Filter results

  • Available

    Use cursor keys to change selection.
  • Recording classification

    • genre Press enter to open
      Close filter

      genre

      Press the space bar to confirm your selection.
    • keyword Press enter to open
      Close filter

      keyword

      Press the space bar to confirm your selection.
    • type of recording Press enter to open
      Close filter

      type of recording

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Recording details

    • producers Press enter to open
      Close filter

      producers

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production country Press enter to open
      Close filter

      production country

      Press the space bar to confirm your selection.
    • production year Press enter to open
    • running time Press enter to open
      min min
    • color Press enter to open
      Close filter

      color

      Press the space bar to confirm your selection.
    • location of event Press enter to open
      Close filter

      location of event

      Press the space bar to confirm your selection.
    • legal status Press enter to open
      Close filter

      legal status

      Press the space bar to confirm your selection.
  • Moralność pani Dulskiej / 1950 01:18'47", radio play, 1950

    Moralność pani Dulskiej / 1950

    Słuchowisko na podstawie tragifarsy Gabrieli Zapolskiej. Utwór o hipokryzji i zakłamaniu mieszczaństwa. Tytułowa pani Dulska poucza wszystkich i udziela rad sama się do nich nie stosując.

    Moralność pani Dulskiej / 1950

    Słuchowisko na podstawie tragifarsy Gabrieli Zapolskiej. Utwór o hipokryzji i zakłamaniu mieszczaństwa. Tytułowa pani Dulska poucza wszystkich i udziela rad sama się do nich nie stosując.

    01:18'47", radio play, 1950
  • Wczasy akademickie 18'10", etiuda filmowa, 1950

    Wczasy akademickie

    Film jest rodzajem impresji składającej się ze sfilmowanych i połączonych ze sobą fotografii, zmontowanych pod ilustrację muzyczną. Kulminacją opowieści jest wypadek samochodowy

    Wczasy akademickie

    Film jest rodzajem impresji składającej się ze sfilmowanych i połączonych ze sobą fotografii, zmontowanych pod ilustrację muzyczną. Kulminacją opowieści jest wypadek samochodowy

    18'10", etiuda filmowa, 1950
  • Juliusz i Ethel 01:54'39", radio play, 1954

    Juliusz i Ethel

    Słuchowisko według dramatu Leona Kruczkowskiego "Juliusz i Ethel". Przeniesienie z Teatru Kameralnego w Warszawie. Bohaterami dramatu są małżonkowie Ethel i Juliusz Rosenbergowie, obywatele amerykańscy, oskarżeni o szpiegostwo na rzecz Związku Radzieckiego i straceni na krześle elektrycznym 19 czerwca 1953 roku, w więzieniu Sing-Sing. Świat podzieliła opinia o ich winie lub niewinności. Akcja dramatu rozpoczyna się kilkanaście godzin przed egzekucją.

    Juliusz i Ethel

    Słuchowisko według dramatu Leona Kruczkowskiego "Juliusz i Ethel". Przeniesienie z Teatru Kameralnego w Warszawie. Bohaterami dramatu są małżonkowie Ethel i Juliusz Rosenbergowie, obywatele amerykańscy, oskarżeni o szpiegostwo na rzecz Związku Radzieckiego i straceni na krześle elektrycznym 19 czerwca 1953 roku, w więzieniu Sing-Sing. Świat podzieliła opinia o ich winie lub niewinności. Akcja dramatu rozpoczyna się kilkanaście godzin przed egzekucją.

    01:54'39", radio play, 1954
  • Jedzie tabor 13'02", documentary film, 1955

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    Jedzie tabor

    Szkolna etiuda Władysława Ślesickiego a zarazem pierwszy film, jaki w życiu nakręcił, jest unikalnym zapisem wizualnym kultury polskich Romów zrealizowanym w połowie lat 50. (opis z broszury Władysław Ślesicki. Polska Szkoła Dokumentu)

    13'02", documentary film, 1955
  • Joanna 53'10", radio play, 1958

    Joanna

    Słuchowisko oryginalne Tragiczna sytuacja dziewczyny, jako konsekwencja romansu z żonatym mężczyzną.

    Joanna

    Słuchowisko oryginalne Tragiczna sytuacja dziewczyny, jako konsekwencja romansu z żonatym mężczyzną.

    53'10", radio play, 1958
  • Antykwariat / real. M. Chwedczuk 06'42", etiuda filmowa, 1959

    Antykwariat / real. M. Chwedczuk

    Film pokazuje miejskie życie w trzech różnych przestrzeniach – na skwerach i ulicach, gdzie przechadzają się ludzie, w kawiarni, gdzie spotykają się, jedzą, rozmawiają i czytają oraz w antykwariacie, pełnym antycznych przedmiotów.

    Antykwariat / real. M. Chwedczuk

    Film pokazuje miejskie życie w trzech różnych przestrzeniach – na skwerach i ulicach, gdzie przechadzają się ludzie, w kawiarni, gdzie spotykają się, jedzą, rozmawiają i czytają oraz w antykwariacie, pełnym antycznych przedmiotów.

    06'42", etiuda filmowa, 1959
  • Józio, czyli przechadzka między dobrem a złem 01:03'22", radio play, 1960

    Józio, czyli przechadzka między dobrem a złem

    Słuchowisko według opowiadania pod tym samym tytułem. Zabawna historyjka obyczajowo-sensacyjna o dobrym sędzi Józiu Huckim, który pomaga ludziom oraz wspiera ich w potrzebie, a także uchodzi za bardzo dobrego człowieka, prawie nieskazitelnego. Pewnego dnia w ich domu zjawia się Gustaw ubrany w strój więzienny, oskarżony o bigamię. Wprowadza sporo zamieszania w rodzinie Huckich, a później w kryminale.

    Józio, czyli przechadzka między dobrem a złem

    Słuchowisko według opowiadania pod tym samym tytułem. Zabawna historyjka obyczajowo-sensacyjna o dobrym sędzi Józiu Huckim, który pomaga ludziom oraz wspiera ich w potrzebie, a także uchodzi za bardzo dobrego człowieka, prawie nieskazitelnego. Pewnego dnia w ich domu zjawia się Gustaw ubrany w strój więzienny, oskarżony o bigamię. Wprowadza sporo zamieszania w rodzinie Huckich, a później w kryminale.

    01:03'22", radio play, 1960
  • Pocztówki z Zakopanego 12'41", report, 1960

    Pocztówki z Zakopanego

    Reportaż z zakopiańskich Krupówek.

    Pocztówki z Zakopanego

    Reportaż z zakopiańskich Krupówek.

    12'41", report, 1960
  • Zezowate szczęście 01:48'11", feature film, 1960

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    Zezowate szczęście

    Jan Piszczyk prosi naczelnika początkowo bliżej nieokreślonej placówki o możliwości pozostania tu, gdzie obecnie się znajduje. By zmiękczyć jego serce, opowiada o pechu, który prześladował go przez całe życie. Od dzieciństwa Piszczyk nie był lubiany przez kolegów. Nawet przynależność do różnych organizacji młodzieżowych nie chroniła go przed szykanami. Nie miał tez powodzenia u płci pięknej. By temu zaradzić, postanowił wstąpić do szkoły podchorążych, na przeszkodzie stanął mu jednak wybuch wojny. Piszczyk trafił do obozu jenieckiego. Kiedy jego zmyślone, bohaterskie historie zostały zdemaskowane, w desperacji zgłosił się na ochotnika do pracy, skąd został zwolniony z powodu wycieńczenia. Po powrocie do Warszawy zajął się nielegalnym handlem, który przyniósł mu pokaźne zyski i romansem z łączniczką podziemia. Miłość i potencjalna kariera wojskowa legły w gruzach, gdy został rozpoznany przez współwięźnia. Po wojnie Piszczyk zajął się zawodowym pisaniem podań, co sprowadziło mu na głowę Urząd Bezpieczeństwa i pozbawiło z trudem zaoszczędzonej gotówki. Po wyjściu z aresztu podjął pracę w biurze, gdzie wykazywał się gorliwością i służalczością, za co spotkała go zemsta kolegów. Ostatecznie trafił do więzienia. To tu właśnie prosi naczelnika o możliwość pozostania na stałe, ale strażnicy na siłę wyrzucają go na wolność. (opis z broszury Filmoteka Szkolna)

    01:48'11", feature film, 1960
  • Holden 10'04", etiuda filmowa, 1961

    Holden

    Fabularna etiuda oparta na fragmencie słynnej powieści Jerome'a Davida Salingera Buszujący w zbożu. Miejscem akcji jest ciasny pokój szkolnego internatu, w którym aż gęsto od emocji. W ni to męskiej, ni to szczeniackiej konfrontacji współlokatorów chodzi nie tylko o dziewczynę, ale o różnice w postawie wobec życia (idealizm kontra konsumpcja). Młody Stefan Friedmann w dobrze zagranej, tytułowej roli outsidera.

    Holden

    Fabularna etiuda oparta na fragmencie słynnej powieści Jerome'a Davida Salingera Buszujący w zbożu. Miejscem akcji jest ciasny pokój szkolnego internatu, w którym aż gęsto od emocji. W ni to męskiej, ni to szczeniackiej konfrontacji współlokatorów chodzi nie tylko o dziewczynę, ale o różnice w postawie wobec życia (idealizm kontra konsumpcja). Młody Stefan Friedmann w dobrze zagranej, tytułowej roli outsidera.

    10'04", etiuda filmowa, 1961
  • Ludzie z pociągu 01:31'16", feature film, 1961

    Ludzie z pociągu

    Film fabularno – historyczny, opowiadający losy pasażerów pociągu zatrzymanego przez hitlerowców.

    Ludzie z pociągu

    Film fabularno – historyczny, opowiadający losy pasażerów pociągu zatrzymanego przez hitlerowców.

    01:31'16", feature film, 1961
  • Samolot z Budapesztu 05'39", etiuda filmowa, 1962

    Samolot z Budapesztu

    Kawałek życia na lotnisku - od lądowania samolotu do kontroli paszportów i bagażów i uścisków powitalnych. Obserwujemy twarze i gesty personelu lotniska a także pasażerów i ich rodzin. Z jednej strony – to jest rutyna w tym miejscu, z drugiej strony - wszystko jest wyjątkowe, niepowtarzalne.

    Samolot z Budapesztu

    Kawałek życia na lotnisku - od lądowania samolotu do kontroli paszportów i bagażów i uścisków powitalnych. Obserwujemy twarze i gesty personelu lotniska a także pasażerów i ich rodzin. Z jednej strony – to jest rutyna w tym miejscu, z drugiej strony - wszystko jest wyjątkowe, niepowtarzalne.

    05'39", etiuda filmowa, 1962
  • Milczenie 01:36'40", feature film, 1963

    Milczenie

    Film przedstawia historię Stacha, młodego chłopaka, niesłusznie oskarżonego o atak na proboszcza.

    Milczenie

    Film przedstawia historię Stacha, młodego chłopaka, niesłusznie oskarżonego o atak na proboszcza.

    01:36'40", feature film, 1963
  • Studenci 14'09", etiuda filmowa, 1963

    Studenci

    Oparty na improwizacji. Coś się dzieje w tłumie, trudne do określenia, ale kamera jest w centrum wydarzeń

    Studenci

    Oparty na improwizacji. Coś się dzieje w tłumie, trudne do określenia, ale kamera jest w centrum wydarzeń

    14'09", etiuda filmowa, 1963
  • Góra / reż. W. Ślesicki 14'42", documentary film, 1964

    Góra / reż. W. Ślesicki

    Wizyta w najwyżej położonej szkole w Polsce. Pomysł tego wyjątkowego filmu zrodził się z lektury książki Marii Kownackiej "Szkoła pod obłokami". Zafascynowany opowieścią o wiejskiej szkole położonej wysoko w górach Ślesicki wyruszył na jej poszukiwanie.

    Góra / reż. W. Ślesicki

    Wizyta w najwyżej położonej szkole w Polsce. Pomysł tego wyjątkowego filmu zrodził się z lektury książki Marii Kownackiej "Szkoła pod obłokami". Zafascynowany opowieścią o wiejskiej szkole położonej wysoko w górach Ślesicki wyruszył na jej poszukiwanie.

    14'42", documentary film, 1964
  • 24 godziny Jadwigi L. 14'20", documentary film, 1967

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    24 godziny Jadwigi L.

    Film dokumentalny pokazuje zwykły dzień z życia zwykłej kobiety okresu „małej stabilizacji".

    14'20", documentary film, 1967
  • Rok Franka W. 59'24", etiuda filmowa, 1967

    Rok Franka W.

    Twórcy filmu przez rok towarzyszą z kamerą bohaterowi filmu, dwudziestoletniemu Frankowi Wróblowi. Film przedstawia bohatera wkraczającego w dorosłość pod koniec dekady lat 60.. Franek jest chłopakiem z małej wioski rzuconym przez los w sam środek wielkoprzemysłowego Śląska.

    Rok Franka W.

    Twórcy filmu przez rok towarzyszą z kamerą bohaterowi filmu, dwudziestoletniemu Frankowi Wróblowi. Film przedstawia bohatera wkraczającego w dorosłość pod koniec dekady lat 60.. Franek jest chłopakiem z małej wioski rzuconym przez los w sam środek wielkoprzemysłowego Śląska.

    59'24", etiuda filmowa, 1967
  • Struktura krysztalu 01:14'57", feature film, 1969

    Struktura krysztalu

    Do wiejskiego domu Jana, który osiadłszy na prowincji, przerwał naukową karierę fizyka, przyjeżdża na kilka dni kolega ze studiów Marek. Powierzono mu misje nakłonienia przyjaciela do powrotu na uczelnię. W trakcie swej wizyty Marek obserwuje życie kolegi, które zdecydowanie różni się od jego własnego: zamiast kariery, związanych z nią podróży i materialnych profitów Jan wybrał skromną egzystencję samodzielnego pracownika małej stacji meteorologicznej.

    Struktura krysztalu

    Do wiejskiego domu Jana, który osiadłszy na prowincji, przerwał naukową karierę fizyka, przyjeżdża na kilka dni kolega ze studiów Marek. Powierzono mu misje nakłonienia przyjaciela do powrotu na uczelnię. W trakcie swej wizyty Marek obserwuje życie kolegi, które zdecydowanie różni się od jego własnego: zamiast kariery, związanych z nią podróży i materialnych profitów Jan wybrał skromną egzystencję samodzielnego pracownika małej stacji meteorologicznej.

    01:14'57", feature film, 1969
  • Niedźwiedź Pana Podejki 14'18", report, 1974

    Niedźwiedź Pana Podejki

    Chłop Podejko na Syberii gołymi rękami udusił niedźwiedzia. Kiedy wrócił z Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w 1958 r., zdobył podpis odpowiednich urzędników i zgodę samego ministra rolnictwa na wykup swojej ziemi od upadającego Państwowego Gospodarstwa Rolnego. A tę ziemię potem - gołymi rękami - z całą swoją rodziną podniósł z popegeerowskiej nędzy.

    Niedźwiedź Pana Podejki

    Chłop Podejko na Syberii gołymi rękami udusił niedźwiedzia. Kiedy wrócił z Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w 1958 r., zdobył podpis odpowiednich urzędników i zgodę samego ministra rolnictwa na wykup swojej ziemi od upadającego Państwowego Gospodarstwa Rolnego. A tę ziemię potem - gołymi rękami - z całą swoją rodziną podniósł z popegeerowskiej nędzy.

    14'18", report, 1974
  • Nowa książka 10'15", composite film, 1975

    Nowa książka

    Film kombinowany o charakterze eksperymentalnym, przedstawiający kilka wydarzeń z życia mężczyzny. Ekran podzielony na dziewięć kadrów emituje wydarzenia z różnych punktów widzenia.

    Nowa książka

    Film kombinowany o charakterze eksperymentalnym, przedstawiający kilka wydarzeń z życia mężczyzny. Ekran podzielony na dziewięć kadrów emituje wydarzenia z różnych punktów widzenia.

    10'15", composite film, 1975
  • Nowa książka / napisy angielskie 10'15", composite film, 1975

    Nowa książka / napisy angielskie

    Film kombinowany o charakterze eksperymentalnym, przedstawiający kilka wydarzeń z życia mężczyzny. Ekran podzielony na dziewięć kadrów emituje wydarzenia z różnych punktów widzenia.

    Nowa książka / napisy angielskie

    Film kombinowany o charakterze eksperymentalnym, przedstawiający kilka wydarzeń z życia mężczyzny. Ekran podzielony na dziewięć kadrów emituje wydarzenia z różnych punktów widzenia.

    10'15", composite film, 1975
  • Z punktu widzenia nocnego portiera / napisy angielskie 15'57", documentary film, 1977

    Z punktu widzenia nocnego portiera / napisy angielskie

    Portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowy bez zezwolenia, młodzieży w w parkach.

    Z punktu widzenia nocnego portiera / napisy angielskie

    Portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowy bez zezwolenia, młodzieży w w parkach.

    15'57", documentary film, 1977
  • Z punktu widzenia nocnego portiera / napisy francuskie 15'57", documentary film, 1977

    Z punktu widzenia nocnego portiera / napisy francuskie

    Portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowy bez zezwolenia, młodzieży w w parkach.

    Z punktu widzenia nocnego portiera / napisy francuskie

    Portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowy bez zezwolenia, młodzieży w w parkach.

    15'57", documentary film, 1977
  • Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu 05'31", animated film, 1978

    Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu

    Film animowany o charakterze eksperymentalnym, zrealizowany bez użycia kamery techniką malowania i rysowania bezpośrednio na taśmie filmowej. Twórca przedstawia krótkie sceny z życia w mieście, które na co dzień obserwuje główna bohaterka, a następnie stara się odzwierciedlić jej stan po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu. Warstwa muzyczna powstała w wyniku rysowania metodami graficznymi bezpośrednio na ścieżce dźwiękowej filmu.

    Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu

    Film animowany o charakterze eksperymentalnym, zrealizowany bez użycia kamery techniką malowania i rysowania bezpośrednio na taśmie filmowej. Twórca przedstawia krótkie sceny z życia w mieście, które na co dzień obserwuje główna bohaterka, a następnie stara się odzwierciedlić jej stan po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu. Warstwa muzyczna powstała w wyniku rysowania metodami graficznymi bezpośrednio na ścieżce dźwiękowej filmu.

    05'31", animated film, 1978
  • Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu / napisy angielskie 05'31", animated film, 1978

    Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu / napisy angielskie

    Film animowany o charakterze eksperymentalnym, zrealizowany bez użycia kamery techniką malowania i rysowania bezpośrednio na taśmie filmowej. Twórca przedstawia krótkie sceny z życia w mieście, które na co dzień obserwuje główna bohaterka, a następnie stara się odzwierciedlić jej stan po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu. Warstwa muzyczna powstała w wyniku rysowania metodami graficznymi bezpośrednio na ścieżce dźwiękowej filmu.

    Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu / napisy angielskie

    Film animowany o charakterze eksperymentalnym, zrealizowany bez użycia kamery techniką malowania i rysowania bezpośrednio na taśmie filmowej. Twórca przedstawia krótkie sceny z życia w mieście, które na co dzień obserwuje główna bohaterka, a następnie stara się odzwierciedlić jej stan po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu. Warstwa muzyczna powstała w wyniku rysowania metodami graficznymi bezpośrednio na ścieżce dźwiękowej filmu.

    05'31", animated film, 1978
  • Piekarz Ninateka
    11'46", report, 1978

    Piekarz

    Bohaterem filmu jest młody piekarz, zawodnik ŁKS Rogowo i członek Kadry Narodowej.

    Piekarz

    Bohaterem filmu jest młody piekarz, zawodnik ŁKS Rogowo i członek Kadry Narodowej.

    Ninateka
    11'46", report, 1978
  • Nawet w niedzielę 13'41", report, 1979

    Nawet w niedzielę

    Reportaż jednego przedświątecznego dnia w Hali Mirowskiej.

    Nawet w niedzielę

    Reportaż jednego przedświątecznego dnia w Hali Mirowskiej.

    13'41", report, 1979
  • W tym szaleństwie 18'10", report, 1979

    W tym szaleństwie

    Obrazy różnorodnych przejawów życia: człowiek jest częścią przyrody, kosmosu.

    W tym szaleństwie

    Obrazy różnorodnych przejawów życia: człowiek jest częścią przyrody, kosmosu.

    18'10", report, 1979
  • Dzień dziecka 16'33", documentary film, 1981

    Dzień dziecka

    Opis jednego dnia od przebudzenia do zaśnięcia dwóch braci z warszawskiej rodziny inteligenckiej. Ukazanie presji, jakiej poddawane są dzieci przez otaczający świat dorosłych: rodzinę, szkołę, organizacje społeczne.

    Dzień dziecka

    Opis jednego dnia od przebudzenia do zaśnięcia dwóch braci z warszawskiej rodziny inteligenckiej. Ukazanie presji, jakiej poddawane są dzieci przez otaczający świat dorosłych: rodzinę, szkołę, organizacje społeczne.

    16'33", documentary film, 1981
  • Wyjście 15'38", documentary film, 1983

    Wyjście

    Etiuda fabularyzowana. Grupa młodych mężczyzna bierze prysznic. Są radośni - tańczą, skaczą pod prysznicem. Opuszczają wojsko. Główny bohater, Janek odprowadza kolegów na dworzec i udaje się do domu. Po kolacji i rozmowie z ojcem udaje się do dziewczyny. Leżąc w łóżku wspominają dawne czasy. Janek wraca do pracy w zakładzie. Ale dawna sprawa nie daje mu spokoju. Jedzie pociągiem do kolegi - Rudego. Usiłuje porozmawiać z nim na ten temat. Rudy każe mu zapomnieć i oferuje mu pracę. Janek wraca pociągiem do domu. W ostatnim ujęci idzie po torach i w pewnym momencie traci równowagę.

    Wyjście

    Etiuda fabularyzowana. Grupa młodych mężczyzna bierze prysznic. Są radośni - tańczą, skaczą pod prysznicem. Opuszczają wojsko. Główny bohater, Janek odprowadza kolegów na dworzec i udaje się do domu. Po kolacji i rozmowie z ojcem udaje się do dziewczyny. Leżąc w łóżku wspominają dawne czasy. Janek wraca do pracy w zakładzie. Ale dawna sprawa nie daje mu spokoju. Jedzie pociągiem do kolegi - Rudego. Usiłuje porozmawiać z nim na ten temat. Rudy każe mu zapomnieć i oferuje mu pracę. Janek wraca pociągiem do domu. W ostatnim ujęci idzie po torach i w pewnym momencie traci równowagę.

    15'38", documentary film, 1983