Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Historia pewnej miłości 52'12", feature film, 1974

    Historia pewnej miłości

    Bohater filmu, Edek Wieczorek (w tej roli rewelacyjny Andrzej Mellin), to chłopak czysty jak kryształ i naiwny jak dziecko. Pracuje w fabryce, mieszka z matką, marzy o szczęśliwym ożenku i własnym kącie. Pewnego dnia dowiaduje się, że rada zakładowa przydzieliła mu mieszkanie. Ale lokal jest "rozwojowy", więc Edek, chcąc otrzymać klucze, musi jak najszybciej założyć rodzinę. Chłopak nie jest wyrachowany, pragnie ożenić się z miłości. Mimo to jego wybór pada na dziewczynę, którą ledwie zna z widzenia.

    Historia pewnej miłości

    Bohater filmu, Edek Wieczorek (w tej roli rewelacyjny Andrzej Mellin), to chłopak czysty jak kryształ i naiwny jak dziecko. Pracuje w fabryce, mieszka z matką, marzy o szczęśliwym ożenku i własnym kącie. Pewnego dnia dowiaduje się, że rada zakładowa przydzieliła mu mieszkanie. Ale lokal jest "rozwojowy", więc Edek, chcąc otrzymać klucze, musi jak najszybciej założyć rodzinę. Chłopak nie jest wyrachowany, pragnie ożenić się z miłości. Mimo to jego wybór pada na dziewczynę, którą ledwie zna z widzenia.

    52'12", feature film, 1974
  • Spirala 01:27'28", feature film, 1978

    Spirala

    Tomasz ma zaledwie 40 lat i zawsze wierzył w swoją niepohamowana witalność. Choroba niszczy jego karierę. Nie jest w stanie zaakceptować swojej sytuacji. Nie może żyć ze swoją chorobą i decyduje się na popełnienie samobójstwa w górach. Mieszkańcy schroniska w którym się zatrzymał zauważają jego brak i wyruszają na poszukiwanie. Do poszukiwań przyłączają się żołnierze i ratownicy GOPR. Mężczyznę udaje się odnaleźć i trafia do szpitala. W szpitalu odwiedzają go poznani w górach ludzie i i usiłują wesprzeć psychicznie. Pewnego dnia korzystając z nieuwagi personelu, Tomasz otwiera okno i kładzie się na parapecie.

    Spirala

    Tomasz ma zaledwie 40 lat i zawsze wierzył w swoją niepohamowana witalność. Choroba niszczy jego karierę. Nie jest w stanie zaakceptować swojej sytuacji. Nie może żyć ze swoją chorobą i decyduje się na popełnienie samobójstwa w górach. Mieszkańcy schroniska w którym się zatrzymał zauważają jego brak i wyruszają na poszukiwanie. Do poszukiwań przyłączają się żołnierze i ratownicy GOPR. Mężczyznę udaje się odnaleźć i trafia do szpitala. W szpitalu odwiedzają go poznani w górach ludzie i i usiłują wesprzeć psychicznie. Pewnego dnia korzystając z nieuwagi personelu, Tomasz otwiera okno i kładzie się na parapecie.

    01:27'28", feature film, 1978
  • Iluminacja 01:28'44", feature film, 1972

    Iluminacja

    Młody mężczyzna, Franciszek Retman wyjeżdża do Warszawy, by podjąć studia na wydziale fizyki, motywując wybór kierunku pragnieniem zdobycia pewnej wiedzy o mechanizmach rządzących światem. Przeżywszy zawód miłosny, szuka ukojenia w wędrówkach po Tatrach. Podczas wyprawy ginie jeden z kolegów bohatera, Franciszek poznaje zaś dziewczynę z którą nawiązuje bliższą znajomość po powrocie do Warszawy. Dowiedziawszy się, że Małgosia jest w ciąży skutecznie odwodzi ją od zamiaru aborcji. Po ślubie i narodzinach dziecka Franciszek podejmuje pracę w fabryce; uczestniczy też w eksperymentach w klinice neurologicznej. Śmierć przyjaciela chorego na raka mózgu sprawia, że bohater zaczyna wątpić w poznaczą siłę nauki. Porzuca rodzinę i szuka duchowego azylu w klasztorze. Ostatecznie jednak wraca do żony, kończy studia, podejmuje pracę jako asystent i zaczyna pisać doktorat. Dają się jednak we znaki pierwsze objawy choroby serca; przyjaciel radzi Franciszkowi zmianę trybu życia. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    Iluminacja

    Młody mężczyzna, Franciszek Retman wyjeżdża do Warszawy, by podjąć studia na wydziale fizyki, motywując wybór kierunku pragnieniem zdobycia pewnej wiedzy o mechanizmach rządzących światem. Przeżywszy zawód miłosny, szuka ukojenia w wędrówkach po Tatrach. Podczas wyprawy ginie jeden z kolegów bohatera, Franciszek poznaje zaś dziewczynę z którą nawiązuje bliższą znajomość po powrocie do Warszawy. Dowiedziawszy się, że Małgosia jest w ciąży skutecznie odwodzi ją od zamiaru aborcji. Po ślubie i narodzinach dziecka Franciszek podejmuje pracę w fabryce; uczestniczy też w eksperymentach w klinice neurologicznej. Śmierć przyjaciela chorego na raka mózgu sprawia, że bohater zaczyna wątpić w poznaczą siłę nauki. Porzuca rodzinę i szuka duchowego azylu w klasztorze. Ostatecznie jednak wraca do żony, kończy studia, podejmuje pracę jako asystent i zaczyna pisać doktorat. Dają się jednak we znaki pierwsze objawy choroby serca; przyjaciel radzi Franciszkowi zmianę trybu życia. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:28'44", feature film, 1972
  • Bez znieczulenia 01:50'39", feature film, 1978

    Bez znieczulenia

    Bohaterami filmu jest Jerzy Michałowski, znany korespondent zagraniczny, występujący w programie „Trzech na jednego.”

    Bez znieczulenia

    Bohaterami filmu jest Jerzy Michałowski, znany korespondent zagraniczny, występujący w programie „Trzech na jednego.”

    01:50'39", feature film, 1978
  • Człowiek z marmuru 02:34'07", feature film, 1976

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    02:34'07", feature film, 1976
  • Krótka historia jednej tablicy 05'18", animated film, 2005

    Krótka historia jednej tablicy

    W pięciominutowej animacji, z niewielkim wykorzystaniem plam koloru na białych płaszczyznach, widzimy powstanie biało-czerwonej tablicy z charakterystycznym napisem: "Solidarnośc". W skrótowych ujęciach obserwujemy zmienne losy tablicy, która była świadkiem związku zawodowego w gdańskiej stoczni. Schodzi ona do opozycyjnego podziemia, ale sprawia pewienn kłopot, ponieważ jest duża i trudno ja ukryć, a stanowi ona corpus delicti "antysocjalistycznej działalności". Gdy po 1989 roku może wyjść z ukrycia, staje się zbędnym rupieciem; o jej wystający uchwyt potykają się domownicy. W końcu zostaje zlicytowana na aukcji za tysiac złotych. Tablica jeszcze raz pojawi się w podziemiu: w jedynej nieanimowanej scenie widzimy piwnice pelną pamiatek okresu PRL. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Krótka historia jednej tablicy

    W pięciominutowej animacji, z niewielkim wykorzystaniem plam koloru na białych płaszczyznach, widzimy powstanie biało-czerwonej tablicy z charakterystycznym napisem: "Solidarnośc". W skrótowych ujęciach obserwujemy zmienne losy tablicy, która była świadkiem związku zawodowego w gdańskiej stoczni. Schodzi ona do opozycyjnego podziemia, ale sprawia pewienn kłopot, ponieważ jest duża i trudno ja ukryć, a stanowi ona corpus delicti "antysocjalistycznej działalności". Gdy po 1989 roku może wyjść z ukrycia, staje się zbędnym rupieciem; o jej wystający uchwyt potykają się domownicy. W końcu zostaje zlicytowana na aukcji za tysiac złotych. Tablica jeszcze raz pojawi się w podziemiu: w jedynej nieanimowanej scenie widzimy piwnice pelną pamiatek okresu PRL. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    05'18", animated film, 2005
  • Brzezina 01:30'26", feature film, 1970

    Brzezina

    Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych XX wieku. Głównym bohaterem jest chory na gruźlicę, umierający Stanisław, który przyjeżdza z Davos do położego wsród lasow domu swojego brata Bolesława. W leśniczówce chce umrzeć w otoczeniu najbliższych, ale też po raz ostatni zaznać uroków życia.

    Brzezina

    Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych XX wieku. Głównym bohaterem jest chory na gruźlicę, umierający Stanisław, który przyjeżdza z Davos do położego wsród lasow domu swojego brata Bolesława. W leśniczówce chce umrzeć w otoczeniu najbliższych, ale też po raz ostatni zaznać uroków życia.

    01:30'26", feature film, 1970
  • Umarła klasa. Seans T. Kantora Ninateka
    01:12'00", play, 1976

    Umarła klasa. Seans T. Kantora

    Rejestracja spektaklu teatralnego Tadeusza Kantora przedstawiająca tytułową klasę. Przedstawienie ukazuje drogę do umierania człowieka, która rozpoczyna się już w dzieciństwie. Jej symbolem są pojawiające się w spektaklu manekiny. Premiera „Umarłej klasy” odbyła się w krakowskich Krzysztoforach 15 listopada 1975 roku.

    Umarła klasa. Seans T. Kantora

    Rejestracja spektaklu teatralnego Tadeusza Kantora przedstawiająca tytułową klasę. Przedstawienie ukazuje drogę do umierania człowieka, która rozpoczyna się już w dzieciństwie. Jej symbolem są pojawiające się w spektaklu manekiny. Premiera „Umarłej klasy” odbyła się w krakowskich Krzysztoforach 15 listopada 1975 roku.

    Ninateka
    01:12'00", play, 1976