Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Nazywa sie Błażej Rejdak 16'25", report, 1968

    Nazywa sie Błażej Rejdak

    W tym wyjątkowo pogodnym i urokliwym filmie Gryczełowska sportretowała pewien socjologiczny fenomen PRL: chłoporobotnika, czyli małorolnego chłopa, który posiadał zbyt mało ziemi, by utrzymać się z jej uprawy i dodatkowo zatrudniał się w przemyśle lub transporcie. Błażej Rejdak uprawia z żoną kawałek ziemi i pracuje na kolei. Przyglądamy się i przysłuchujemy człowiekowi o ogromnym harcie ducha, pogodzie i serdeczności. Rejdak jest de facto człowiekiem sukcesu. Wychowany samotnie przez matkę, sam doszedł do wszystkiego, co posiada. Zbudował dom i zapewnił rodzinie utrzymanie. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Nazywa sie Błażej Rejdak

    W tym wyjątkowo pogodnym i urokliwym filmie Gryczełowska sportretowała pewien socjologiczny fenomen PRL: chłoporobotnika, czyli małorolnego chłopa, który posiadał zbyt mało ziemi, by utrzymać się z jej uprawy i dodatkowo zatrudniał się w przemyśle lub transporcie. Błażej Rejdak uprawia z żoną kawałek ziemi i pracuje na kolei. Przyglądamy się i przysłuchujemy człowiekowi o ogromnym harcie ducha, pogodzie i serdeczności. Rejdak jest de facto człowiekiem sukcesu. Wychowany samotnie przez matkę, sam doszedł do wszystkiego, co posiada. Zbudował dom i zapewnił rodzinie utrzymanie. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    16'25", report, 1968
  • Nasze znajome z Łodzi 15'54", report, 1971

    Nasze znajome z Łodzi

    Próba ukazania sytuacji życiowej i zawodowej łódzkich włókniarek.

    Nasze znajome z Łodzi

    Próba ukazania sytuacji życiowej i zawodowej łódzkich włókniarek.

    15'54", report, 1971
  • 90 dni w roku 14'10", report, 1968

    90 dni w roku

    Relacja z punktu skupu produktów rolnych.

    90 dni w roku

    Relacja z punktu skupu produktów rolnych.

    14'10", report, 1968
  • Wtorki, czwartki i soboty 09'34", report, 1965

    Wtorki, czwartki i soboty

    Reportaż z Klubu emerytów i rencistów w Stołecznym Domu Kultury.

    Wtorki, czwartki i soboty

    Reportaż z Klubu emerytów i rencistów w Stołecznym Domu Kultury.

    09'34", report, 1965
  • Studnia 13'32", report, 1986

    Studnia

    Reportaż z mazurskiej wsi noszącej miano wioski spokojnej starości. Chciano stworzyć w niej przystań dla starych, schorowanych, często samotnych rolników. Szlachetna inicjatywa - w konfrontacji z rzeczywistością - przynisła inne skutki od zamierzonych. Starz ludzie, w większości pozbawieni opieki i pomocy borykają się z uciążliwymi kłopotami codzienności.

    Studnia

    Reportaż z mazurskiej wsi noszącej miano wioski spokojnej starości. Chciano stworzyć w niej przystań dla starych, schorowanych, często samotnych rolników. Szlachetna inicjatywa - w konfrontacji z rzeczywistością - przynisła inne skutki od zamierzonych. Starz ludzie, w większości pozbawieni opieki i pomocy borykają się z uciążliwymi kłopotami codzienności.

    13'32", report, 1986
  • Siedliszcze 07'13", report, 1960

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    07'13", report, 1960
  • 24 godziny Jadwigi L. 14'20", documentary film, 1967

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    14'20", documentary film, 1967
  • ... w lutym 1971 10'01", documentary film, 1971

    ... w lutym 1971

    Reportaż ze spotkania posła z mieszkańcami wsi.

    ... w lutym 1971

    Reportaż ze spotkania posła z mieszkańcami wsi.

    10'01", documentary film, 1971
  • Miasteczko 10'03", report, 1956

    Miasteczko

    Film dokumentalny poruszający problem wyludniania się małych miast z powodu braku pracy.

    Miasteczko

    Film dokumentalny poruszający problem wyludniania się małych miast z powodu braku pracy.

    10'03", report, 1956