Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Śluby Panieńskie Ninateka
    01:36'45", play, 2017

    Śluby Panieńskie

    Rejestracja spektaklu Teatru Telewizji na podstawie dzieła Aleksandra Fredro „Śluby Panieńskie" w reżyserii Jana Englerta.

    Śluby Panieńskie

    Rejestracja spektaklu Teatru Telewizji na podstawie dzieła Aleksandra Fredro „Śluby Panieńskie" w reżyserii Jana Englerta.

    Ninateka
    01:36'45", play, 2017
  • Nazywa sie Błażej Rejdak 16'25", report, 1968

    Nazywa sie Błażej Rejdak

    W tym wyjątkowo pogodnym i urokliwym filmie Gryczełowska sportretowała pewien socjologiczny fenomen PRL: chłoporobotnika, czyli małorolnego chłopa, który posiadał zbyt mało ziemi, by utrzymać się z jej uprawy i dodatkowo zatrudniał się w przemyśle lub transporcie. Błażej Rejdak uprawia z żoną kawałek ziemi i pracuje na kolei. Przyglądamy się i przysłuchujemy człowiekowi o ogromnym harcie ducha, pogodzie i serdeczności. Rejdak jest de facto człowiekiem sukcesu. Wychowany samotnie przez matkę, sam doszedł do wszystkiego, co posiada. Zbudował dom i zapewnił rodzinie utrzymanie. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Nazywa sie Błażej Rejdak

    W tym wyjątkowo pogodnym i urokliwym filmie Gryczełowska sportretowała pewien socjologiczny fenomen PRL: chłoporobotnika, czyli małorolnego chłopa, który posiadał zbyt mało ziemi, by utrzymać się z jej uprawy i dodatkowo zatrudniał się w przemyśle lub transporcie. Błażej Rejdak uprawia z żoną kawałek ziemi i pracuje na kolei. Przyglądamy się i przysłuchujemy człowiekowi o ogromnym harcie ducha, pogodzie i serdeczności. Rejdak jest de facto człowiekiem sukcesu. Wychowany samotnie przez matkę, sam doszedł do wszystkiego, co posiada. Zbudował dom i zapewnił rodzinie utrzymanie. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    16'25", report, 1968
  • 90 dni w roku 14'10", report, 1968

    90 dni w roku

    Relacja z punktu skupu produktów rolnych.

    90 dni w roku

    Relacja z punktu skupu produktów rolnych.

    14'10", report, 1968
  • Studnia 13'32", report, 1986

    Studnia

    Reportaż z mazurskiej wsi noszącej miano wioski spokojnej starości. Chciano stworzyć w niej przystań dla starych, schorowanych, często samotnych rolników. Szlachetna inicjatywa - w konfrontacji z rzeczywistością - przynisła inne skutki od zamierzonych. Starz ludzie, w większości pozbawieni opieki i pomocy borykają się z uciążliwymi kłopotami codzienności.

    Studnia

    Reportaż z mazurskiej wsi noszącej miano wioski spokojnej starości. Chciano stworzyć w niej przystań dla starych, schorowanych, często samotnych rolników. Szlachetna inicjatywa - w konfrontacji z rzeczywistością - przynisła inne skutki od zamierzonych. Starz ludzie, w większości pozbawieni opieki i pomocy borykają się z uciążliwymi kłopotami codzienności.

    13'32", report, 1986
  • Siedliszcze 07'13", report, 1960

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    Siedliszcze

    Reportaż nawiązujący do tradycji „czarnej serii”. Gryczełowska zestawia w nim dwa krańcowo odmienne obrazy wymienionej w tytule miejscowości: dawny i wspaniały, przywołany we fragmentach wydania Polskiej Kroniki Filmowej z 1954 roku, oraz współczesny i żałosny z 1960 roku. Miniona wspaniałość pokazana w socrealistycznej kronice nie była jednak iluzją potiomkinowskiej wsi, ale wizerunkiem autentycznego rozkwitu Siedliszcza, którego sprawcą był młody lekarz, dr Aleksander Bałasz. Dzięki jego inicjatywie biedna i nikomu nieznana osada na Lubelszczyźnie mogła poszczycić się w połowie lat 50. Pierwszy wiejskim Domem Sportowca, nowoczesną izbą porodową, basenem, boiskiem sportowym, szpitalem, parkiem, łaźnią wiejską czy studnią głębinową. Gdy jednak doktor Bałasz opuścił Siedliszcze i zabrakło charyzmatycznego społecznika, jego dzieło zaczęło stopniowo podupadać. Gryczełowska pokazała smutny obraz rozpadu i zniszczenia. (opis z broszury Gryczełowska/Halladin/Kamieńska. Polska Szkoła Dokumentu)

    07'13", report, 1960
  • ... w lutym 1971 10'01", documentary film, 1971

    ... w lutym 1971

    Reportaż ze spotkania posła z mieszkańcami wsi.

    ... w lutym 1971

    Reportaż ze spotkania posła z mieszkańcami wsi.

    10'01", documentary film, 1971
  • Kujawska Atlantyda 2016-10-22 24'06", cultural program, 2016

    Kujawska Atlantyda 2016-10-22

    „Dzika muzyka" to program cykliczny poświęcony tradycjom i korzeniom polskiej muzyki, odległy od konwencji kojarzącej się z cepelią. Tradycyjne polskie rytmy, śpiew i taniec są elementem porywającej opowieści o rodzimej kulturze. Odcinek poświęcony Kujawom.

    Kujawska Atlantyda 2016-10-22

    „Dzika muzyka" to program cykliczny poświęcony tradycjom i korzeniom polskiej muzyki, odległy od konwencji kojarzącej się z cepelią. Tradycyjne polskie rytmy, śpiew i taniec są elementem porywającej opowieści o rodzimej kulturze. Odcinek poświęcony Kujawom.

    24'06", cultural program, 2016
  • "Szkice piórkiem" Andrzej Bobkowski 49 19'56", book reading, 2012

    "Szkice piórkiem" Andrzej Bobkowski 49

    Czterdziesty dziewiąty odcinek radiowego odczytu „Szkiców piórkiem” - dziennika Andrzeja Bobkowskiego z lat 1940-1944 w wykonaniu Adama Ferency.

    "Szkice piórkiem" Andrzej Bobkowski 49

    Czterdziesty dziewiąty odcinek radiowego odczytu „Szkiców piórkiem” - dziennika Andrzeja Bobkowskiego z lat 1940-1944 w wykonaniu Adama Ferency.

    19'56", book reading, 2012
  • "Szkice piórkiem" Andrzej Bobkowski 44 20'13", book reading, 2012

    "Szkice piórkiem" Andrzej Bobkowski 44

    Czterdziesty czwarty odcinek radiowego odczytu „Szkiców piórkiem” - dziennika Andrzeja Bobkowskiego z lat 1940-1944 w wykonaniu Adama Ferency.

    "Szkice piórkiem" Andrzej Bobkowski 44

    Czterdziesty czwarty odcinek radiowego odczytu „Szkiców piórkiem” - dziennika Andrzeja Bobkowskiego z lat 1940-1944 w wykonaniu Adama Ferency.

    20'13", book reading, 2012
  • Kocham Kino Cafe - Andrzej Barański, twórcy filmu "Księstwo" 42'44", interview, 2011

    Kocham Kino Cafe - Andrzej Barański, twórcy filmu "Księstwo"

    Materiał jest rejestracją spotkania z cyklu "Kocham Kino Cafe", zrealizowanego podczas 5. Festiwalu Sztuki i Filmu "Dwa Brzegi" z twórcami filmu „Księstwo".

    Kocham Kino Cafe - Andrzej Barański, twórcy filmu "Księstwo"

    Materiał jest rejestracją spotkania z cyklu "Kocham Kino Cafe", zrealizowanego podczas 5. Festiwalu Sztuki i Filmu "Dwa Brzegi" z twórcami filmu „Księstwo".

    42'44", interview, 2011
  • Krystyna M. 32'36", etiuda filmowa, 1973

    Krystyna M.

    Obraz młodej dziewczyny ze wsi.

    Krystyna M.

    Obraz młodej dziewczyny ze wsi.

    32'36", etiuda filmowa, 1973
  • Wizyta Ninateka
    15'04", documentary film, 1974

    Wizyta

    Szkic do portretu młodej kobiety, która sama prowadzi gospodarstwo rolne a mimo to znajduje czas na rozrywki kulturalne m.in. koresponduje z literatami. Marcel Łoziński za zgodą bohaterki zaaranżował jej spotkanie z dziennikarką, która zgodnie z ówczesnym stylem - przyjechała do bohaterki z gotowa tezą, że jej życie na wsi nie ma sensu i powinna spróbować zrobić karierę w mieście. (opis z broszury: Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Wizyta

    Szkic do portretu młodej kobiety, która sama prowadzi gospodarstwo rolne a mimo to znajduje czas na rozrywki kulturalne m.in. koresponduje z literatami. Marcel Łoziński za zgodą bohaterki zaaranżował jej spotkanie z dziennikarką, która zgodnie z ówczesnym stylem - przyjechała do bohaterki z gotowa tezą, że jej życie na wsi nie ma sensu i powinna spróbować zrobić karierę w mieście. (opis z broszury: Marcel Łoziński. Polska Szkoła Dokumentu)

    Ninateka
    15'04", documentary film, 1974
  • Brzezina 01:30'26", feature film, 1970

    Brzezina

    Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych XX wieku. Głównym bohaterem jest chory na gruźlicę, umierający Stanisław, który przyjeżdza z Davos do położego wsród lasow domu swojego brata Bolesława. W leśniczówce chce umrzeć w otoczeniu najbliższych, ale też po raz ostatni zaznać uroków życia.

    Brzezina

    Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych XX wieku. Głównym bohaterem jest chory na gruźlicę, umierający Stanisław, który przyjeżdza z Davos do położego wsród lasow domu swojego brata Bolesława. W leśniczówce chce umrzeć w otoczeniu najbliższych, ale też po raz ostatni zaznać uroków życia.

    01:30'26", feature film, 1970
  • Pieśń młodości 03'01", musical and spoken-word piece, 1961

    Pieśń młodości

    „Pieśń młodości” Kazimierza Serockiego w wyk. chóru dziecięcego pod kierunkiem Henryka Blachy. Przy fortepianie Rajmund Ambroziak

    Pieśń młodości

    „Pieśń młodości” Kazimierza Serockiego w wyk. chóru dziecięcego pod kierunkiem Henryka Blachy. Przy fortepianie Rajmund Ambroziak

    03'01", musical and spoken-word piece, 1961
  • Pieśń młodości 03'04", musical and spoken-word piece, 1961

    Pieśń młodości

    „Pieśń młodości” Kazimierza Serockiego w wyk. chóru dziecięcego pod kierunkiem Henryka Blachy. Przy fortepianie Rajmund Ambroziak

    Pieśń młodości

    „Pieśń młodości” Kazimierza Serockiego w wyk. chóru dziecięcego pod kierunkiem Henryka Blachy. Przy fortepianie Rajmund Ambroziak

    03'04", musical and spoken-word piece, 1961
  • Ludzie i dudki 01:22'53", radio play, 1954

    Ludzie i dudki

    Słuchowisko oryginalne - problem kułactwa w ujęciu humorystycznym. Pietrek i Józek przyjeżdżają po odbytej służbie wojskowej do rodzinnej wsi Pietrka. Za kilka miesięcy mają zacząć pracę w Radomiu. Na wsi aktywnie agitują na rzecz nowego porządku społecznego. Pietrek zakochuje się w córce miejscowego chłopa. Potrzebuje pieniędzy na wesele. Starszy brat Antoni radzi mu zarobić pracą. Zawozi Józka i Pietrka do miejscowego „ukrytego” kułaka Wydołka. Chce aby „miejskie nieroby”, jak ich określa, dostały nauczkę. Wydołek jest starym oszustem, kanciarzem, sknerą i wyzyskiwaczem zatrudnianych parobków - wilkiem w skórze owieczki. Pietrek i Józek faktycznie dostają „wycisk” od Wydołka. Józek dowiaduje się od Balbiny, rzekomej córki kułaka, całej prawdy. Chłopcy postanawiają się zemścić. Doprowadzają do sytuacji, w której Wydołek zostaje przodownikiem pracy.

    Ludzie i dudki

    Słuchowisko oryginalne - problem kułactwa w ujęciu humorystycznym. Pietrek i Józek przyjeżdżają po odbytej służbie wojskowej do rodzinnej wsi Pietrka. Za kilka miesięcy mają zacząć pracę w Radomiu. Na wsi aktywnie agitują na rzecz nowego porządku społecznego. Pietrek zakochuje się w córce miejscowego chłopa. Potrzebuje pieniędzy na wesele. Starszy brat Antoni radzi mu zarobić pracą. Zawozi Józka i Pietrka do miejscowego „ukrytego” kułaka Wydołka. Chce aby „miejskie nieroby”, jak ich określa, dostały nauczkę. Wydołek jest starym oszustem, kanciarzem, sknerą i wyzyskiwaczem zatrudnianych parobków - wilkiem w skórze owieczki. Pietrek i Józek faktycznie dostają „wycisk” od Wydołka. Józek dowiaduje się od Balbiny, rzekomej córki kułaka, całej prawdy. Chłopcy postanawiają się zemścić. Doprowadzają do sytuacji, w której Wydołek zostaje przodownikiem pracy.

    01:22'53", radio play, 1954
  • Koniec półświni 40'42", radio play, 1976

    Koniec półświni

    Słuchowisko-monodram. Monolog wewnętrzny zarzynanej świni. Wieprz jest obdarzony nie tylko inteligencją, ale też godnością i wrażliwością, a nawet zdolnością do przeżywania uczuć, pamięcią i wiedzą. Orientuje się w realiach ludzkiego życia, a nawet w literaturze i filozofii. Nie tylko myśli w ludzkim języku, ale ma też zdolności literackie. Wieprzek jest własnością magistra Pilarskiego, założyciela i kierownika spółdzielni produkcyjnej; Pilarski dostał świnię od tejże spółdzielni w ramach tak zwanego deputatu. Świnia od dawna wie, jaki koniec ją czeka.

    Koniec półświni

    Słuchowisko-monodram. Monolog wewnętrzny zarzynanej świni. Wieprz jest obdarzony nie tylko inteligencją, ale też godnością i wrażliwością, a nawet zdolnością do przeżywania uczuć, pamięcią i wiedzą. Orientuje się w realiach ludzkiego życia, a nawet w literaturze i filozofii. Nie tylko myśli w ludzkim języku, ale ma też zdolności literackie. Wieprzek jest własnością magistra Pilarskiego, założyciela i kierownika spółdzielni produkcyjnej; Pilarski dostał świnię od tejże spółdzielni w ramach tak zwanego deputatu. Świnia od dawna wie, jaki koniec ją czeka.

    40'42", radio play, 1976
  • Panny z Wilka 2016-06-11 45'07", radio play, 2016

    Panny z Wilka 2016-06-11

    Radiowa adaptacja powieści Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem. Wiktor Ruben, zarządca majątku dla ociemniałych dzieci postanawia odwiedzić majątek swojego wujostwa, w którym nie był od 15 lat. Gdy wysiada na stacji kolejowej, wracają wspomnienia. Zmiany, jakie zaszły w krajobrazie, uświadamiają Rubenowi czas, jaki upłynął od jego ostatniej wizyty. Po drodze do dworku stał jeszcze jeden folwark, majątek Wilko. W majątku tym mieszkały przed 15 laty młode panny, które często odwiedzał, dla jednej był nawet nauczycielem. Pod wpływem impulsu postanawia skręcić do Wilka i odwiedzić panny, zobaczyć jak się zmieniły.

    Panny z Wilka 2016-06-11

    Radiowa adaptacja powieści Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem. Wiktor Ruben, zarządca majątku dla ociemniałych dzieci postanawia odwiedzić majątek swojego wujostwa, w którym nie był od 15 lat. Gdy wysiada na stacji kolejowej, wracają wspomnienia. Zmiany, jakie zaszły w krajobrazie, uświadamiają Rubenowi czas, jaki upłynął od jego ostatniej wizyty. Po drodze do dworku stał jeszcze jeden folwark, majątek Wilko. W majątku tym mieszkały przed 15 laty młode panny, które często odwiedzał, dla jednej był nawet nauczycielem. Pod wpływem impulsu postanawia skręcić do Wilka i odwiedzić panny, zobaczyć jak się zmieniły.

    45'07", radio play, 2016
  • Jezus we wsi 53'55", radio play, 2002

    Jezus we wsi

    Słuchowisko oryginalne. Słuchowisko komediowe opowiadające o niezwykłym wydarzeniu w pewnej typowo polskiej wsi. Ludzie spotykają we wsi żywego Jezusa, oddają mu hołd, bowiem Jezus jest dokładnym ucieleśnieniem wyobrażenia o Panu Jezusie "jak z obrazka".

    Jezus we wsi

    Słuchowisko oryginalne. Słuchowisko komediowe opowiadające o niezwykłym wydarzeniu w pewnej typowo polskiej wsi. Ludzie spotykają we wsi żywego Jezusa, oddają mu hołd, bowiem Jezus jest dokładnym ucieleśnieniem wyobrażenia o Panu Jezusie "jak z obrazka".

    53'55", radio play, 2002
  • Rodzina człowiecza Ninateka
    24'19", documentary film, 1966

    Rodzina człowiecza

    Surowy zapis jednego dnia z życia chłopskiej rodziny na Pojezierzu Augustowskim.

    Rodzina człowiecza

    Surowy zapis jednego dnia z życia chłopskiej rodziny na Pojezierzu Augustowskim.

    Ninateka
    24'19", documentary film, 1966
  • Pieśń żniwna 03'49", musical and spoken-word piece, 1956

    Pieśń żniwna

    „Pieśń żniwna”, muz.: Alojzy Kluczniok, sł.: Bronisław Czosnowski

    Pieśń żniwna

    „Pieśń żniwna”, muz.: Alojzy Kluczniok, sł.: Bronisław Czosnowski

    03'49", musical and spoken-word piece, 1956
  • Cała jaskrawość 2013-09-15 45'30", radio play, 2013

    Cała jaskrawość 2013-09-15

    Słuchowisko radiowe, opowiadające o losach rodziny. W jednej chacie na wsi mieszka matka z dwoma dorosłymi synami. Mężczyźni imają się różnych dorywczych prac. Synowie darzą matkę szacunkiem, a ona okazuje im miłość i troskę.

    Cała jaskrawość 2013-09-15

    Słuchowisko radiowe, opowiadające o losach rodziny. W jednej chacie na wsi mieszka matka z dwoma dorosłymi synami. Mężczyźni imają się różnych dorywczych prac. Synowie darzą matkę szacunkiem, a ona okazuje im miłość i troskę.

    45'30", radio play, 2013
  • Ostatni dom 2013-07-07 45'08", radio play, 2013

    Ostatni dom 2013-07-07

    Słuchowisko radiowe którego bohaterka jadąc samochodem przez wyludnioną wieś grzęźnie samochodem w piachu. Szukając pomocy trafia na samotnego mężczyznę. Między dwojgiem ludzi rozpoczyna się emocjonalna gra.

    Ostatni dom 2013-07-07

    Słuchowisko radiowe którego bohaterka jadąc samochodem przez wyludnioną wieś grzęźnie samochodem w piachu. Szukając pomocy trafia na samotnego mężczyznę. Między dwojgiem ludzi rozpoczyna się emocjonalna gra.

    45'08", radio play, 2013
  • Martin Pollack (5) 2009-10-23 11'44", statement, 2009

    Martin Pollack (5) 2009-10-23

    Zapiski ze współczesności to cykl audycji, które dają słuchaczowi możliwość zaznajomienia się z gościem programu – bohaterem tygodnia. Pisarze, artyści, naukowcy snują biograficzne wspomnienia lub dzielą się przemyśleniami i refleksjami na temat różnych zjawisk współczesnego świata. W pięciu odcinkach swoje historie z przeszłości opowiada austriacki eseista, publicysta i tłumacz literatury polskiej Martin Pollack.

    Martin Pollack (5) 2009-10-23

    Zapiski ze współczesności to cykl audycji, które dają słuchaczowi możliwość zaznajomienia się z gościem programu – bohaterem tygodnia. Pisarze, artyści, naukowcy snują biograficzne wspomnienia lub dzielą się przemyśleniami i refleksjami na temat różnych zjawisk współczesnego świata. W pięciu odcinkach swoje historie z przeszłości opowiada austriacki eseista, publicysta i tłumacz literatury polskiej Martin Pollack.

    11'44", statement, 2009
  • Gawędy harcerzy byłego Wolnego Miasta Gdańska - „Jestem Polakiem...” 10'42", program, 1981

    Gawędy harcerzy byłego Wolnego Miasta Gdańska - „Jestem Polakiem...”

    Audycja Rozgłośni Harcerskiej poświęcona wspomnieniom druha Jana Świeczkowskiego na temat działalności polskiego harcerstwa w Wolnym Mieście Gdańsku w latach 30. XX wieku. Materiał zawiera wypowiedź nagraną podczas trzeciego złazu byłych harcerzy Wolnego Miasta Gdańska.

    Gawędy harcerzy byłego Wolnego Miasta Gdańska - „Jestem Polakiem...”

    Audycja Rozgłośni Harcerskiej poświęcona wspomnieniom druha Jana Świeczkowskiego na temat działalności polskiego harcerstwa w Wolnym Mieście Gdańsku w latach 30. XX wieku. Materiał zawiera wypowiedź nagraną podczas trzeciego złazu byłych harcerzy Wolnego Miasta Gdańska.

    10'42", program, 1981