w okresie realizacji filmu - jednego z najpopularniejszych sportowców. Film konfrontuje jego opowieść o sobie, zawierającą zarówno wspomnienia dramatycznych epizodów kariery zawodniczej ( w tym ciężkiego wypadku, z którego ledwie uszedł z życiem), jak i poważny autokomentarz z ujęciami reportażowymi, pokazującymi zawody i trening. (opis z broszury Jacek Bławut. Polska Szkoła Dokumentu)

    Ślizgiem do nieba

    Portret dokumentalny Waldemara Marszałka, z zawodu mechanika, 6-krotnego mistrza świata i 33-krotnego mistrza Polski w sportach motorowodnych, w okresie realizacji filmu - jednego z najpopularniejszych sportowców. Film konfrontuje jego opowieść o sobie, zawierającą zarówno wspomnienia dramatycznych epizodów kariery zawodniczej ( w tym ciężkiego wypadku, z którego ledwie uszedł z życiem), jak i poważny autokomentarz z ujęciami reportażowymi, pokazującymi zawody i trening. (opis z broszury Jacek Bławut. Polska Szkoła Dokumentu)

    15'06", documentary film, 1985
  • Z punktu widzenia nocnego portiera Ninateka
    15'57", documentary film, 1977

    Z punktu widzenia nocnego portiera

    Portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowy bez zezwolenia, młodzieży w w parkach.

    Z punktu widzenia nocnego portiera

    Portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowy bez zezwolenia, młodzieży w w parkach.

    Ninateka
    15'57", documentary film, 1977
  • Byłem Generałem Wermachtu 18'50", documentary film, 1988

    Byłem Generałem Wermachtu

    Portret dokumentalny Kazimierza Leskiego, inżyniera, lotnika, byłego kapitana i pracownika wywiadu AK, represjonowanego po 1945 r

    Byłem Generałem Wermachtu

    Portret dokumentalny Kazimierza Leskiego, inżyniera, lotnika, byłego kapitana i pracownika wywiadu AK, represjonowanego po 1945 r

    18'50", documentary film, 1988
  • Kostka cukru 09'36", documentary film, 1987

    Kostka cukru

    Reportaż z Wielkiej Pardubickiej, ukazujący nie tylko trud samej gonitwy, ale i sprawy zakulisowe - los zwierząt, ich strach, zmęczenie, śmierć w wyniku odniesionych kontuzji.

    Kostka cukru

    Reportaż z Wielkiej Pardubickiej, ukazujący nie tylko trud samej gonitwy, ale i sprawy zakulisowe - los zwierząt, ich strach, zmęczenie, śmierć w wyniku odniesionych kontuzji.

    09'36", documentary film, 1987
  • Jestem mężczyzną 16'05", documentary film, 1985

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    16'05", documentary film, 1985
  • Urząd 15'35", documentary film, 1986

    Urząd

    Film należący do gatunku określanego mianem "kina społecznej skargi". Podobnie jak inne filmy z tej grupy, również"Urząd" dotyka bolesnych, codziennych spraw, utrudniających lub nawet uniemożliwiających egzystencję części społeczeństwa. Bohaterami tego filmu są komornicy, ludzie zajmujący się egzekucją dóbr materialnych zgodnie z wyrokami wydanymi przez odpowiednie instancje. Wykonawców tych decyzji nie interesują ich "ofiary" - działają według sformalizowanych przepisów, nierzadko uciekając się do podstępu i przemocy. Bezduszni, obojętni wobec ludzkich nieszczęść, znajdują wsparcie w zbiurokratyzowanym systemie prawnym. Instruktaż , odczytywany przez urzędniczkę prowadzącą szkolenie, jest swoistym komentarzem filmu. "Urząd" zawiera autentyczne wypowiedzi komorników, wprowadzając widza w tajniki ich zawodu, natomiast "bohaterowie" nie zgodzili się na występ przed kamerą - ich role kreują aktorzy.

    Urząd

    Film należący do gatunku określanego mianem "kina społecznej skargi". Podobnie jak inne filmy z tej grupy, również"Urząd" dotyka bolesnych, codziennych spraw, utrudniających lub nawet uniemożliwiających egzystencję części społeczeństwa. Bohaterami tego filmu są komornicy, ludzie zajmujący się egzekucją dóbr materialnych zgodnie z wyrokami wydanymi przez odpowiednie instancje. Wykonawców tych decyzji nie interesują ich "ofiary" - działają według sformalizowanych przepisów, nierzadko uciekając się do podstępu i przemocy. Bezduszni, obojętni wobec ludzkich nieszczęść, znajdują wsparcie w zbiurokratyzowanym systemie prawnym. Instruktaż , odczytywany przez urzędniczkę prowadzącą szkolenie, jest swoistym komentarzem filmu. "Urząd" zawiera autentyczne wypowiedzi komorników, wprowadzając widza w tajniki ich zawodu, natomiast "bohaterowie" nie zgodzili się na występ przed kamerą - ich role kreują aktorzy.

    15'35", documentary film, 1986
  • Każdy wie kto za kim stoi 06'24", documentary film, 1983

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    06'24", documentary film, 1983
  • Próba materii 01:21'34", etiuda filmowa, 1973

    Próba materii

    Poruszający pełnometrażowy dokument o Polakach czasu pierwszej „Solidarności” ukazujący rzeczywistość poza polityką- bardziej „przy ziemi”, blisko codzienności. Obszarem obserwacji jest tu warszawska Wola i jej mieszkańcy – starzy, ci w średnim wieku i młodzi. Film pokazuje w przekroju życie dzielnicy, odsłaniając jego różne warstwy – te dotyczące przeszłości, zapisane we wspomnieniach, wierszach i na starych fotografiach, oraz te współczesne, wyłaniające się z szeregu zanotowanych sytuacji i rozmów. (opis z broszury Kazimierz Karabasz. Polska Szkoła Dokumentu)

    Próba materii

    Poruszający pełnometrażowy dokument o Polakach czasu pierwszej „Solidarności” ukazujący rzeczywistość poza polityką- bardziej „przy ziemi”, blisko codzienności. Obszarem obserwacji jest tu warszawska Wola i jej mieszkańcy – starzy, ci w średnim wieku i młodzi. Film pokazuje w przekroju życie dzielnicy, odsłaniając jego różne warstwy – te dotyczące przeszłości, zapisane we wspomnieniach, wierszach i na starych fotografiach, oraz te współczesne, wyłaniające się z szeregu zanotowanych sytuacji i rozmów. (opis z broszury Kazimierz Karabasz. Polska Szkoła Dokumentu)

    01:21'34", etiuda filmowa, 1973
  • Rok Franka W. 59'24", etiuda filmowa, 1967

    Rok Franka W.

    Twórcy filmu przez rok towarzyszą z kamerą bohaterowi filmu, dwudziestoletniemu Frankowi Wróblowi. Film przedstawia bohatera wkraczającego w dorosłość pod koniec dekady lat 60.. Franek jest chłopakiem z małej wioski rzuconym przez los w sam środek wielkoprzemysłowego Śląska.

    Rok Franka W.

    Twórcy filmu przez rok towarzyszą z kamerą bohaterowi filmu, dwudziestoletniemu Frankowi Wróblowi. Film przedstawia bohatera wkraczającego w dorosłość pod koniec dekady lat 60.. Franek jest chłopakiem z małej wioski rzuconym przez los w sam środek wielkoprzemysłowego Śląska.

    59'24", etiuda filmowa, 1967
  • Krystyna M. 32'36", etiuda filmowa, 1973

    Krystyna M.

    Obraz młodej dziewczyny ze wsi.

    Krystyna M.

    Obraz młodej dziewczyny ze wsi.

    32'36", etiuda filmowa, 1973
  • Węzeł 09'36", etiuda filmowa, 1961

    Węzeł

    Reportaż o pracy stacji towarowej w Tarnowskich Górach.

    Węzeł

    Reportaż o pracy stacji towarowej w Tarnowskich Górach.

    09'36", etiuda filmowa, 1961
  • Jak co dzień 12'01", etiuda filmowa, 1955

    Jak co dzień

    Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych.

    Jak co dzień

    Etiuda o problemach komunikacyjnych ludzi dojeżdżających do pracy w mieście w latach 50-tych.

    12'01", etiuda filmowa, 1955
  • Próba mikrofonu 18'31", documentary film, 1980

    Próba mikrofonu

    W zakładach Pollena- Uroda działa lokalny radiowęzeł, który prowadzi młody człowiek, traktując serio podstawowe hasła ustroju, zadaje robotnikom pytanie: czy czujesz się współgospodarzem zakładu? Robotnicy odpowiadają szczerze: nikt nie czuje się współgospodarzem. Dyrekcja jest oburzona wymową audycji, chce ją ocenzurować. Zarzuca autorowi, że „stawia niewłaściwe pytania”. Gdyby rzeczywiście pozwolić robotnikom współrządzić „rozkradliby zakład”- stwierdza dyrekcja. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Próba mikrofonu

    W zakładach Pollena- Uroda działa lokalny radiowęzeł, który prowadzi młody człowiek, traktując serio podstawowe hasła ustroju, zadaje robotnikom pytanie: czy czujesz się współgospodarzem zakładu? Robotnicy odpowiadają szczerze: nikt nie czuje się współgospodarzem. Dyrekcja jest oburzona wymową audycji, chce ją ocenzurować. Zarzuca autorowi, że „stawia niewłaściwe pytania”. Gdyby rzeczywiście pozwolić robotnikom współrządzić „rozkradliby zakład”- stwierdza dyrekcja. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    18'31", documentary film, 1980
  • Jak żyć 01:22'00", documentary film, 1977

    Jak żyć

    Film pomyślany, jako pełnometrażowy dokument kinowy, został pokazany dopiero w 1981 roku. Jest skonstruowany jak fabularna, demaskatorska komedia. Rzecz dzieje się w zamkniętej przestrzeni letniego obozu dla młodych małżeństw, zorganizowanego przez organizację młodzieżową. Zgodnie z ideologią partyjną, ma to być odpoczynek czynny służący wychowaniu i integrowaniu ludzi. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Jak żyć

    Film pomyślany, jako pełnometrażowy dokument kinowy, został pokazany dopiero w 1981 roku. Jest skonstruowany jak fabularna, demaskatorska komedia. Rzecz dzieje się w zamkniętej przestrzeni letniego obozu dla młodych małżeństw, zorganizowanego przez organizację młodzieżową. Zgodnie z ideologią partyjną, ma to być odpoczynek czynny służący wychowaniu i integrowaniu ludzi. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    01:22'00", documentary film, 1977
  • Happy end Ninateka
    16'00", documentary film, 1973

    Happy end

    Dokumentalne studium postaw grupy ludzi w sytuacji gdy muszą podjąć odpowiednią decyzję.

    Happy end

    Dokumentalne studium postaw grupy ludzi w sytuacji gdy muszą podjąć odpowiednią decyzję.

    Ninateka
    16'00", documentary film, 1973
  • Wizyta Ninateka
    15'04", documentary film, 1974

    Wizyta

    Szkic do portretu młodej kobiety, która sama prowadzi gospodarstwo rolne a mimo to znajduje czas na rozrywki kulturalne m.in. koresponduje z literatami. Marcel Łoziński za zgodą bohaterki zaaranżował jej spotkanie z dziennikarką, która zgodnie z ówczesnym stylem - przyjechała do bohaterki z gotowa tezą, że jej życie na wsi nie ma sensu i powinna spróbować zrobić karierę w mieście. (opis z broszury: Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Wizyta

    Szkic do portretu młodej kobiety, która sama prowadzi gospodarstwo rolne a mimo to znajduje czas na rozrywki kulturalne m.in. koresponduje z literatami. Marcel Łoziński za zgodą bohaterki zaaranżował jej spotkanie z dziennikarką, która zgodnie z ówczesnym stylem - przyjechała do bohaterki z gotowa tezą, że jej życie na wsi nie ma sensu i powinna spróbować zrobić karierę w mieście. (opis z broszury: Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Ninateka
    15'04", documentary film, 1974
  • Stare domy 04'27", etiuda filmowa, 1961

    Stare domy

    Film prezentuje zmiany miejskiej zabudowy w PRL pierwszej połowy lat sześćdziesiątych. Oparty został o zestawienie ze sobą scen burzenia przedwojennych kamienic z ujęciami przedstawiającymi wznoszenie nowych modernistycznych budowli. Brak fonii w całym filmie. Brak napisów czołowych i końcowych.

    Stare domy

    Film prezentuje zmiany miejskiej zabudowy w PRL pierwszej połowy lat sześćdziesiątych. Oparty został o zestawienie ze sobą scen burzenia przedwojennych kamienic z ujęciami przedstawiającymi wznoszenie nowych modernistycznych budowli. Brak fonii w całym filmie. Brak napisów czołowych i końcowych.

    04'27", etiuda filmowa, 1961
  • Jotes 10'40", etiuda filmowa, 1969

    Jotes

    Film przedstawia proces produkcyjny w łódzkich zakładach maszynowych Jotes.

    Jotes

    Film przedstawia proces produkcyjny w łódzkich zakładach maszynowych Jotes.

    10'40", etiuda filmowa, 1969
  • Dziewcę z ciortem 14'04", documentary film, 1975

    Dziewcę z ciortem

    Treścią ballady są losy dziewczyny wiejskiej Kasi, która zbyt często uczęszczała do karczmy, prowadziła rozwiązły tryb życia, zamordowała troje nieślubnych dzieci. Pewnej niedzieli z rana, po wyjściu z kościoła, spotyka młodzieńca, który okazuje się diabłem. Porywa Kasię do piekła, aby tam pokutowała za grzechy.

    Dziewcę z ciortem

    Treścią ballady są losy dziewczyny wiejskiej Kasi, która zbyt często uczęszczała do karczmy, prowadziła rozwiązły tryb życia, zamordowała troje nieślubnych dzieci. Pewnej niedzieli z rana, po wyjściu z kościoła, spotyka młodzieńca, który okazuje się diabłem. Porywa Kasię do piekła, aby tam pokutowała za grzechy.

    14'04", documentary film, 1975
  • Ulica 05'13", etiuda filmowa, 1964

    Ulica

    Film jest rodzajem impresji składającej się ze sfilmowanych i połączonych ze sobą fotografii, zmontowanych pod ilustrację muzyczną. Kulminacją opowieści jest wypadek samochodowy

    Ulica

    Film jest rodzajem impresji składającej się ze sfilmowanych i połączonych ze sobą fotografii, zmontowanych pod ilustrację muzyczną. Kulminacją opowieści jest wypadek samochodowy

    05'13", etiuda filmowa, 1964
  • Człowiek z marmuru 02:34'07", feature film, 1976

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    02:34'07", feature film, 1976
  • 22 lipca 1951 03'33", etiuda filmowa, 1951

    22 lipca 1951

    Film propagandowy, mający na celu zachęcić młodzież do udziału w zjeździe Związku młodzieży Polskiej.

    22 lipca 1951

    Film propagandowy, mający na celu zachęcić młodzież do udziału w zjeździe Związku młodzieży Polskiej.

    03'33", etiuda filmowa, 1951
  • Tramwaj 05'29", etiuda filmowa, 1966

    Tramwaj

    Młody chłopak wychodzi w środku nocy z prywatki, na której był bardziej widzem niż uczestnikiem. Pustą ulicą goni nocyny tramwaj. O tej porze jadą nim sami tramwajarze. Po ich wyjściu - w wagonie pozostaje chłopak i samotna, zamyślona dziewczyna. Jadą w milczeniu, pustym tramwajem. Dziewczyna zerka przez moment na chłopaka. Znużona zapada w drzemkę. Chłopak wysiada na swoim przystanku - nie udaje mu się zbudzić dziewczyny, zwróić na siebie jej uwagi. Po chwili - zaczyna gonić oddalający się tramwaj...

    Tramwaj

    Młody chłopak wychodzi w środku nocy z prywatki, na której był bardziej widzem niż uczestnikiem. Pustą ulicą goni nocyny tramwaj. O tej porze jadą nim sami tramwajarze. Po ich wyjściu - w wagonie pozostaje chłopak i samotna, zamyślona dziewczyna. Jadą w milczeniu, pustym tramwajem. Dziewczyna zerka przez moment na chłopaka. Znużona zapada w drzemkę. Chłopak wysiada na swoim przystanku - nie udaje mu się zbudzić dziewczyny, zwróić na siebie jej uwagi. Po chwili - zaczyna gonić oddalający się tramwaj...

    05'29", etiuda filmowa, 1966