Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Usłyszcie mój krzyk / napisy francuskie 46'18", documentary film, 1991

    Usłyszcie mój krzyk / napisy francuskie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    Usłyszcie mój krzyk / napisy francuskie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    46'18", documentary film, 1991
  • Usłyszcie mój krzyk / napisy angielskie 46'18", documentary film, 1991

    Usłyszcie mój krzyk / napisy angielskie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    Usłyszcie mój krzyk / napisy angielskie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    46'18", documentary film, 1991
  • Usłyszcie mój krzyk / napisy niemieckie 46'18", documentary film, 1991

    Usłyszcie mój krzyk / napisy niemieckie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    Usłyszcie mój krzyk / napisy niemieckie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    46'18", documentary film, 1991
  • Usłyszcie mój krzyk / napisy rosyjskie 46'18", documentary film, 1991

    Usłyszcie mój krzyk / napisy rosyjskie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    Usłyszcie mój krzyk / napisy rosyjskie

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    46'18", documentary film, 1991
  • Jestem mordercą / napisy angielskie 01:47'20", feature film, 2016

    Jestem mordercą / napisy angielskie

    Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. XX wieku. Główny bohater filmu, Janusz Jasiński jest młodym porucznikiem milicji. Po kolejnych niepowodzeniach dotychczasowego śledztwa w sprawie brutalnych zabójstw kobiet zostaje mianowany nowym szefem grupy dochodzeniowej. Stara się zrobić wszystko by wykorzystać życiową szansę i złapać seryjnego mordercę.

    Jestem mordercą / napisy angielskie

    Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. XX wieku. Główny bohater filmu, Janusz Jasiński jest młodym porucznikiem milicji. Po kolejnych niepowodzeniach dotychczasowego śledztwa w sprawie brutalnych zabójstw kobiet zostaje mianowany nowym szefem grupy dochodzeniowej. Stara się zrobić wszystko by wykorzystać życiową szansę i złapać seryjnego mordercę.

    01:47'20", feature film, 2016
  • Na podobieństwo Jacka / napisy angielskie 54'05", documentary film, 2000

    Na podobieństwo Jacka / napisy angielskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    Na podobieństwo Jacka / napisy angielskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    54'05", documentary film, 2000
  • Na podobieństwo Jacka / napisy niemieckie 54'05", documentary film, 2000

    Na podobieństwo Jacka / napisy niemieckie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    Na podobieństwo Jacka / napisy niemieckie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    54'05", documentary film, 2000
  • Na podobieństwo Jacka / napisy polskie 54'05", documentary film, 2000

    Na podobieństwo Jacka / napisy polskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    Na podobieństwo Jacka / napisy polskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    54'05", documentary film, 2000
  • Na podobieństwo Jacka / napisy rosyjskie 54'05", documentary film, 2000

    Na podobieństwo Jacka / napisy rosyjskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    Na podobieństwo Jacka / napisy rosyjskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    54'05", documentary film, 2000
  • Na podobieństwo Jacka / napisy francuskie 54'05", documentary film, 2000

    Na podobieństwo Jacka / napisy francuskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    Na podobieństwo Jacka / napisy francuskie

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    54'05", documentary film, 2000
  • Tonia and her children / zwiastun 02'13", trailer, 2011

    Tonia and her children / zwiastun

    Zwiastun do filmu dokumentalnego o losie żydowskiej komunistki Toni Lechtman, aresztowanej i oskarżonej o współpracę z amerykańskim wywiadem a następnie skazanej na 5 lat więzienia i o losie jej dzieci Wery i Marcela, które ten czas (pobyt matki w więzieniu) spędziły w domu dziecka, jako "dzieci komunistów".

    Tonia and her children / zwiastun

    Zwiastun do filmu dokumentalnego o losie żydowskiej komunistki Toni Lechtman, aresztowanej i oskarżonej o współpracę z amerykańskim wywiadem a następnie skazanej na 5 lat więzienia i o losie jej dzieci Wery i Marcela, które ten czas (pobyt matki w więzieniu) spędziły w domu dziecka, jako "dzieci komunistów".

    02'13", trailer, 2011
  • 24 godziny Jadwigi L. 14'20", documentary film, 1967

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    14'20", documentary film, 1967
  • Jestem mordercą 01:47'20", feature film, 2016

    Jestem mordercą

    Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. XX wieku. Główny bohater filmu, Janusz Jasiński jest młodym porucznikiem milicji. Po kolejnych niepowodzeniach dotychczasowego śledztwa w sprawie brutalnych zabójstw kobiet zostaje mianowany nowym szefem grupy dochodzeniowej. Stara się zrobić wszystko by wykorzystać życiową szansę i złapać seryjnego mordercę.

    Jestem mordercą

    Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. XX wieku. Główny bohater filmu, Janusz Jasiński jest młodym porucznikiem milicji. Po kolejnych niepowodzeniach dotychczasowego śledztwa w sprawie brutalnych zabójstw kobiet zostaje mianowany nowym szefem grupy dochodzeniowej. Stara się zrobić wszystko by wykorzystać życiową szansę i złapać seryjnego mordercę.

    01:47'20", feature film, 2016
  • Powidoki 01:35'28", feature film, 2016

    Powidoki

    Film o życiu polskiego malarza i teoretyka sztuki Władysława Strzemińskiego, którego sztuka nie spełniała norm doktryny realizmu socjalistycznego.

    Powidoki

    Film o życiu polskiego malarza i teoretyka sztuki Władysława Strzemińskiego, którego sztuka nie spełniała norm doktryny realizmu socjalistycznego.

    01:35'28", feature film, 2016
  • Tonia i jej dzieci Ninateka
    57'01", documentary film, 2011

    Tonia i jej dzieci

    Film dokumentalny o losie żydowskiej komunistki Toni Lechtman, aresztowanej i oskarżonej o współpracę z amerykańskim wywiadem a następnie skazanej na 5 lat więzienia i o losie jej dzieci Wery i Marcela, które ten czas (pobyt matki w więzieniu) spędziły w domu dziecka, jako "dzieci komunistów".

    Tonia i jej dzieci

    Film dokumentalny o losie żydowskiej komunistki Toni Lechtman, aresztowanej i oskarżonej o współpracę z amerykańskim wywiadem a następnie skazanej na 5 lat więzienia i o losie jej dzieci Wery i Marcela, które ten czas (pobyt matki w więzieniu) spędziły w domu dziecka, jako "dzieci komunistów".

    Ninateka
    57'01", documentary film, 2011
  • Rejs 01:06'45", feature film, 1970

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    Rejs

    Przed rzecznym statkiem wycieczkowym zbierają się pasażerowie. Załoga opala się i obserwuje zmagania pasażerów podczas wsiadania na pokład. Widzimy wręczanie łapówki w zamian za bilet. Dwóch pasażerów dostaje się na statek dzięki tupetowi jednego z nich: kapitan jest przekonany, że to oczekiwany przez niego pracownik "kulturalno-oświatowy" (kaowiec). Na specjalnym zebraniu kapitan przedstawia go innym pasażerom. Między wycieczkowiczami nie ma porozumienia, więc fałszywy kaowiec łatwo staje się panem sytuacji i podporządkowuje sobie działania reszty grupy pod pozorem organizowania występów dla kapitana. Program artystyczny jest żenująca składanką popisów gimnastycznych, wokalnych, tanecznych oraz konkursów, które przypominają występy dzieci na letniej kolonii. Pasażerowie zaczynają zachowywać się coraz bardziej infantylnie, czemu towarzyszą konflikty i donosy. Im większy chaos i niezgoda panująca na statku, tym bardziej sugestywne jest wrażenie, ze samozwańczy kaowiec wprowadził ład i słusznie panuje nad anarchiczną masa ludzką. (opis filmu z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:06'45", feature film, 1970
  • Na podobieństwo Jacka 54'05", documentary film, 2000

    Na podobieństwo Jacka

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    Na podobieństwo Jacka

    Jacek Kuroń mówi w filmie o swoim ojcu socjaliście, który wpoił mu przykazanie: zawsze stawaj po stronie słabszego. Mówi o latach powojennych, o początkach swojego społecznictwa, o tym jak stawał się młodym aparatczykiem partyjnym, wreszcie opozycjonistą. O harcerstwie, jako próbie realizacji utopii, w której sprawiedliwość łączy się z wolnością. (opis z broszury Andrzej Titkow. Polska Szkoła Dokumentu)

    54'05", documentary film, 2000
  • Jestem mężczyzną 16'05", documentary film, 1985

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    Jestem mężczyzną

    Portret działacza społecznego i politycznego jednego z wrocławskich osiedli. Mężczyzna pełni funkcje - I sekretarza POP PZPR, przewodniczącego Rady Osiedlowej, komendanta ORMO, kieruje chórem "Wesołe Anulki", pracuje w PRON-ie i komitecie przeciwalkoholowym. Organizuje różne zajęcia sportowe, prowadzi zebrania i akdemie, jest duszą wszystkich spotkań. Finałową sceną filmu jest wręczenie bohaterowi odznaki działacza Ligi Kobiet Polskich z okazji 40 lecia tej organizacji. Mężczyzna bowiem pełni również funkcję. . . przewodniczącego osiedlowego Koła Ligi Kobiet.

    16'05", documentary film, 1985
  • Każdy wie kto za kim stoi 06'24", documentary film, 1983

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    Każdy wie kto za kim stoi

    Ironiczne spojrzenie na jeden z ponadczasowych „sportów” Polaków – stanie w kolejce.

    06'24", documentary film, 1983
  • Usłyszcie mój krzyk 46'18", documentary film, 1991

    Usłyszcie mój krzyk

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    Usłyszcie mój krzyk

    Film dokumentalny o Ryszardzie Siwcu, który 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na stadionie X-lecia dokonał samospalenia w obecności 100 000 ludzi. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca dwa dnie przed samospaleniem oraz ujęcie (7 sekund) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora Polskiej Kroniki Filmowej Zbigniewa Skoczka.

    46'18", documentary film, 1991
  • Człowiek z marmuru 02:34'07", feature film, 1976

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Człowiek z marmuru

    Jest połowa lat 70. Agnieszka, studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego w telewizji. Temat, na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Dziewczyna przegląda archiwalne materiały filmowe, rozmawia z ludźmi, którzy go znali i wiele o nim wiedzą. W trakcie swojej pracy odsłania skrywane oblicze tamtej epoki. Dostrzega, że młody robotnik w istocie był przedmiotem wielkiej manipulacji, Birkut, który zorientował się w końcu w swojej roli, zbuntował się a za swój bunt zapłacił nie tylko zrzuceniem z piedestału, ale tez kilkuletnim więzieniem. Od początku sprzeciwiający się całemu niepoprawnemu politycznie przedsięwzięciu redaktor z telewizji na kilka dni przed ukończeniem filmu odbiera Agnieszce kamerę, ekipę i dostęp do materiałów. Film nie powstaje. Dziewczyna po chwili załamania wyrusza jednak na poszukiwanie samego Birkuta, którego dotąd nie udało jej się znaleźć. Dowiaduje się, że jej bohater nie żyje, ale w zamian spotyka jego syna, Maćka Tomczyka, z którym triumfalnie wkracza na telewizyjne korytarze. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    02:34'07", feature film, 1976