Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Miejsce urodzenia / reż. Paweł Łoziński 46'41", documentary film, 1992

    Miejsce urodzenia / reż. Paweł Łoziński

    Henryk Grynberg od lat 60. mieszka na emigracji w USA. Jego misją pisarską jest ocalenie pamięci o Zagładzie – pamięci także tej najgorszej, obciążającej Polaków. Odwiedza wieś, w której podczas okupacji został zamordowany jego ojciec i braciszek. Chce dowiedzieć się prawdy od miejscowych chłopów, pamiętających jego rodzinę. Przed filmem Paweł Łoziński przeprowadził własne doświadczenie. Jego kamera śledzi twarze chłopów, których Grynberg pyta, czy go poznają. Jedni są wzruszeni, inni zakłopotani lub wrodzy. Ciąży na nich poczucie winy. Prawda o morderstwie zostaje w końcu odkryta. Na naszych oczach znajdują się namacalne dowody zbrodni. (opis z broszury Paweł Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Miejsce urodzenia / reż. Paweł Łoziński

    Henryk Grynberg od lat 60. mieszka na emigracji w USA. Jego misją pisarską jest ocalenie pamięci o Zagładzie – pamięci także tej najgorszej, obciążającej Polaków. Odwiedza wieś, w której podczas okupacji został zamordowany jego ojciec i braciszek. Chce dowiedzieć się prawdy od miejscowych chłopów, pamiętających jego rodzinę. Przed filmem Paweł Łoziński przeprowadził własne doświadczenie. Jego kamera śledzi twarze chłopów, których Grynberg pyta, czy go poznają. Jedni są wzruszeni, inni zakłopotani lub wrodzy. Ciąży na nich poczucie winy. Prawda o morderstwie zostaje w końcu odkryta. Na naszych oczach znajdują się namacalne dowody zbrodni. (opis z broszury Paweł Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    46'41", documentary film, 1992
  • Daj mi to / napisy rosyjskie 26'24", documentary film, 1988

    Daj mi to / napisy rosyjskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Daj mi to / napisy rosyjskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    26'24", documentary film, 1988
  • Daj mi to / napisy polskie 26'24", documentary film, 1988

    Daj mi to / napisy polskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Daj mi to / napisy polskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    26'24", documentary film, 1988
  • Daj mi to / napisy angielskie 26'24", documentary film, 1988

    Daj mi to / napisy angielskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Daj mi to / napisy angielskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    26'24", documentary film, 1988
  • Daj mi to / napisy niemieckie 26'24", documentary film, 1988

    Daj mi to / napisy niemieckie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Daj mi to / napisy niemieckie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    26'24", documentary film, 1988
  • Daj mi to / napisy francuskie 26'24", documentary film, 1988

    Daj mi to / napisy francuskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Daj mi to / napisy francuskie

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    26'24", documentary film, 1988
  • Ćwiczenia warsztatowe Ninateka
    12'23", documentary film, 1986

    Ćwiczenia warsztatowe

    Film o możliwości manipulowania ludźmi przez nieuczciwe metody dziennikarskie. Uliczna sonda na temat współczesnej młodzieży. Pytani przechodnie odpowiadają na pytania reporterki - ich odpowiedzi preparowane są z pomocą montażu tak, że zasadniczo wypaczony jest sens.

    Ćwiczenia warsztatowe

    Film o możliwości manipulowania ludźmi przez nieuczciwe metody dziennikarskie. Uliczna sonda na temat współczesnej młodzieży. Pytani przechodnie odpowiadają na pytania reporterki - ich odpowiedzi preparowane są z pomocą montażu tak, że zasadniczo wypaczony jest sens.

    Ninateka
    12'23", documentary film, 1986
  • Próba mikrofonu 18'31", documentary film, 1980

    Próba mikrofonu

    W zakładach Pollena- Uroda działa lokalny radiowęzeł, który prowadzi młody człowiek, traktując serio podstawowe hasła ustroju, zadaje robotnikom pytanie: czy czujesz się współgospodarzem zakładu? Robotnicy odpowiadają szczerze: nikt nie czuje się współgospodarzem. Dyrekcja jest oburzona wymową audycji, chce ją ocenzurować. Zarzuca autorowi, że „stawia niewłaściwe pytania”. Gdyby rzeczywiście pozwolić robotnikom współrządzić „rozkradliby zakład”- stwierdza dyrekcja. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Próba mikrofonu

    W zakładach Pollena- Uroda działa lokalny radiowęzeł, który prowadzi młody człowiek, traktując serio podstawowe hasła ustroju, zadaje robotnikom pytanie: czy czujesz się współgospodarzem zakładu? Robotnicy odpowiadają szczerze: nikt nie czuje się współgospodarzem. Dyrekcja jest oburzona wymową audycji, chce ją ocenzurować. Zarzuca autorowi, że „stawia niewłaściwe pytania”. Gdyby rzeczywiście pozwolić robotnikom współrządzić „rozkradliby zakład”- stwierdza dyrekcja. (opis z broszury Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    18'31", documentary film, 1980
  • Jestem zły 29'14", documentary film, 2000

    Jestem zły

    Film nie tyle opowiada historię grupy chłopców mieszkających na warszawskiej Pradze, co raczej rejestruje i przedstawia ich codzienne życie i sprawy. Bohaterów dokumentu spotykamy na podwórku, gdzie spędzają wolny czas. Wraz z kamerą odwiedzamy ich domy, poznajemy rodziny, Śledzimy każdy ich krok, przemierzając bezdroża oraz ulice jednej z najbardziej zaniedbanych dzielnic stolicy. Przede wszystkim jednak film Grzegorza Packa pozwala nieletnim mieszkańcom Pragi opowiedzieć o tym, co czują i myślą, a także przynosi odpowiedz na pytanie, jacy są. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Jestem zły

    Film nie tyle opowiada historię grupy chłopców mieszkających na warszawskiej Pradze, co raczej rejestruje i przedstawia ich codzienne życie i sprawy. Bohaterów dokumentu spotykamy na podwórku, gdzie spędzają wolny czas. Wraz z kamerą odwiedzamy ich domy, poznajemy rodziny, Śledzimy każdy ich krok, przemierzając bezdroża oraz ulice jednej z najbardziej zaniedbanych dzielnic stolicy. Przede wszystkim jednak film Grzegorza Packa pozwala nieletnim mieszkańcom Pragi opowiedzieć o tym, co czują i myślą, a także przynosi odpowiedz na pytanie, jacy są. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    29'14", documentary film, 2000
  • Pani z Ukrainy 19'11", documentary film, 2002

    Pani z Ukrainy

    Krótka etiuda psychologiczna, rozgrywająca się w jednym miejscu i czasie, zrealizowana w mieszkaniu reżysera. Ukraińska gastarbeiterka, jakich wiele pracuje w Polsce, pani Lessa, przychodzi, sprząta, myje okna, prasuje, gotuje. A równocześnie mówi. Opowiada o sobie, o swoim nieudanym małżeństwie, o samotności, o tęsknocie za córką, o marzeniu, o własnym domu. (opis z broszury Paweł Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Pani z Ukrainy

    Krótka etiuda psychologiczna, rozgrywająca się w jednym miejscu i czasie, zrealizowana w mieszkaniu reżysera. Ukraińska gastarbeiterka, jakich wiele pracuje w Polsce, pani Lessa, przychodzi, sprząta, myje okna, prasuje, gotuje. A równocześnie mówi. Opowiada o sobie, o swoim nieudanym małżeństwie, o samotności, o tęsknocie za córką, o marzeniu, o własnym domu. (opis z broszury Paweł Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    19'11", documentary film, 2002
  • Wszystko może się przytrafić Ninateka
    39'30", documentary film, 1995

    Wszystko może się przytrafić

    Film opowiada o sześcioletnim Tomku Łozińskim i jego rozmowach ze starszymi ludźmi w parku Łazienkowskim w Warszawie. Chłopiec podjeżdża na hulajnodze do staruszków siedzących na ławkach o to kim są, po co jest wojna, czym jest śmierć. Pomiędzy kolejnymi rozmowami karmi zwierzęta, bawi się, goni motyle.

    Wszystko może się przytrafić

    Film opowiada o sześcioletnim Tomku Łozińskim i jego rozmowach ze starszymi ludźmi w parku Łazienkowskim w Warszawie. Chłopiec podjeżdża na hulajnodze do staruszków siedzących na ławkach o to kim są, po co jest wojna, czym jest śmierć. Pomiędzy kolejnymi rozmowami karmi zwierzęta, bawi się, goni motyle.

    Ninateka
    39'30", documentary film, 1995
  • Żeby nie bolało Ninateka
    46'32", report, 1998

    Żeby nie bolało

    W 1974 roku dziennikarka Marta Wesołowska z "Polityki" i fotografik Erazm Ciołek odwiedzili Urszulę Flis, młodą rolniczkę gospodarującą samodzielnie na 13 hektarach ziemi. Towarzyszył im wówczas reżyser Marcel Łoziński ze swoją ekipą filmową. Tak powstał reportaż prasowy "Raport w sprawie genów" i film dokumentalny "Wizyta", rejestrujący kolejne etapy pracy dziennikarki. Po 23 latach dokumentalista postanowił powtórzyć tamtą sytuację.

    Żeby nie bolało

    W 1974 roku dziennikarka Marta Wesołowska z "Polityki" i fotografik Erazm Ciołek odwiedzili Urszulę Flis, młodą rolniczkę gospodarującą samodzielnie na 13 hektarach ziemi. Towarzyszył im wówczas reżyser Marcel Łoziński ze swoją ekipą filmową. Tak powstał reportaż prasowy "Raport w sprawie genów" i film dokumentalny "Wizyta", rejestrujący kolejne etapy pracy dziennikarki. Po 23 latach dokumentalista postanowił powtórzyć tamtą sytuację.

    Ninateka
    46'32", report, 1998
  • Kici kici 27'56", documentary film, 2008

    Kici kici

    Kociary to specyficzny typ człowieka. Trochę zwariowane, ale obdarzone złotym sercem, ciepłe, serdeczne. Najczęściej też samotne: z konieczności, wskutek zrządzenia losu, rzadziej z wyboru.

    Kici kici

    Kociary to specyficzny typ człowieka. Trochę zwariowane, ale obdarzone złotym sercem, ciepłe, serdeczne. Najczęściej też samotne: z konieczności, wskutek zrządzenia losu, rzadziej z wyboru.

    27'56", documentary film, 2008
  • Chemia Ninateka
    58'03", documentary film, 2009

    Chemia

    Zbiorowy portret ludzi chorych na raka, pacjentów Oddziału Chemioterapii Dziennej Centrum Onkologii w Warszawie.

    Chemia

    Zbiorowy portret ludzi chorych na raka, pacjentów Oddziału Chemioterapii Dziennej Centrum Onkologii w Warszawie.

    Ninateka
    58'03", documentary film, 2009
  • W tym szaleństwie 18'10", report, 1979

    W tym szaleństwie

    Obrazy różnorodnych przejawów życia: człowiek jest częścią przyrody, kosmosu.

    W tym szaleństwie

    Obrazy różnorodnych przejawów życia: człowiek jest częścią przyrody, kosmosu.

    18'10", report, 1979
  • Moje miejsce 15'37", documentary film, 1986

    Moje miejsce

    Dokument o pracownikach sopockiego Grand Hotelu.

    Moje miejsce

    Dokument o pracownikach sopockiego Grand Hotelu.

    15'37", documentary film, 1986
  • Dzień dziecka 16'33", documentary film, 1981

    Dzień dziecka

    Opis jednego dnia od przebudzenia do zaśnięcia dwóch braci z warszawskiej rodziny inteligenckiej. Ukazanie presji, jakiej poddawane są dzieci przez otaczający świat dorosłych: rodzinę, szkołę, organizacje społeczne.

    Dzień dziecka

    Opis jednego dnia od przebudzenia do zaśnięcia dwóch braci z warszawskiej rodziny inteligenckiej. Ukazanie presji, jakiej poddawane są dzieci przez otaczający świat dorosłych: rodzinę, szkołę, organizacje społeczne.

    16'33", documentary film, 1981
  • 89 mm od Europy Ninateka
    11'45", documentary film, 1993

    89 mm od Europy

    Pociągi w byłym Związku Sowieckich Republik k Radzieckich jeżdżą po torach o szerokości 1524 mm. Różnica w rozstawie torów w Europie a Związkiem Radzieckim (ZSRR) wynosi 89 mm.

    89 mm od Europy

    Pociągi w byłym Związku Sowieckich Republik k Radzieckich jeżdżą po torach o szerokości 1524 mm. Różnica w rozstawie torów w Europie a Związkiem Radzieckim (ZSRR) wynosi 89 mm.

    Ninateka
    11'45", documentary film, 1993
  • Daj mi to Ninateka
    26'24", documentary film, 1988

    Daj mi to

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Daj mi to

    Uczestnicy Grupy Treningowej Laboratorium Psychoedukacji Wojciecha Eichelbera podczas terapii konfrontują się ze swoimi problemami – skrywanymi emocjami, osamotnieniem, zmęczeniem, frustracja i innymi problemami życiowymi. Dzielą się swoimi intymnymi przemyśleniami.

    Ninateka
    26'24", documentary film, 1988
  • Piekarz Ninateka
    11'46", report, 1978

    Piekarz

    Bohaterem filmu jest młody piekarz, zawodnik ŁKS Rogowo i członek Kadry Narodowej.

    Piekarz

    Bohaterem filmu jest młody piekarz, zawodnik ŁKS Rogowo i członek Kadry Narodowej.

    Ninateka
    11'46", report, 1978
  • Wół Ninateka
    20'04", report, 1977

    Wół

    Film ukazuje codzienną pracę sędziwego rolnika.

    Wół

    Film ukazuje codzienną pracę sędziwego rolnika.

    Ninateka
    20'04", report, 1977
  • Wybór polski 50'40", documentary film, 1991

    Wybór polski

    Film dokumentalny o wyborach prezydenckich w 1990 roku w Polsce.

    Wybór polski

    Film dokumentalny o wyborach prezydenckich w 1990 roku w Polsce.

    50'40", documentary film, 1991
  • Polska Kronika Filmowa 51 1990-12-19 10'10", report, 1990

    Polska Kronika Filmowa 51 1990-12-19

    Polska Kronika Filmowa to emitowany w latach 1944–94 cotygodniowy magazyn filmowy, realizowany przez warszawską Wytwórnię Filmów Fabularnych. Na poszczególne odcinki składały się materiały informujące o najważniejszych wydarzeniach w kraju, m.in. z zakresu życia kulturalnego, gospodarczego i społecznego. W tym odcinku PKF, wyemitowanym przed Świętami Bożego Narodzenia, pokazane zostają obrazy trzech szczególnych grudniów.

    Polska Kronika Filmowa 51 1990-12-19

    Polska Kronika Filmowa to emitowany w latach 1944–94 cotygodniowy magazyn filmowy, realizowany przez warszawską Wytwórnię Filmów Fabularnych. Na poszczególne odcinki składały się materiały informujące o najważniejszych wydarzeniach w kraju, m.in. z zakresu życia kulturalnego, gospodarczego i społecznego. W tym odcinku PKF, wyemitowanym przed Świętami Bożego Narodzenia, pokazane zostają obrazy trzech szczególnych grudniów.

    10'10", report, 1990